1 | Dersin Adı: | İMAMİYE ŞİASI |
2 | Dersin Kodu: | TIB5158 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. Mehmet ÇELENK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Çelenk mecelenk@hotmail.com uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi 2431066-60172 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Şii fırkalar içerisinde ana omurgayı temsil eden İmamiyye ekolünü tüm yönleriyle ele almak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Çalıştığı alan ile ilgili bilgilere ulaşma ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | İslam kültüründe mezhep olgusu | |
2 | Hz. Peygamber sonrası İslam toplumu ve ilk ihtilaflar | |
3 | Hilafet merkezli ilk tartışmalar ve Sünni- Şii hilafet teorilerinin ilk yansımaları | |
4 | Ehli Beyt taraftarlığı, Cemel, Sıffin, Hz. Ali ve Hz. Hüseyin’in şehadetleri | |
5 | Ehli Beyt taraftarlığının psikolojik bir zeminden siyasi bir taraftarlığa doğru evrilmesi | |
6 | Sistematik Şii düşüncenin gelişmesi, Nas ve tayin nazariyesinin inşası. | |
7 | Gaybet-i suğra, Gaybet-i kübra, Şii ulemanın yükselişi. | |
8 | Büveyhiler dönemi ve İmamîye mezhebinin teorik ve pratik inşası üzerindeki etkileri. | |
9 | İlhanlılar dönemi din-devlet ilişkileri ve Şiiliğin yükselişi. | |
10 | Safevi dönemi, Din-devlet ve ulema-devlet ilişkilerinin gelişmesi, Şiiliğin bir devlet dini/mezhebi olarak inşası, İran/Şii kimliğinin pratik ve politik olarak inşası. | |
11 | Safevi/Şii mirasının siyasi ve kültürel etkileri | |
12 | Şii düşüncenin ana ekolleri, Usuli-Ahbari rekabeti, Usuli düşüncenin zaferi. | |
13 | İran-İslam devrimi ve Şii/İmami düşüncenin yeni siyasi mecrası. | |
14 | Arap Baharı dönemi İmami/Şii düşüncenin bölgesel bir güç olarak yükselişi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Metin,Bozan, İmamiyye’nin İmamet Nazariyesinin Teşekkül Süreci, İSAM yayınları, 2009. Hüseyin, Atay, Ehl-i Sünnet ve Şia, Ankara 1983. İrfân, Abdülhamid, İslâm'da İ'tikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, çev. M.Saim Yeprem, Diyanet Vakfı yayınları, 2020. Caferiyan, Hüccetü'l-İslam Resul Masum İmamların Fikri ve Siyasi Hayatı, çev. Cafer Bayar, İstanbul 1994. E. Ruhi, Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul: Selçuk Yay. 1984. Abdülbaki, Gölpınarlı, Tarih Boyunca İslam Mezhepleri ve Şiilik, İstanbul 1979. İbn Bâbeveyh el-Kummî, Şîî-İmâmiyye'nin İman Esasları (Risâletü'l-İ'tikâdâti'l-İmâmiyye), Arapçadan notlarla çev. E. R. Fığlalı, Ankara: A.Ü. İlâhiyat Fak. Yay., 1978. Kaşif al-Gıta, Muhammed Hüseyin, " Caferi Mezhebi ve Esasları", Çev; Abdülbaki Gölpınarlı, İstanbul 1966 Henry, Loust, İslâm'da Ayrılıkçı Görüşler, (Les Schismes dans l'Islam), Fransızca'dan çev. , E. Ruhi Fığlalı - Sabri Hizmetli, İstanbul: Pınar Yayınları, İstanbul, 1999. Ahmed Yaşar, Ocak, Osmanlı Toplumunca Zındıklar ve Mülhidler: 15-17. yüzyıllar, İstanbul 1998. Montgomery, Watt. W, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri (The Formative Period of Islamic Thought), İng. Çev.: E.Ruhi Fığlalı, Ankara: Umran Yay., 1981. ( 2. Baskı=İstanbul: Birleşik Yayıncılık, 1998). Julius, Wellhausen, İslamiyetin İlk Devrinde Dinî-Siyâsî Muhalefet Partileri, çev. Fikret Işıltan, Ankara 1989. Mehmet Çelenk, 16-17. Yüzyıllarda İran’da Şiiliğin Seyri, Emin yayınları, 2013. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Klasik Sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 186 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |