Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRKİSTAN TARİHİ
1 Dersin Adı: TÜRKİSTAN TARİHİ
2 Dersin Kodu: TAR5133
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MEHMET TEZCAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr. Öğr. Üyesi Sezai SEVİM
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Mehmet TEZCAN
tezcanmehmet@uludag.edu.tr
Telefon: 0 224 2941778
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Görükle Kampüsü
16059 - Görükle-Nilüfer-BURSA
18 Dersin Web Adresi: http://tarih.uludag.edu.tr/
19 Dersin Amacı Ortaçağ'daki “Türkistan”ı ve şimdiki Türk Cumhuriyetleri coğrafyasını Lisansüstü öğrencilerine tanıtmak, gerek kaynaklarıyla gerekse kısa tarihiyle bölgeyi öğrenerek günümüzdeki siyasi ve kültürel olayları daha kolay anlamalarını sağlamak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Yüksek Lisans öğrencilerinin Türkistan Tarihi alanında yetişmelerine olanak sağlar ve onları Doktora programına hazırlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenciler, “Türkistan”, “Orta Asya”, “İç Asya”, “Turan” ve “Orta Avrasya” gibi terimlerin anlamlarını öğrenecekler;;
2 Türkistan coğrafyasında bir vakitler yer almış olan kavimleri ve Eskiçağ ve Ortaçağda buralarda kurulan devletleri öğrenecekler;;
3 Ticaret yolları üzerinde Türkistan bölgesinin oynadığı rolleri kavrayacaklar;;
4 Bölgenin ve Türklerin İslam dinini kabul etme süreçlerini öğrenecekler;;
5 Anadolu’nun Türkleşmesi ve İslamlaşmasında Türkistan’daki medeniyetlerin önemini kavrayacaklar;;
6 XIII. yy.daki Moğol fetihlerinin bölgede nasıl gerçekleştiğini, daha sonraki siyasi ve kültürel durumları nasıl etkilediğini bilecekler;;
7 Bölgenin ve bölgede yer alan etnik grupların zamanla nasıl Batı Türklerinden ayrıldıklarını öğrenecekler;;
8 Timur ve sonrasında Türkistan’ın yeniden kalkınmasını ve medeniyet aleminde yer almasını öğrenecekler;;
9 Bölgede yer alan bugünkü Türk cumhuriyetlerinin tarihi, kültürel ve dil bakımından temellerini kavrayacaklar.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 “Türkistan”, ilgili diğer terimler ve yazılı kaynaklar
2 Eskiçağ’da Türkistan Bölgesi’nde hâkimiyet kuran devletler ve kültürler: Ahamenidler / Persler Dönemi
3 Bölgede görülen eski dinler: Zerdüştizm ve Buddhizm
4 Parthlar, Sasaniler ve Kuşanlar
5 Eftalit / Akhunlar ve Türk Kağanlıkları döneminde Türkistan bölgesi
6 İpekyolu üzerinde Türkistan bölgesinin oynadığı roller
7 İslâm Dini’nin Türkistan’da yayılması ve bölgeye etkileri
8 Moğol İmparatorluğu döneminde (XIII-XIV.yy.) Türkistan bölgesi
9 Moğol Fetihlerinin Türkistan’a etkileri
10 Moğol Ulusları: Çağatay Ulusu
11 Altın-Orda / Cuçi Ulusu
12 Timur Döneminde Türkistan Bölgesi
13 Sultan Şahruh ve Türkistan’da “Timurlu Rönesansı”
14 Timurlu Medeniyetinin Türkistan’daki Etkileri, Timurlulardan sonra Türkistan bölgesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Aka, İ. (1991). Timur ve Devleti, Ankara: TTK.
Alan, H. ve Kemaloğlu, İ. (Haz.) (2016). Avrasya’nın Sekiz Asrı: Çengizoğulları, İstanbul: Ötüken.
Barthold, V. V (1981). Moğol İstilasına Kadar Türkistan, Haz. H. D. Yıldız, İstanbul: Kervan Yay.
Barthold, V. V. (2006). Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler, Yay. Haz. K. Y. Kopraman – İ. Aka, Ankara: TTK.
Cüveynî, Alaaddin Ata Melik (1998). Tarih-i Cihan Güşa, Çev. M. Öztürk, Ankara: Kültür Bakanlığı.
Çandarlıoğluı, G. (1995). Orta Asya’da Timuriler, Çin’de Ming Münasebetleri, Ch’en Ch’eng Elçilik Raporu, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi Yay.
Grousset, R. (1980). Bozkır İmparatorluğu. Attila / Cengiz Han / Timur, Çev. Dr. M. R. Uzmen, İstanbul: Ötüken.
Kafalı, M. (1976). Altın Orda Hanlığının Kuruluş ve Yükseliş Devirleri, İstanbul Üniv. Edebiyat Fak. Yay.
Klaviyo (1975). Timur Devrinde Semerkanda Seyahat, Terc.: Ö. R. Doğrul, İstanbul: Nakışlar Yayınevi.
Nizamü’d-Din Şâmî (1987). Zafernâme, Farsçadan Çev. : N. Lugal, Ankara: TTK.
Ögel, B. (2002). Sino-Turcica. Çingiz Han ve Çin’deki Hanedanının Türk Müşavirleri, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yay.
Roux, Jean-Paul (2001). Moğol İmparatorluğu Tarihi, Çev. A. Kazancıgil, A. Bereket, İstanbul: Kabalcı yay.
Spuler, B. (1957). İran Moğolları. Siyaset, İdare ve Kültür. İlhanlılar Devri, 1220-1350, Çev. C. Köprülü, Ankara: TTK.
Togan, A. Zeki Velidi (1981). Bugünkü Türkili Türkistan ve Yakın Tarihi, İstanbul: Enderun Kitabevi.
Tüzükât-ı Timur. Timur’un Günlüğü ve Başarı Prensipleri (2004). Haz. K. Şakirov, A. Aslan, İstanbul.
Vasary, I. (2007). Eski İç Asya’nın Tarihi, Çev.: İ. Doğan, Ötüken, İstanbul.
Vladimirtsov, B. Ya. (1944). Moğolların İctimai Teşkilatı, Moğol Göçebe Feodalizmi, Çev. A. İnan, Ankara: TTK.
Yakubovskiy, A. Yu. (1976) Altın Ordu ve Çöküşü, Çev. H. Eren, Ankara: Kültür Bakanlığı.
Yuvalı, A. (2017). İlhanlı Tarihi, İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 2 20 40
Ödevler 0 20 40
Projeler 2 16 32
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 40 40
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK3 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr