Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİL BİLİMİ
1 Dersin Adı: DİL BİLİMİ
2 Dersin Kodu: TUR3205
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MUSTAFA ULUOCAK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: (muluocak@uludag.edu.tr-0 (224) 294 22 24 Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, B Blok Görükle / Bursa)
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dili evrensel bir fenomen olarak tanımak; tanıtmak dilbilim kavramları, yöntemleri, kuramları ve kuramcıları ve günümüz dilbilim çalışmaları hakkında bilgi vermek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu ders, dil bilim kuramlarını, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirmeye katkı sağlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dilin çeşitli tanımlarını öğrenir, dünya dilleri hakkında genel bilgiler edinir;
2 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde gelişen dil çalışmalarına tarihsel bir bakış açısıyla bakabilir;
3 20. yüzyılda dil bilim kavramının ortaya çıkışı; dil bilimin dallarını ve çalışma alanlarını bilir;
4 Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dil bilim kuramını (Cenevre Dil bilim Okulu) kavrar;
5 Yapısalcı anlayışı benimsemiş dilbilim okullarını kavrar (Prag Okulu);
6 Fransız İşlevselciliğini (Andre Martinet) kavrar;
7 Gustave Guillame ve Psikomekanik, Kopenhag Okulunu tanır;
8 Glosematik, Amerikan Yapısalcılığı (Franz Boas, Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Zellig Sabbetai Harris) kavrar;
9 Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı, Dil Bilim Kökenli Dil Bilgisi Kuramlarını kavrar;
10 Dil bilim kuramlarını, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirir;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dil, dil bilimi, dil bilgisi kavramlarının karşılaştırılması.
2 Ana çizgileriyle dil bilimi tarihi ve dil bilimi okulları
3 F. de Saussure’ün dile bakışı ve art zamanlı yöntem/eş zamanlı yöntem, betimleme yöntemi
4 Yapı/dizge, gösterge kavramları
5 Nedensizlik, töz/biçim, dil/söz kavramları
6 Ses bilimi, işlevsel dil bilimi, görevsel ses bilimi, ses birimi, parçalar üstü ses birimi, en küçük çift
7 Biçim bilimi, biçim birimi, çift eklemlilik ve işlevsellik
8 Dizim bilimi, anlıkçılık, karşı anlıkçılık, cümlenin kurucuları ve iç merkezli/dış merkezli yapı
9 Derin yapı, yüzeysel yapı, üretici dönüşümlü dil bilgisi
10 Dil edinimi, dil edinci, dil edimi; Standart Kuram ve Geliştirilmiş Standart Kuram
11 Sözcük bilimi, anlam bilimi; gösteren, gönderge, gösterilen, bağlam, tümce, sözce, önerme; ön varsayım, sezdirim kavramları
12 Metin ve metin dilbilimi, söylem ve söylem çözümlemesi
13 Toplumsal dilbilim
14 Tarihsel dilbilim
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK Yayınları, Ankara,1989.
Berke Vardar, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual, İstanbul, 2002
Nesrin Bayraktar, Dil Bilimi, Nobel Yayıncılık, Ankara, 2014.
Zeynel Kıran, Ayşe Eziler Kıran, Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2010.
Doğan Aksan, Anlambilim, Engin Yayın Evi, Ankara, 1997.
Kerim Demirci, Türkoloji İçin Dilbilim, Anı Yayınları, Ankara, 2017.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli testler.
Açıklama Bağıl değerlendirme
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 11 2 22
Ödevler 0 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 12 12
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 18 18
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 3 2 1 1 1 2 1
OK2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK6 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK7 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK8 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK9 1 1 2 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK10 2 2 3 1 1 1 2 1 1 3 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr