E-posta: yasaraydinli@hotmail.com Tel.: (0224) 2431066 - 60312 Adres: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Öğrenciye Aristoteles’in on ikinci yüzyıl İslam düşüncesindeki etkisini ve yorumlanış tarzını tanıtmak ve döneme ait metinlerin okunma yollarını göstermek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Aristoteles şerhleri dönemin filozoflarının düşünceleri ve ortaya konan problemler çerçevesinde tarihsel sıra ile işlenecektir.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Aristoteles şarihlerinin Aristoteles’in düşüncelerinde eksen kaymasına neden olup olmadıklarını değerlendirir.;
2
Aristoteles felsefesinin İslam dünyasına aktarımındaki teknik hataları tetkik eder.;
3
Aristoteles felsefesinin İslam düşüncesindeki etkisini geniş bir tarihsel ve coğrafi çerçevede analiz eder.;
4
İslam düşüncesindeki şerh geleneğinin nedenlerini ve sonuçlarını yorumlar.;
5
Düşünce tarihinde bıraktığı etki çerçevesinde İbn Rüşd’ün Aristoteles şarihleri arasındaki yerini değerlendirir.;
6
İbn Rüşd ve diğer şarihler arasındaki görüş farklılıklarını tahlil eder.;
7
İbn Rüşd’ün İslam filozoflarının Aristoteles’in felsefesine yaklaşımlarını nasıl yorumladığını değerlendirir.;
8
İbn Rüşd’ün metafiziği temel konuları hakkındaki görüşlerini kavrar.;
9
Felsefe-din ilişkisine dair en temel tartışmaların yapıldığı dönemin fikri yapısını analiz eder.;
10
Latin düşünce dünyasında ortaya çıkan İbn Rüşdçülük hakkında değerlendirme yapar.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Peripatetik Gelenek: Aristoteles Sonrası Yorumcu Felsefe Geleneği
2
Aristoteles’in Büyük Yorumcuları: Theophrastos, Aleksander Aphrodisias, Themistius
3
Pseudo-Aristotelian Literatür
4
İslam Kaynaklarında Aristo ve Aristo Felsefesi
5
İbn Rüşd: Şarih-i Azam/Grand Commentator
6
İbn Rüşd’ün Aristoteles ve Felsefesine Bakışı
7
İbn Rüşd’ün Farabi ve İbn Sina Eleştirisi
8
İbn Rüşd’ün Felsefesi: Tanrı, Evren ve İnsan
9
“Tefsiru Mabadettabia”
10
İbn Rüşd’te Felsefe ile Din
11
İbn Rüşd’ün Gazali Eleştirisi: İki Tehafüt
12
Latin Skolastiği ve İbn Rüşd
13
Brabantlı Siger ve Bonevantura
14
İbn Rüşd ve Thomas Aquinas
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Aristoteles, Metafizik, İbn Rüşd, Tefsiru Mabade’t-Tabia İbn Rüşd, Tehafutu Tehafuti’l-Felasife, Kırkambar, Hüseyin Sarıoğlu, İbn Rüşd Felsefesi, Klasik Yay., İst. 2006. M. Abid el-Cabiri, Felsefi Mirasımız ve Biz, Kitabevi, İst. 2000. T. Aquinas, Suma Contra Gentiles
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Bir final sınavı yapılacaktır.
Açıklama
Dönem sonunda tüm dersleri içeren final sınavı klasik sistemde yapılacaktır.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
8
112
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
174
Toplam İş Yükü / 30 saat
5,8
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU