Prof. Dr. Asude Bilgin asudebilgin@uludag.edu.tr 0224 2942283
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bu ders bireyde davranış değişikliğini açıklayan temel bir kavram olan öğrenmeyi öğretmen adaylarına çeşitli bakış açılarından tanıtmak üzere hazırlanmıştır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Öğretmenlik mesleğinin en temel konusu sayılabilecek öğrenme olgusunu çok iyi kavramış olmak ve nasıl öğrenildiğini bilmek öğretmenler için çok önemlidir.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Öğrenme psikolojisine ilişkin temel kavramları tanırlar.Bunları yazılı veya sözlü olarak açıklayabilirler ve bu alandaki bilgilerin elde edilme yöntemlerini bilirler.;
2
Bireyin davranışlarının kaynağı olan güdüleri açıklayabilirler ve insan davranışına yeni bir bakış açısı kazanırlar.;
3
Davranışçı, sosyal ve bilişsel öğrenme kuramlarını ve bunlara ilişkin kavramları öğrenirler.;
4
Çağdaş öğrenme ve öğretme kuramlarını açıklayabilir ve tartışabilirler.;
5
Bunları karşılaştırabilir ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri tartışabilirler.;
6
Öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarının önemini anlayabilirler.;
7
Öğrenme-öğretme kuramlarının sınıf içi uygulamalarına ilişkin çıkarımlarda bulunabilirler.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Dersin hedef, içerik, öğretim şekli, değerlendirme ve öğrenci sorumluluklarının tanıtılması. Öğrenmeyıtanımlama ve bu konuda yapılanların tarihçesi.
2
Öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğrenmeyi etkileyen etmenler
3
Davranışçılık ve Öğrenme; Klasik Koşullanma – Bağlaşımcılık – Bitişiklik (Pavlov, Watson, Guthrie, Thorndike)
4
Operant Koşullanma (Skinner)
5
Sosyal – Bilişsel Öğrenme (Bandura)
6
Gestalt Psikolojisi ve Öğrenme (Wertheimer, Kofka); Algı ve Algı Yasaları
7
İçgörüsel Öğrenme (Köhler): Gizil Öğrenme(Tolman); Alan Kuramı (Lewin).
Bilişsel psikoloji ve öğrenme; bilgiyi işleme kuramı
10
Nöropsikoloji ve Öğrenme (Hebb); öğrenme ürünleri modeli (Gagne)
11
Zeka ve Öğrenme İlişkisi: Çoklu Zeka Kuramı
12
Öğrenme Stratejileri ve Öğrenme Stilleri
13
Bireysel sunular
14
Bireysel sunular ve genel değerlendirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Akman Y. ve Erden M. (2001).Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi. Arık, A. İ. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş. İstanbul: DER yayınları Bacanlı H. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Çelen, N. (1999). Öğrenme. Ankara: İmge Kitabevi Morris, C.G.(1996).Psikolojiyi Anlamak (Çev. Ed: Ayvaşık, B., ve Sayıl, M. - 2002). Ankara: TPD Yayınları. Senemoğlu N. (2010). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Schunk H. D. (2009). Öğrenme Teorileri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Ulusoy A. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara. Anı Yayıncılık. Yeşilyaprak B. (Edt) (2006). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
40
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Bireysel sunular ve dönem sonu sınavı
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
4
24
96
Ödevler
1
20
20
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
21
21
Toplam İş Yükü
179
Toplam İş Yükü / 30 saat
5,97
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU