“İndüktif Eşleşmiş Plazma (ICP) Analiz Teknikleri” seçmeli dersini almış olmak
12
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
13
Dersin Dili:
Türkçe
14
Dersin Veriliş Şekli
Yüz yüze
15
Dersin Koordinatörü:
Doç. Dr. ÜMRAN SEVEN ERDEMİR
16
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
Prof. Dr. Belgin İZGİ
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
Doç. Dr. Ümran SEVEN ERDEMİR Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Bölümü 16059 Görükle-Nilüfer/Bursa Tel: 0224 29 42943 e-posta: useven@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Dersin amacı; kimya öğrencilerine gıda veya çevre örneklerinde elementel türlendirme analizlerinin önemini öğreterek, bu alanda ICP-MS’ in dedektör olarak kullanıldığı farklı ayırma yöntemleri ile birleştirilmiş ikili analitik teknikleri tanıtmaktır. Bu kapsamda farklı kombinasyonlara yönelik olarak kullanılan cihaz, donanım, yazılım, çalışma ilkeleri, ölçüm yöntemlerini öğreterek çıktıların yorumlanmasını sağlamaktır. Elementel türlendirmedeki güncel çalışmalar literatürden örnekler şeklinde verilerek öğrencilere, sonuçların analitik önemi hakkında yeterli bilgi birikimi kazandırılacaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Öğrenci organik matrikse bağlı elementel analiz çalışmalarına imkan veren ICP-MS e dayalı birleşik analitik teknikleri öğrenerek toplam metal analizlerine toksisite ve biyoyararlanım açısından farklı boyutta bakabilecektir.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Elementel türlendirmenin önemini öğrenir. ;
2
ICP-MS cihazının dedektör olarak kullanıldığı birleşik analitik tekniklerin teknolojik önemlerini ve uygulamalardaki farklarını öğrenir. ;
3
Elementel türlendirmeye yönelik güncel örnekler üzerinden birleşik analitik tekniklere yönelik analitik yaklaşımları öğrenir.;
4
Verilecek bir konuda güncel kaynak aktarımı ve sunum yeteneği kazanır. ;
5
Elementel türlendirmede birleşik analitik tekbikler kapsamında güncel literatürü takip edecek düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır. ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Birleşik analitik tekniklerin tanımı ve kullanım gerekçeleri
2
Birleşik analitik tekniklerde dedektör olarak ICP-MS
3
ICP-MS’e bağlı birleşik tekniklere giriş ve güncel uygulamalar: toplam metal tayinine yeni yaklaşımlar, türlendirme analizleri ve gereklilikleri
4
Collision/reaction cell (CC-ICP-MS/DRC-ICP-MS) ve standart mod ICP-MS’in karşılaştırılması
5
GC-ICP-MS birleşik analitik tekniği, temel ilkeler
6
GC-ICP-MS cihaz bileşenleri/uygulama alanları
7
HPLC/LC-ICP-MS birleşik analitik tekniği, temel ilkeler
8
HPLC/LC-ICP-MS cihaz bileşenleri/uygulama alanları
9
HPLC–HG-ICPMS birleşik analitik tekniği uygulama alanları
10
CE-ICP-MS birleşik analitik tekniği, temel ilkeler
11
CE-ICP-MS cihaz bileşenleri/uygulama alanları
12
LA-ICP-MS birleşik analitik tekniği, temel ilkeler
13
Ödev teslimi + LA-ICP-MS cihaz bileşenleri/uygulama alanları
• Hyphenated Techniques in Speciation Analysis, Joanna Szpunar, Ryszard Lobinski, Ed. Roger M. Smith, Royal Society of Chemistry, 2003 • Analytical Atomic Spectrometry with Flames and Plasmas, 2nd, Completely Revised and Enlarged Edition, José A. C. Broekaert, Wiley, ISBN: 978-3-527-31282-5 July 2005. • Skoog-Holler-Nieman, Enstrumental Analiz (çeviri), Bilim Yayıncılık, 1998
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
30
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
10
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Ölçmede geleneksel ve yeni tamamlayıcı yaklaşımlar birlikte kullanılacaktır.
Geleneksel yöntemler (%80 etkili):
1. Klasik yazılı sınav (2 adet, dönem ortası ve sonunda)
2. Küçük sınavlar (4 adet, dönem içinde)
Tamamlayıcı yöntemler (%20 etkili):
1. Araştırma ödevi verilmesi ve sözlü sunum yapılmasının sağlanması ile performans değerlendirme
2. Ders sırasında sorulan sorulara cevapla katılıma göre gözlem/öz değerlendirme
Değerlendirme, 20 den az kişilik sınıflarda Bursa Uludağ Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde belirtilen harf aralıklarına göre, 20 den fazla sınıflarda ise bağıl değerlendirme sistemi ile yapılacaktır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
1
10
10
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
20
20
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
40
40
Toplam İş Yükü
154
Toplam İş Yükü / 30 saat
5,13
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU