Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İMAMİYE ŞİASI
1 Dersin Adı: İMAMİYE ŞİASI
2 Dersin Kodu: TIB5158
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Mehmet ÇELENK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Çelenk
mecelenk@hotmail.com
uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi
2431066-60172
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Şii fırkalar içerisinde ana omurgayı temsil eden İmamiyye ekolünü tüm yönleriyle ele almak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Çalıştığı alan ile ilgili bilgilere ulaşma ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci İslam mezhep geleneğinin ikinci büyük ekolü olan İmamiye Şiiliğinin ana yapısını öğrenir.;
2 İmamiye Şiiliğinin Şii düşünce içindeki merkezi konumunu ve gulat mezheplerinden ayrıştığı noktaları öğrenir.;
3 İmamiye Şiiliğinin tarihsel gelişim aşamalarını ve süreç içerisindeki farklılaşmaları kavrar.;
4 İmamiye Şiiliğinin İran/İslam devrimi ve Arap Baharı dönemindeki dini/siyasi faaliyetlerini ve angajmanlarını kavrar.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam kültüründe mezhep olgusu
2 Hz. Peygamber sonrası İslam toplumu ve ilk ihtilaflar
3 Hilafet merkezli ilk tartışmalar ve Sünni- Şii hilafet teorilerinin ilk yansımaları
4 Ehli Beyt taraftarlığı, Cemel, Sıffin, Hz. Ali ve Hz. Hüseyin’in şehadetleri
5 Ehli Beyt taraftarlığının psikolojik bir zeminden siyasi bir taraftarlığa doğru evrilmesi
6 Sistematik Şii düşüncenin gelişmesi, Nas ve tayin nazariyesinin inşası.
7 Gaybet-i suğra, Gaybet-i kübra, Şii ulemanın yükselişi.
8 Büveyhiler dönemi ve İmamîye mezhebinin teorik ve pratik inşası üzerindeki etkileri.
9 İlhanlılar dönemi din-devlet ilişkileri ve Şiiliğin yükselişi.
10 Safevi dönemi, Din-devlet ve ulema-devlet ilişkilerinin gelişmesi, Şiiliğin bir devlet dini/mezhebi olarak inşası, İran/Şii kimliğinin pratik ve politik olarak inşası.
11 Safevi/Şii mirasının siyasi ve kültürel etkileri
12 Şii düşüncenin ana ekolleri, Usuli-Ahbari rekabeti, Usuli düşüncenin zaferi.
13 İran-İslam devrimi ve Şii/İmami düşüncenin yeni siyasi mecrası.
14 Arap Baharı dönemi İmami/Şii düşüncenin bölgesel bir güç olarak yükselişi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Metin,Bozan, İmamiyye’nin İmamet Nazariyesinin Teşekkül Süreci, İSAM yayınları, 2009.
Hüseyin, Atay, Ehl-i Sünnet ve Şia, Ankara 1983.
İrfân, Abdülhamid, İslâm'da İ'tikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, çev. M.Saim Yeprem, Diyanet Vakfı yayınları, 2020.
Caferiyan, Hüccetü'l-İslam Resul Masum İmamların Fikri ve Siyasi Hayatı, çev. Cafer Bayar, İstanbul 1994.
E. Ruhi, Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul: Selçuk Yay. 1984.
Abdülbaki, Gölpınarlı, Tarih Boyunca İslam Mezhepleri ve Şiilik, İstanbul 1979.
İbn Bâbeveyh el-Kummî, Şîî-İmâmiyye'nin İman Esasları (Risâletü'l-İ'tikâdâti'l-İmâmiyye), Arapçadan notlarla çev. E. R. Fığlalı, Ankara: A.Ü. İlâhiyat Fak. Yay., 1978.
Kaşif al-Gıta, Muhammed Hüseyin, " Caferi Mezhebi ve Esasları", Çev; Abdülbaki Gölpınarlı, İstanbul 1966
Henry, Loust, İslâm'da Ayrılıkçı Görüşler, (Les Schismes dans l'Islam), Fransızca'dan çev. , E. Ruhi Fığlalı - Sabri Hizmetli, İstanbul: Pınar Yayınları, İstanbul, 1999.
Ahmed Yaşar, Ocak, Osmanlı Toplumunca Zındıklar ve Mülhidler: 15-17. yüzyıllar, İstanbul 1998.
Montgomery, Watt. W, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri (The Formative Period of Islamic Thought), İng. Çev.: E.Ruhi Fığlalı, Ankara: Umran Yay., 1981. ( 2. Baskı=İstanbul: Birleşik Yayıncılık, 1998).
Julius, Wellhausen, İslamiyetin İlk Devrinde Dinî-Siyâsî Muhalefet Partileri, çev. Fikret Işıltan, Ankara 1989.
Mehmet Çelenk, 16-17. Yüzyıllarda İran’da Şiiliğin Seyri, Emin yayınları, 2013.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik Sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 30 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 186
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3
OK3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0
OK4 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr