Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KURAN VE SÜNNETTE AHLAKİ İLKELER
1 Dersin Adı: KURAN VE SÜNNETTE AHLAKİ İLKELER
2 Dersin Kodu: DHMG5309
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ENVER UYSAL
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Enver Uysal
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: euysal@uludag.edu.tr
0224 2431066-60415
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu ders Kur’an-ı Kerim ve Sünnetteki ahlaki ilkelerinin incelenmesini ve bu ilkelerin İslam ahlak düşüncesi literatüründeki yansımalarını analiz etmeyi hedeflemektedir. Böylece çağdaş Müslümanın ahlaki sorunlarının bireysel ve toplumsal boyutları incelenerek bu konuda çözüm üretme yetisi kazandırmak amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dini hizmetler alanında güncel ahlak problemlerine Kur'an ve sünnet temelli çözümler üretilmesi için sağlam bir arkaplan oluşturulması hedeflenmektedir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Bu derste öğrenci Kur’an-ı Kerim ve Sünnetteki örnekleri inceleyerek ahlaki eğitim metotları hakkında bilgi sahibi olur.;
2 İslam ahlakının kavramlarını, yöntemini, temsilcilerini ve günümüz ahlak anlayışları ile ilişkisini değerlendirebilir.;
3 İnsanın varlık ve ahlak felsefesi bakımından tanımını analiz eder.;
4 Kur’an-ı Kerim ve Sünnetteki ahlak ilkelerini inceler.;
5 Ahlak felsefesinin temel kavramları olan erdem ve erdemsizlik kavramlarını analiz eder.;
6 Erdem ve erdemsizliklere dair Kur’an ve Sünnette yer alan ilkeleri değerlendirir. ;
7 Dinin, bireysel olarak ahlakla ve toplumsal olarak hukukla ilişkisini tetkik eder.;
8 İslam ahlakının belli başlı düşünürlerinin konuyla ilgili literatürünü değerlendirir.;
9 İslam ahlak düşüncesindeki insan modelinin bugünkü dünyada yaşanan ahlak problemlerine sunacağı çözümleri tahlil eder.;
10 Dindarlık ve Ahlak ilişkisini analiz eder;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Varlık Bütünlüğü İçinde İnsan
2 Destek Kavramı
3 İnsanın Ahlakî Boyutu
4 Kur’an-ı Kerim’in Ahlakî Eğitim Metodu
5 Hz. Peygamber’in Ahlakî Eğitim Metodu
6 Kur’an-ı Kerim’de Ahlak İlkeleri
7 Sünnette Ahlâkî İlkeler
8 İslam Düşüncesinde Ahlaka Dair Yazılan Eserler
9 Din-Ahlak-Hukuk İlişkisi
10 Dindarlığın Ahlâkî Temeli
11 Kur’an ve Sünnet Işığında Faziletler ve Reziletler
12 İslam Düşüncesinde Ahlak Ekolleri
13 Kindî’nin Üzüntü Risalesi ve Günümüze Mesajı
14 Çağdaş Müslümanın Ahlakî Sorunları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Kur’an-ı Kerîm; Buharî, Sahîh; Buhârî, el-Edebu’l-Müfred (Tahkik: Muhammed Nâsıruddin el-Bânî), Beyrut 1997; Müslim, Sahîh; el-İsfahânî, Râgıb, Erdemli Yol (Çev. Muharrem Tan), İz Yayıncılık, İstanbul 2019; Gazalî, İhyâu Ulûmi’d-Dîn, Beyrut Tsz.; Kindi, Üzüntüden Kurtulma Yolları, çev. Mustafa Çağrıcı), Marmara Ün. İlahiyat Fak. Vakfı Yayınları, st. 1998; Ebu Bekr Razi, Ruh Sağlığı (et-Tıbbu'r-Ruhani), çev. Hüseyin Karaman, İz Yayınları, İst. 2021; İbn Miskeveyh, Ahlak Eğitimi -Tehzibü'l-Ahlak-, Büyüyenay, İst, 2017; Nasıruddin Tusi, Ahlak-ı Nasırî, çeviri editörü Tahir Özakkaş, İstanbul 2007; Kınalızade Ali Çelebi, Ahlâk-ı Alâî, haz. Mustafa Koç, YEK, İstanbul 2014; Kandehlevî, Yusuf, Hadislerle Müslümanlık (Çev. A. Büyükçınar, Ö. Tekin, Ö. Faruk Harman), Kalem Yayınevi, İstanbul 1979; Draz, M. A., Kur’an Ahlakı (Çev. E. Yüksel, Ü. Günay), İz Yayınları. İstanbul 1993; Kiraz, Celil, Kur’an’da Ahlâk İlkeleri, Emin Yayınları, Bursa 2007; Uysal, Enver, Ahlaki Varlık Olarak İnsan, Emin Yayınları, Bursa 2018; Uysal, Enver, Dindarlığın Ahlâkî Temeli Üzerine Bazı Düşünceler, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 14, Sayı: 1, Bursa 2005.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bir final sınavı yapılacaktır.
Açıklama Dönem sonunda tüm dersleri içeren final sınavı klasik sistemde yapılacaktır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5
OK3 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK5 0 0 0 5 4 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 5 4 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0
OK8 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 5 4 0 0 0 0 0 0 0
OK10 5 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr