1 | Dersin Adı: | ORTADOĞUNUN COĞRAFYASI VE JEOPOLİTİĞİ |
2 | Dersin Kodu: | COG6146 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BAYRAM ÇETİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | bayramcetin@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Ortadoğu tarihiyle birlikte, Ortadoğu olarak tanımlanan sahanın, sınırları, ülkeleri ve belli başlı coğrafi özellikleri temelinde, bunların jeopolitik (jeoekonomik ve jeokültürel) manadaki karşılığıyla ilişkili siyasi uygulamalar ve teorileri araştırma, tartışmaya açmak ve değerlendirmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Ortadoğu tarihiyle birlikte, Ortadoğu olarak tanımlanan sahanın, sınırları, ülkeleri ve belli başlı coğrafi özellikleri temelinde, bunların jeopolitik (jeoekonomik ve jeokültürel) manadaki karşılığıyla ilişkili siyasi uygulamalar ve teorilere ulaşabilme, tartışabilme ve değerlendirebilme pratiğinin kazanılmasında etkinlik gösterir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ortadoğu kavramı, ortaya çıkışı ve Ortadoğu’nun sınırları. | |
2 | Kavram ve yer olarak Ortadoğu, coğrafi bir kavra mıdır? Yoksa siyasi bir kavram mıdır? | |
3 | Jeopolitik, jeoekonomik ve jeokültür kavramları. | |
4 | Ortadoğu jeopolitiği içerisinde, jeoekonomik ve jeokültürel dinamikler. | |
5 | Ortadoğu jeokültürünü anlamada İbn-i Haldun ve “Ashabiyet” kavramı. | |
6 | Ortadoğu’da başlıca inanç sistemleri ve bunların toplumsal ve siyasi yansımaları. | |
7 | Ortadoğu’da ırka dayalı sosyal yapının siyasal düzene olan yansıması. | |
8 | Ortadoğu’nun yakın dönem tarihçesi. | |
9 | Ortadoğu coğrafyasının genel hatları. | |
10 | Ortadoğu’nun sosyal ve kültürel yapısının genel özellikleri. | |
11 | Ortadoğu’nun siyasi yapılanmasında etkili başlıca temel dinamikler. | |
12 | Ortadoğu’da 19. ve 20. Yüzyıllardaki siyasi yapılanmanın jeoekonomik ve jeokültürel temelleri. | |
13 | Ortadoğu’da postkoloniyal dönem siyasi yapılanmanın jeoekonomik ve jeokültürel temelleri. | |
14 | Ortadoğu’da BOP ve Arap Baharı sürecinin jeoekonomik ve jeokültürel kritiği. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Sandıklı, A., Çomak, H., vd. (2006). Büyük Ortadoğu Projesi, Yeni Oluşumlar ve Değişen Dengeler. TASAM Yayınları. Fuller, G., E., (2017). Türkiye ve Arap Baharı. Eksi Kitaplar. Demirtaş, E., (2017). Ortadoğu’da Devlet ve İktidar, Otoriter Rejimler Üzerine Bir İnceleme. Metis Yayınları. Bozarslan, H., (2016). Ortadoğu’nun Siyasal Sosyolojisi, Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İletişim Yayınları. Lewis, B., (2017). İnanç ve İktidar, Ortadoğu’da Din ve Siyaset. Akılçelen Kitaplar. Fuller, G. E., Henze, P. B., and Brown, J. F., ( 1993). Turkey’s New Geopolitics. Westview Press. Cleveland, W. L., (2008). Modern Ortadoğu Tarihi. Agora Kitaplığı. Yerasimos, S., (2015). Milliyetler ve Sınırlar, Balkanlar, Kafkasya ve Orta-Doğu. İletişim Yayınları. Barr, J., (2016). Kırmızı Çizgi, Paylaşılamayan Toprakların Yakın Tarihi. Pegasus Yayınları. Harris, W., (2005). Levant/Bir Kültürler Mozaiği. Literatür Yayınları. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | yazılı sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Ödevler | 0 | 14 | 14 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5,17 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |