1 | Dersin Adı: | YAHUDİ MEZHEPLERİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA3383 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi SÜLEYMAN SAYAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Süleyman SAYAR ssayar1956@hotmail.com 2431366-60332 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Yahudilikte mezheplere ayrılma sürecini ve bellibaşlı mezhepleri tanıma, mezheplerin inanç ve uygulamalarını analiz etme; buradan hareketle dinlerdeki ayrışmaları evrensel bir olgu olarak değerlendirme yeteneğini kazanma. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dinler Tarihi kültürünü pekiştirme. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dinlerde Mezheplere Ayrılma Olgusu | |
2 | İlk Yahudi Mezhebi: Sâmirîler | |
3 | Klâsik Yahudi Mezhepleri: Hasidîler, Ferisîler | |
4 | Sadukîler | |
5 | Essenîler, Zealotlar | |
6 | Ortaçağ Yahudi Mezhepleri: Rabbânî Yahudilik | |
7 | Karâîlik (Anâniyye) | |
8 | Îseviyye, Yudgâniyye, Müşkâniyye | |
9 | Modern Dönem Yahudi Mezhepleri: Ortodoks Yahudilik | |
10 | Reformist Yahudilik | |
11 | Muhafazakâr Yahudilik | |
12 | Yeniden Yapılanmacı Yahudilik | |
13 | Mistik Yahudi Mezhepleri: Sabataycılık ve Hasidîlik (Hasidizm) | |
14 | Anti-Siyonist Bir Hareket: Neturei Karta |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
- Günay Tümer-Abdurrahman Küçük-M.A.Küçük, Dinler Tarihi, Ankara 2017. - Şehristânî, Milel ve Nihal, çev. Mustafa Öz, İstanbul 2008. - Şinasi Gündüz, “Dinlerde Ayrılık ve Çatışma: Ortodoksi-Heresi Kavgası”, İÜİFD, sy. 9 (2004), ss. 1-19. - Şinasi Gündüz, “Başkaldırı Geleneği ve Heterodoksi”, Bilimname, VI, 2004/3, ss. 75-85. - Yaşar Kutluay, İslâm ve Yahudi Mezhepleri, İstanbul 2004. - Şaban Kuzgun, Hazar ve Karay Türkleri, 2. bs., Ankara 1993. - Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, 4. bs., İsam Yay., İstanbul 2012. - Kürşat Demirci, “Doğu Avrupa Yahudiliği: Hasidizm”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 12/2005, sy. 16, ss.119-128. - Nuh Arslantaş, İslâm Dünyasında Sâmirîler, İstanbul 2008. - Ali Osman Kurt, Fundamentalist Yahudiler, Eskiyeni Yay., Ankara 2016. - Halil İbrahim Bulut, “Îseviyye (İslâm Dünyasında Ortaya Çıkan İlk Yahudi Mezhebi)”, EKEV Akademi Dergisi, yıl 8, sy. 18 (Kış 2004), ss. 297-318. - Seda Özmen, 18. Yüzyil Yahudi Aydınlanma Hareketi Haskala ve Moses Mendelssohn, Ayışığı Kitapları, İstanbul 2014. - Fuat Aydın, Yahudilik,Mahya Yayıncılık, 3. bs., İstanbul 2018. - Abdurrahman Küçük, Dönmeler (Sabatayistler) Tarihi, 5. bs., Alperen Yayınları, Ankara 2001. - İsmail Başaran, Muhafazakâr Yahudilik, Arı Sanat Yayınları, İstanbul 2017. - Seda Özalkan, Siyonizm Karşıtı Yahudiler, İz Yayıncılık, İstanbul 2018. - Hatice Arslan, Bir Yahudilik Yorumu Olarak Hasidizm, Emin yayınları, Bursa 2017. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Çoktan seçmeli test | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 14 | 196 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 6 | 6 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 236 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 7,87 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |