1 | Dersin Adı: | DİL BİLİMİ |
2 | Dersin Kodu: | TUR3205 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MUSTAFA ULUOCAK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | (muluocak@uludag.edu.tr-0 (224) 294 22 24 Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, B Blok Görükle / Bursa) |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dili evrensel bir fenomen olarak tanımak; tanıtmak dilbilim kavramları, yöntemleri, kuramları ve kuramcıları ve günümüz dilbilim çalışmaları hakkında bilgi vermek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bu ders, dil bilim kuramlarını, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirmeye katkı sağlar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dil, dil bilimi, dil bilgisi kavramlarının karşılaştırılması. | |
2 | Ana çizgileriyle dil bilimi tarihi ve dil bilimi okulları | |
3 | F. de Saussure’ün dile bakışı ve art zamanlı yöntem/eş zamanlı yöntem, betimleme yöntemi | |
4 | Yapı/dizge, gösterge kavramları | |
5 | Nedensizlik, töz/biçim, dil/söz kavramları | |
6 | Ses bilimi, işlevsel dil bilimi, görevsel ses bilimi, ses birimi, parçalar üstü ses birimi, en küçük çift | |
7 | Biçim bilimi, biçim birimi, çift eklemlilik ve işlevsellik | |
8 | Dizim bilimi, anlıkçılık, karşı anlıkçılık, cümlenin kurucuları ve iç merkezli/dış merkezli yapı | |
9 | Derin yapı, yüzeysel yapı, üretici dönüşümlü dil bilgisi | |
10 | Dil edinimi, dil edinci, dil edimi; Standart Kuram ve Geliştirilmiş Standart Kuram | |
11 | Sözcük bilimi, anlam bilimi; gösteren, gönderge, gösterilen, bağlam, tümce, sözce, önerme; ön varsayım, sezdirim kavramları | |
12 | Metin ve metin dilbilimi, söylem ve söylem çözümlemesi | |
13 | Toplumsal dilbilim | |
14 | Tarihsel dilbilim |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK Yayınları, Ankara,1989. Berke Vardar, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual, İstanbul, 2002 Nesrin Bayraktar, Dil Bilimi, Nobel Yayıncılık, Ankara, 2014. Zeynel Kıran, Ayşe Eziler Kıran, Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2010. Doğan Aksan, Anlambilim, Engin Yayın Evi, Ankara, 1997. Kerim Demirci, Türkoloji İçin Dilbilim, Anı Yayınları, Ankara, 2017. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli testler. | |
Açıklama | Bağıl değerlendirme |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 11 | 2 | 22 |
Ödevler | 0 | 10 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 12 | 12 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |