Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
YAHUDİ MEZHEPLERİ
1 Dersin Adı: YAHUDİ MEZHEPLERİ
2 Dersin Kodu: İLA3383
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi SÜLEYMAN SAYAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Süleyman SAYAR
ssayar1956@hotmail.com
2431366-60332
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Yahudilikte mezheplere ayrılma sürecini ve bellibaşlı mezhepleri tanıma, mezheplerin inanç ve uygulamalarını analiz etme; buradan hareketle dinlerdeki ayrışmaları evrensel bir olgu olarak değerlendirme yeteneğini kazanma.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dinler Tarihi kültürünü pekiştirme.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci, dinlerde ayrışmaların yaşandığı bilgisine sahip olur.;
2 Ayrışmaların teolojik görüş farklılıklarından ziyade siyasî-sosyal nedenlere dayandığını kavrar.;
3 Ayrışmaları ortodoks, heterodoks ve heretik olarak sınıflandırır.;
4 Yahudilik örneği üzerinden dinlerde ayrışma sürecini yorumlar.;
5 Yahudi mezheplerini temel inanç esasları ve uygulamalarıyla tanır ve karşılaştırır.;
6 Bir mezhebe mensup olmayı din bilimleri çerçevesinde aidiyet duygusu veya başka sebeplerle açıklayabilir.;
7 Mezheplerin inanç ve uygulamalarını bilimsel araştırma yöntemleriyle objektif olarak analiz edebilir.;
8 Yahudilikle sınırlı analizlerini bütüncü bir yaklaşımla diğer dinler düzeyinde genelleştirebilir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dinlerde Mezheplere Ayrılma Olgusu
2 İlk Yahudi Mezhebi: Sâmirîler
3 Klâsik Yahudi Mezhepleri: Hasidîler, Ferisîler
4 Sadukîler
5 Essenîler, Zealotlar
6 Ortaçağ Yahudi Mezhepleri: Rabbânî Yahudilik
7 Karâîlik (Anâniyye)
8 Îseviyye, Yudgâniyye, Müşkâniyye
9 Modern Dönem Yahudi Mezhepleri: Ortodoks Yahudilik
10 Reformist Yahudilik
11 Muhafazakâr Yahudilik
12 Yeniden Yapılanmacı Yahudilik
13 Mistik Yahudi Mezhepleri: Sabataycılık ve Hasidîlik (Hasidizm)
14 Anti-Siyonist Bir Hareket: Neturei Karta
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: - Günay Tümer-Abdurrahman Küçük-M.A.Küçük, Dinler Tarihi, Ankara 2017.
- Şehristânî, Milel ve Nihal, çev. Mustafa Öz, İstanbul 2008.
- Şinasi Gündüz, “Dinlerde Ayrılık ve Çatışma: Ortodoksi-Heresi Kavgası”, İÜİFD, sy. 9 (2004), ss. 1-19.
- Şinasi Gündüz, “Başkaldırı Geleneği ve Heterodoksi”, Bilimname, VI, 2004/3, ss. 75-85.
- Yaşar Kutluay, İslâm ve Yahudi Mezhepleri, İstanbul 2004.
- Şaban Kuzgun, Hazar ve Karay Türkleri, 2. bs., Ankara 1993.
- Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, 4. bs., İsam Yay., İstanbul 2012.
- Kürşat Demirci, “Doğu Avrupa Yahudiliği: Hasidizm”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 12/2005, sy. 16, ss.119-128.
- Nuh Arslantaş, İslâm Dünyasında Sâmirîler, İstanbul 2008.
- Ali Osman Kurt, Fundamentalist Yahudiler, Eskiyeni Yay., Ankara 2016.
- Halil İbrahim Bulut, “Îseviyye (İslâm Dünyasında Ortaya Çıkan İlk Yahudi Mezhebi)”, EKEV Akademi Dergisi, yıl 8, sy. 18 (Kış 2004), ss. 297-318.
- Seda Özmen, 18. Yüzyil Yahudi Aydınlanma Hareketi Haskala ve Moses Mendelssohn, Ayışığı Kitapları, İstanbul 2014.
- Fuat Aydın, Yahudilik,Mahya Yayıncılık, 3. bs., İstanbul 2018.
- Abdurrahman Küçük, Dönmeler (Sabatayistler) Tarihi, 5. bs., Alperen Yayınları, Ankara 2001.
- İsmail Başaran, Muhafazakâr Yahudilik, Arı Sanat Yayınları, İstanbul 2017.
- Seda Özalkan, Siyonizm Karşıtı Yahudiler, İz Yayıncılık, İstanbul 2018.
- Hatice Arslan, Bir Yahudilik Yorumu Olarak Hasidizm, Emin yayınları, Bursa 2017.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli test
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 14 196
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 6 6
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 6 6
Toplam İş Yükü 236
Toplam İş Yükü / 30 saat 7,87
Dersin AKTS Kredisi 8
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr