Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ
1 Dersin Adı: SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ
2 Dersin Kodu: RPD0012
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NAGİHAN OĞUZ DURAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok Görükle, Bursa 16059
Telefon: +90 224 29422173
E-mail : nagihan@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı modern dünyada ergenlik dönemindeki öğrencilerde görülebilecek problem davranışları tanıma ve bunlarla baş etme becerilerini geliştirmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu ders psikolojik danışmanların ergenlerde görülebilecek problem davranışları tanıyarak bu konuda verilecek psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini planlayabilmeleri ve yürütebilmeleri konusunda onlara bilgi ve beceri kazandırmaktadır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Sosyal beceri kavramının ne olduğunu bilir;
2 Sosyal becerilerin günlük yaşamdaki yerini ve önemini ifade edebilir;
3 Popüler olan ve olmayan öğrencilerin özelliklerini bilir ;
4 Sosyal becerilerin neler olduğunu sayabilir ;
5 Sosyal becerileri değerlendirme yöntemlerini bilir;
6 Sosyal beceri eğitiminde kullanılan teknikleri bilir;
7 Sosyal beceri eğitimi grupları planlayabilme ve yürütme becerileri geliştirir;
8 Bir sosyal beceri eğitimi etkinliği planlayıp uygulayabilir;
9 Günlük yaşamda sosyal becerileri kullanabilir ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Giriş: Dersin kapsamı, önemi, kuralları ve gerekleri
2 Sosyal becerilerin değerlendirilmesi
3 Sosyal beceri eğitiminde kullanılan teknikler
4 Sosyal beceri eğitimi grupları planlamak ve yürütmek
5 Etkili dinleme kuralları, etkili dinleme için sözsüz davranışlara dikkat; dikkatle dinleme; ve çevreyi gözleme becerilerini arttırmak
6 Sözsüz davranışlara (yüz ifadesine, bedenin duruşuna, ses tonuna) bakarak başkalarının hissettiklerini anlama becerilerini geliştirmeye ve empatiyi anlama, bunu başkalarını dinlerken kullanabilme; başkaları tarafından gönderilen mesajlardaki duyguları anlama; karşısındakinin bakışaçısını ve hislerini anlama; olumlu ifadeler kullanma; başkalarının iyi ve güçlü yanlarını fark edebilme ve bunu dile getirmek
7 Başkalarının dikkatini çekmek için uygun yollar bulma; bir gruba katılmadan önce o grubun yapısını (etkinliklerini, amacını, kurallarını kavramak); bir gruba/etkinliğe girme becerilerini geliştirmek; bir gruba katılmayı engelleyebilecek olumsuz duyguları fark ederek olumlu duygulara çevirmek
8 Dışlanma ile başaçıkma becerileri, hangi etkinlikerde dışlanılabileceğini anlamak; günlük bakıma özen gösterme; bakımlı olmanın önemini anlamak
9 Kızgınlıkla, alay edilme durumuyla veya akran baskısı ile başaçıkma becerilerini geliştirmek
10 Aynı durumlar karşısında farklı his ve duygular yaşanabileceğini farketmek; farklı duygu ve düşüncelere sahip insanlara saygı duymak; farklılıklara saygı duymanın tartışmalaı durumlarda anlaşma sağlayacağını anlamak ve uzlaşmak
11 Yardım durumlarını ve yardım etme yollarını anlamak; yardım alma ve vermenin yaşattığı duyguları farketmek; destek ve cesaret verme becerisi; sıra beklemenin gereği ve sonuçlarını anlamak
12 Oyun ve eşyaları arkadaşlarla paylaşmak; işbirliği
13 Kendi hakkında olumlu düşünme ve bunu dile getirme; başkalarının olumlu ve güçlü yanlarını farketme ve bunu dile getirmek
14 Sosyal beceri eğitimi programını değerlendirmek ve olumlu biçimde sonlandırmak
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ders Notu (2020).
Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle Sosyal Beceri Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
Bacanlı, H. (1999). Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
Çetin, F. Alpa Bilbay, A. & Albayrak Kaymak, D. (2001). Araştırmadan Uygulamaya Çocuklarda Sosyal Beceriler. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
Durualp, E. (2011). Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi. Vize Yayıncılık.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli sınav, klasik yazılı sınac
Açıklama Bu ders pskolojik danışman adaylarına, çeşitli öğretim kademelerindeki öğrencilerde sosyal becerileri geliştirmeye yönelik önleyici, geliştirici ve iyileştirici eğitimler planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerileri kazandırmanın yanı sıra kendi sosyal becerilerini gözden geçirme ve geliştirme fırsatı vermektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,13
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK2 1 1 1 1 5 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1
OK3 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1
OK4 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4 4 1
OK6 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 3 3 4 1
OK7 1 1 1 1 1 1 1 1 3 5 1 1 1 1 1 1
OK8 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4 4 4 4 3 4
OK9 1 1 3 1 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr