mdemirel@uludag.edu.tr , +90224 2942270 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Bursa.
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Medreselerde yapılan eğitim öğretim hakkında bilgi sahibi olmak
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Eğitimcilerin batıdaki alternatif okulları ve doğudaki medreseleri incelemeleri,
eğitime ve eğitim programına bu yönde yön vermeleri faydalı olacaktır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Medresenin anlamı ve tarihi kökleri kavrama;
2
İslâm’da eğitimin başlangıcını öğrenme;
3
İlk Medrese Mescid-i Nebevî ve medreselerin gelişimini kavrama ;
4
Çeviri hareketinin başlaması, Felsefenin girişi ve Beytül Hikme’nin kuruluşu hakkında bilgi sahibi olma;
5
Nizamiye Medreselerinin kuruluşu ve ders programlarını kavrama;
6
Nizamiyeden sonraki gelişmeler ve Anadolu medreseleri hakkında bilgi kazanma;
7
İlk Osmanlı medreseleriyle ilgili bilgi edinme;
8
Müderris ve talebelerin durumu hakkında bilgi edinme
;
9
Medreselerin mali kaynaklarını kavrama;
10
Medreselerin bozulmasının nedenlerini kavrama;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Medresenin anlamı ve tarihi kökleri
2
İslâm’da eğitimin başlaması
3
İlk Medrese Mescid-i Nebevî ve medreselerin gelişimi
4
Çeviri hareketinin başlaması, Felsefenin girişi ve Beytül Hikme’nin kuruluşu
5
Medreselerde okutulan derslerin genel tasnifi
6
Nizamiye Medreselerinin kuruluşu ve ders programları
7
Nizamiyeden sonraki gelişmeler ve Anadolu medreseleri
8
İlk Osmanlı medreseleri
9
Sahn-i Seman ve Süleymaniye Medreseleri
10
Osmanlı Medreselerinin ders programları
11
Müderrislerin durumu
12
Talebelerin durumu
13
Medreselerin mali kaynakları
14
Medreselerin bozulması
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Talas, M.A. (2000). Nizamiyye Medresesi Ve İslam’da Eğitim-Öğretim, Etüt Yayınları, Samsun.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
20
Kısa Sınav
5
30
Ödev
2
20
Yıl sonu Sınavı
1
30
Toplam
9
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
70
Finalin BAşarıya Oranı
30
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Dönem boyunca ders kazanımlarına uygun olarak hazırlanacak ödev ve sunumlar
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
2
10
20
Projeler
2
10
20
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
12
12
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
12
12
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU