1 | Course Title: | POSTTRAUMATIC PSYCHOLOGICAL COUNSELING |
2 | Course Code: | RPD4004 |
3 | Type of Course: | Compulsory |
4 | Level of Course: | First Cycle |
5 | Year of Study: | 4 |
6 | Semester: | 8 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 3 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. FİGEN AKÇA |
16 | Course Lecturers: | |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Prof. Dr. Figen Akça U.Ü. Eğitim Fakültesi 16056 Nilüfer Bursa E Mail: figenakca@uludag.edu.tr Tel: +902942278 |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | Recognize post-traumatic disorder, child, adolescent, family, and to learn about ways to study |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | It strengthens professional competence by having the necessary knowledge and skills about the reflections of crisis and trauma on children, adolescents, family and society. He / she can plan individual or psycho-education programs by making observations and case studies especially in school practices regarding trauma and crisis intervention. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Introduction to trauma | |
2 | Conceptual Framework in Trauma Counseling | |
3 | Purpose, Principles and Counselor Competencies of Trauma Counseling | |
4 | Trauma Counseling Intervention and Approachess | |
5 | Trauma, Vulnerability and Risk Factors | |
6 | Coping with Trauma, Protective Factors and Intervention Methods | |
7 | Loss and Grief Counseling Approaches | |
8 | Study week | |
9 | relief workers in the post-traumatic stress disorder | |
10 | Crisis Counseling and Crisis Intervention | |
11 | Psychological Evaluation in Trauma: Method, Tools and Practice | |
12 | Post Traumatic Clinical Evaluation and Intervention Process | |
13 | Working with Children with Trauma | |
14 | Secondary Trauma, Post-Traumatic Growth, and Self-Care |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Savi Çakar, F. (2019). Travma Psikolojik Danışmanlığı,(Ed. Firdevs Savi Çakar), Pegem Akademi. Ankara Başoğlu, M. (1992). Psikolojik travma sonrası stres hastalığı: Psikolojik kuramlar, tedavide yeni gelişmeler ve güncel konular. Türk Psikiyatri Dergisi, 3, 9–21. Dyregrov, A. (2000). Çocuk, kayıplar ve yas: Yetişkinler için el kitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ekşi, A. (2000). Travma sonrası stres bozukluğu; depremi yeniden yaşama, yenileyen davranışlar, aşırı uyarılma ve kaçınma örnekleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 11 (4), 309–317. Herbert, C. & Sungur, M. Z. (1999). Travmayı ve deprem travması sonrası ortaya çıkan psikolojik tepkileri anlamak. Ankara. Hisli, N. (1999). Yıkıcı stresi yönetmek: Yıkıcı olaylar ve felaketlerden sonra ayakta kalabilmek için ipuçları. Ankara: Türk Psikoloji Bülteni Yayınları. Hogrefe Yayınevi. (1999) Travma sonrası stres bozukluğu: Anormal yaşantılara normal bir tepki. [Broşür]. Ehlers, A.: Yazar. Kılıç, E. Z., Uslu, R. İ., Erden, G. ve Kerimoğlu, E. (1999). Çocuklarda travma sonrası stres belirtilerini sürdüren ailesel etmenler. Kriz Dergisi, 7 (2), 1-8. Öztan, N., Aydın, G., Eroğlu, Ç. ve Stuvland, R. (2001). Travma sonrası normal tepkiler psikoeğitim el kitabı (2. Baskı). Ankara: MEB Yayınları. Yarbık, Ö., Türkbay, T., Ekmen, M., Demirkan, S. Ve Söhmen, T. (1999). Çocuk ve ergenlerde travma sonrası stres bozukluğu belirtilerinin araştırılması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 6, 158–164. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 40 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 60 |
Total | 2 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 40 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 60 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | Midterm | |
Information | " " |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 5 | 2 | 10 |
Homeworks, Performances | 0 | 10 | 20 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 14 | 14 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 18 | 18 |
Total WorkLoad | 104 | ||
Total workload/ 30 hr | 3 | ||
ECTS Credit of the Course | 3 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |