Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
EĞİTİMDE İSTATİSTİK II (NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ)
1 Dersin Adı: EĞİTİMDE İSTATİSTİK II (NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ)
2 Dersin Kodu: OKU5106
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MERAL TANER DERMAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Meral TANER DERMAN
mtaner@uludag.edu.tr
0224 2942184
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Görükle Yerleşkesi
Nilüfer / Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin temel amacı öğrencilerin, nitel araştırmanın temel özellikleri ve çeşitli yöntemleri konusunda kavramsal bir temel oluşturmalarını sağlamak; belli başlı nitel araştırma desenlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamak; nitel araştırmada veri analizini kavrayabilmelerini ve uygulamalarla nitel araştırmanın eğitim bilimleri araştırmalarındaki kullanımını tanıtmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu ders sonucunda öğrenciler nitel araştırma yöntemlerine uygun bir çalışma tasarlayıp, uygun çalışma grubu seçerek ve etik kurallara dikkate ederek çalışmayı tamamlayabilecek düzeyde bilgi sahibi olacaklardır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Nitel araştırmanın temellerini, nitel araştırmalarda sıkça kullanılan terim ve kavramlar ile nitel araştırma desen, yöntem ve tekniklerini tanıyabilme ;
2 Nitel araştırmada veri toplama tekniklerinden gözlem, görüşme ve doküman analizini öğrenebilme;
3 Nitel veri analizi süreçlerinden olan içerik analizi ve etnografik analizi yapabilme;
4 Nitel bir araştırmaya konu olabilecek bir probleme uygun olan araştırma deseni, yöntemi ve tekniklerini seçip, tasarlayabilme;
5 Nitel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarını tanıma, geliştirme, uygulayabilme ve toplanan verileri analiz edebilme;
6 Nitel araştırmalardaki geçerlik, güvenirlik ve etik konularını tanımlayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Nitel araştırmanın tanımı, genel özellikleri ve bilimsel araştırma geleneğindeki yeri, Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması
2 Nitel araştırmalarda desenler: fenomonoloji (olgu bilim), çalışma grubu seçme teknikleri, Nitel araştırma planlanması Araştırma sorularının oluşturulması
3 Nitel araştırmalarda desenler [kuram oluşturma: Gömülü teori (ground theory), çalışma grubu seçme teknikleri, Nitel araştırma planlanması Araştırma sorularının oluşturulması
4 Nitel araştırmalarda desenler: etnografya (ethnography), çalışma grubu seçme teknikleri, Nitel araştırma planlanması Araştırma sorularının oluşturulması
5 Nitel araştırmalarda desenler: durum çalışması (case study), çalışma grubu seçme teknikleri, Nitel araştırma planlanması Araştırma sorularının oluşturulması
6 Nitel araştırmalarda desenler: eylem araştırması (action research), çalışma grubu seçme teknikleri, Nitel araştırma planlanması Araştırma sorularının oluşturulması
7 Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Gözlem): Nitel araştırmaların etik yönleri, Gözlem yaparken karşılaşılan zorluklar
8 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Görüşme): Odak Grup Görüşmesi, yapılandırılmamış, yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşme örnekleri, etik yönleri / Görüşme yaparken karşılaşılan zorluklar
9 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Doküman Analizi): Nitel araştırmaların etik yönleri, Doküman analizi yaparken karşılaşılan zorluklar
10 Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve güvenirlilik
11 Veri analizi (Nitel veri analizi teknikleri- Tematik analiz, açık kodlama, diğer kodlama çeşitleri, temellendirilmiş kuram, Yorumlayıcı fenomenolojik analiz)
12 Nitel araştırma sonuçlarının tartışılması Yayımlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi-Makale
13 Nitel araştırma sonuçlarının tartışılması Yayımlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi-Makale
14 Nitel araştırma sonuçlarının tartışılması Yayımlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi-Makale
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1- Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntemi Teknik ve İlkeler. Pegem Akademi, Ankara.
2- Berg, B. L., & Lune, H. (2011). Qualitative Research Methods for the Social Sciences (8th Edition). Boston, MA: Allyn & Bacon
3- Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among five approaches. Sage Publications: London: UK.
4- Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: Sage. Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publication, California.
5- Mann, C. & Stewart, F. (2002). Internet Communication and Qualitative Research. Sage Publication: London: UK
6- Işıkoğlu, N. (2005). Eğitimde nitel araştırma. Eğitim Araştırmaları, 20, 158-165.
7-Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 40
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ödev ve Açık uçlu klasik sınav
Açıklama Öğrenciler, ilgili konularda hazırladıkları sunumlara ve bir nitel araştırmayı inceleyerek eleştirmesine yönelik bir ödev yapacaklardır. ayrıca açık uçlu sorulardan oluşan bir klasik sınava gireceklerdir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 1 20 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,97
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7
OK1 5 1 1 1 1 1 1
OK2 5 1 1 1 1 1 1
OK3 1 5 1 1 1 1 1
OK4 1 5 1 5 1 1 1
OK5 1 5 1 1 1 1 1
OK6 5 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr