1 | Dersin Adı: | TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA |
2 | Dersin Kodu: | RPD4004 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 8 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FİGEN AKÇA |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Figen Akça U.Ü. Eğitim Fakültesi 16056 Nilüfer Bursa E Mail: figenakca@uludag.edu.tr Tel: +902942278 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Post Travmatik bozukluğu tanımak, çocuk, ergen, aile ve eğiticilerle çalışmanın yolları konusunda bilgi sahibi olmak |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Kriz ve travmanın çocuk, ergen, aile ve topluma yansımaları konusunda gerekli bilgilere ve becerilere sahip olarak mesleki yeterliğini güçlendirir. Özellikle okul uygulamalarında travma ve krize müdahale ile ilgili konularda gözlem ve vaka analizleri yaparak bireysel ya da psiko-eğitim programları planyabilir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Travmaya giriş | |
2 | Travma Psikolojik Danışmanlığında Kavramsal Çerçeve | |
3 | Travma Psikolojik Danışmanlığının Amacı, İlkeleri ve Psikolojik Danışman Yeterlikleri | |
4 | Travma Psikolojik Danışmanlığı Müdahale ve Yaklaşımları | |
5 | Travma, Kırılganlık ve Risk Faktörleri | |
6 | Travmayla Başa Çıkma, Koruyucu Faktörler ve Müdahale Yöntemleri | |
7 | Kayıp ve Yas Danışmanlığı Yaklaşımları | |
8 | Çalışma Haftası | |
9 | post-travmatik stres bozukluğu yardım çalışanları | |
10 | Kriz Danışmanlığı Ve Krize Müdahale | |
11 | Travmada Psikolojik Değerlendirme: Yöntem, Araçlar ve Uygulama | |
12 | Travma Sonrası Klinik Değerlendirme ve Müdahale Süreci | |
13 | Travma Yaşantısı Olan Çocuklarla Çalışma | |
14 | İkincil Travma, Travma Sonrası Büyüme Ve Öz Bakım |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Savi Çakar, F. (2019). Travma Psikolojik Danışmanlığı,(Ed. Firdevs Savi Çakar), Pegem Akademi. Ankara Başoğlu, M. (1992). Psikolojik travma sonrası stres hastalığı: Psikolojik kuramlar, tedavide yeni gelişmeler ve güncel konular. Türk Psikiyatri Dergisi, 3, 9–21. Dyregrov, A. (2000). Çocuk, kayıplar ve yas: Yetişkinler için el kitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ekşi, A. (2000). Travma sonrası stres bozukluğu; depremi yeniden yaşama, yenileyen davranışlar, aşırı uyarılma ve kaçınma örnekleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 11 (4), 309–317. Herbert, C. & Sungur, M. Z. (1999). Travmayı ve deprem travması sonrası ortaya çıkan psikolojik tepkileri anlamak. Ankara. Hisli, N. (1999). Yıkıcı stresi yönetmek: Yıkıcı olaylar ve felaketlerden sonra ayakta kalabilmek için ipuçları. Ankara: Türk Psikoloji Bülteni Yayınları. Hogrefe Yayınevi. (1999) Travma sonrası stres bozukluğu: Anormal yaşantılara normal bir tepki. [Broşür]. Ehlers, A.: Yazar. Kılıç, E. Z., Uslu, R. İ., Erden, G. ve Kerimoğlu, E. (1999). Çocuklarda travma sonrası stres belirtilerini sürdüren ailesel etmenler. Kriz Dergisi, 7 (2), 1-8. Öztan, N., Aydın, G., Eroğlu, Ç. ve Stuvland, R. (2001). Travma sonrası normal tepkiler psikoeğitim el kitabı (2. Baskı). Ankara: MEB Yayınları. Yarbık, Ö., Türkbay, T., Ekmen, M., Demirkan, S. Ve Söhmen, T. (1999). Çocuk ve ergenlerde travma sonrası stres bozukluğu belirtilerinin araştırılması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 6, 158–164 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Arasınav | |
Açıklama | " " |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 2 | 10 |
Ödevler | 0 | 10 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 14 | 14 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |