Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I
1 Dersin Adı: DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I
2 Dersin Kodu: RPD3001
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FİLİZ GÜLTEKİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: gultekinfiliz@uludag.edu.tr
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü
Görükle-Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, ruh sağlığı bozukluğunun tanımını, nedenlerini, tarihçesini, çocukluk ve ergenlik dönemi davranış bozukluklarının sınıflandırılmasını ve tanı ölçütlerini (DSM V), nedenlerini, müdahale yöntemlerini bilmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Ders, psikolojik danışman adaylarının, çocukluk döneminde görülen davranış bozukluklarını tanımaları, böylece ilgili kurum ve kuruluşlara yönlendirebilmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca okul, aile, çalışma vb. koşullarını davranış bozukluğu olan bireyin gelişimine imkân sağlayacak şekilde düzenleme becerilerini kazandırmaktadır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Geçmişten günümüzü ruh sağlığı anlayışındaki değişimi fark eder;
2 Normal-normal dışı ayrımını bilir;
3 Ruh sağlığını etkileyen risk ve koruyucu faktörleri değerlendirir;
4 Psikolojik danışman olarak ruh sağlığı hizmetlerindeki rol, görev ve sorumluluklarını değerlendirir;
5 Çocuk ve ergenlerdeki davranış bozukluklarının sınıflandırmasını bilir;
6 Çocuk ve ergenlerdeki davranış bozukluklarının belirtilerini bilir;
7 Çocuk ve ergenlerdeki davranış bozukluklarının nedenlerini açıklar;
8 Çocuk ve ergenlerdeki davranış bozukluklarına ilişkin müdahale yöntemlerini bilir;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ruh sağlığı çalışmalarının tarihsel gelişimi Ruh sağlığı, uyum, normal-normal dışı ilişkisi
2 Ruh sağlığını etkileyen faktörler Normal dışının ölçütleri Psikolojik danışmanların davranış bozukluklarına ilişkin rol ve görevleri
3 Nörogelişimsel bozukluklar – Otizm açılımı kapsamında bozukluk
4 Nörogelişimsel bozukluklar – Dikkat eksikliği/aşırı hareketlilik bozukluğu
5 Nörogelişimsel bozukluklar – Özgül öğrenme bozukluğu
6 Yıkıcı bozukluklar, dürtü denetimi ve davranım bozuklukları
7 Depresyon bozuklukları ve intihar
8 Kaygı bozuklukları – Ayrılma kaygısı bozukluğu Seçici mutizm Özgül fobi Sosyal fobi
9 Kaygı bozuklukları – Ayrılma kaygısı bozukluğu Seçici mutizm Özgül fobi Sosyal fobi
10 Beslenme ve yeme bozuklukları
11 Beslenme ve yeme bozuklukları
12 Madde ve ilişkili bozukluklar
13 Çocuk istismarı ve ihmali
14 Çocuk istismarı ve ihmali
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Austin, V.L, and Sciarra, D. T. (2019). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar, Ankara:
Nobel Yayın Dağıtım.
Freud, A. (1989). Ego ve savunma mekanizmaları. (Çev. Yeşim Erim). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Freud, A. (1998). Psikopatoloji üzerine. (Çev. Selçuk Budak). Ankara: Öteki Yayınevi.
Geçtan, E. (2015). Psikodinamik psikiyatri ve normaldışı davranışlar. İstanbul: Metis Yayıncılık.
Kring, A.M., Johnson, S. L., Davison, G., Neale, J. (2019). Anormal psikoloji. (Çev. Ed. M. Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Oltmanns, T.F., Martin, M.T., Neale, J.M., ve Davison, G.C. (2018). Anormal psikolojide vaka çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Öztürk, O. ve Uluşahin, A. (2018). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Ankara: Kişisel Yayınlar.
Savi-Çakar, F. (2020). Çocuk ve ergen ruh sağlığı: Davranış bozukluklarında tanılama ve tedavi yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi
Tuna, E., ve Öncül-Demir, Ö. (2020). Anormal psikoloji. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli, kısa cevaplı, açık uçlu, boşluk doldurma, eşleşen sınavlar
Açıklama “-“
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 8 8
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü / 30 saat 2
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 0 0 5 0 5 0 5 5 5 0 0 0 0 0 0
OK2 5 0 0 5 0 5 0 5 5 5 0 0 0 0 0 0
OK3 5 0 0 5 5 5 5 5 5 5 0 0 0 0 0 0
OK4 5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5
OK5 5 0 0 0 0 5 5 5 5 5 0 0 0 0 0 0
OK6 5 0 0 5 0 5 5 5 5 5 0 0 0 0 0 0
OK7 5 0 0 5 0 5 5 5 5 5 0 0 0 0 0 0
OK8 5 0 0 5 0 5 5 5 5 5 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr