1 | Dersin Adı: | KURAN VE SÜNNETTE AHLAKİ İLKELER |
2 | Dersin Kodu: | DHMG5309 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ENVER UYSAL |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Enver Uysal |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
euysal@uludag.edu.tr 0224 2431066-60415 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu ders Kur’an-ı Kerim ve Sünnetteki ahlaki ilkelerinin incelenmesini ve bu ilkelerin İslam ahlak düşüncesi literatüründeki yansımalarını analiz etmeyi hedeflemektedir. Böylece çağdaş Müslümanın ahlaki sorunlarının bireysel ve toplumsal boyutları incelenerek bu konuda çözüm üretme yetisi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dini hizmetler alanında güncel ahlak problemlerine Kur'an ve sünnet temelli çözümler üretilmesi için sağlam bir arkaplan oluşturulması hedeflenmektedir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Varlık Bütünlüğü İçinde İnsan | |
2 | Destek Kavramı | |
3 | İnsanın Ahlakî Boyutu | |
4 | Kur’an-ı Kerim’in Ahlakî Eğitim Metodu | |
5 | Hz. Peygamber’in Ahlakî Eğitim Metodu | |
6 | Kur’an-ı Kerim’de Ahlak İlkeleri | |
7 | Sünnette Ahlâkî İlkeler | |
8 | İslam Düşüncesinde Ahlaka Dair Yazılan Eserler | |
9 | Din-Ahlak-Hukuk İlişkisi | |
10 | Dindarlığın Ahlâkî Temeli | |
11 | Kur’an ve Sünnet Işığında Faziletler ve Reziletler | |
12 | İslam Düşüncesinde Ahlak Ekolleri | |
13 | Kindî’nin Üzüntü Risalesi ve Günümüze Mesajı | |
14 | Çağdaş Müslümanın Ahlakî Sorunları |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: | Kur’an-ı Kerîm; Buharî, Sahîh; Buhârî, el-Edebu’l-Müfred (Tahkik: Muhammed Nâsıruddin el-Bânî), Beyrut 1997; Müslim, Sahîh; el-İsfahânî, Râgıb, Erdemli Yol (Çev. Muharrem Tan), İz Yayıncılık, İstanbul 2019; Gazalî, İhyâu Ulûmi’d-Dîn, Beyrut Tsz.; Kindi, Üzüntüden Kurtulma Yolları, çev. Mustafa Çağrıcı), Marmara Ün. İlahiyat Fak. Vakfı Yayınları, st. 1998; Ebu Bekr Razi, Ruh Sağlığı (et-Tıbbu'r-Ruhani), çev. Hüseyin Karaman, İz Yayınları, İst. 2021; İbn Miskeveyh, Ahlak Eğitimi -Tehzibü'l-Ahlak-, Büyüyenay, İst, 2017; Nasıruddin Tusi, Ahlak-ı Nasırî, çeviri editörü Tahir Özakkaş, İstanbul 2007; Kınalızade Ali Çelebi, Ahlâk-ı Alâî, haz. Mustafa Koç, YEK, İstanbul 2014; Kandehlevî, Yusuf, Hadislerle Müslümanlık (Çev. A. Büyükçınar, Ö. Tekin, Ö. Faruk Harman), Kalem Yayınevi, İstanbul 1979; Draz, M. A., Kur’an Ahlakı (Çev. E. Yüksel, Ü. Günay), İz Yayınları. İstanbul 1993; Kiraz, Celil, Kur’an’da Ahlâk İlkeleri, Emin Yayınları, Bursa 2007; Uysal, Enver, Ahlaki Varlık Olarak İnsan, Emin Yayınları, Bursa 2018; Uysal, Enver, Dindarlığın Ahlâkî Temeli Üzerine Bazı Düşünceler, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 14, Sayı: 1, Bursa 2005. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bir final sınavı yapılacaktır. | |
Açıklama | Dönem sonunda tüm dersleri içeren final sınavı klasik sistemde yapılacaktır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |