OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ERKEN OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN GELİŞİMİ VE DESTEKLENMESİ
1
Dersin Adı:
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ERKEN OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN GELİŞİMİ VE DESTEKLENMESİ
2
Dersin Kodu:
OKU5118
3
Dersin Türü:
Seçmeli
4
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans
5
Dersin Verildiği Yıl:
1
6
Dersin Verildiği Yarıyıl:
2
7
Dersin AKTS Kredisi:
4
8
Teorik Ders Saati (saat/hafta):
2
9
Uygulama Ders Saati (saat/hafta):
0
10
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta):
0
11
Dersin Önkoşulu
Yok
12
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
13
Dersin Dili:
Türkçe
14
Dersin Veriliş Şekli
Yüz yüze
15
Dersin Koordinatörü:
Doç. Dr. NALAN KURU
16
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
Yok
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
nalankuru@uludag.edu.tr Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Öğrencilerin, erken okuryazarlık becerileri, önemi ve geliştirilmesine yönelik bilgili ve donanımlı bireyler olmalarını sağlamak
Aynı zamanda erken okur yazarlık konusunda Türkiye ve Dünyada yapılan çalışmaları ve müdahale programları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarını desteklemektir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Küçük çocukların erken okuryazarlık beceri düzeylerini belirleyebilir.
Çocukların erken okuryazarlık beceri düzeylerini desteklemeye yönelik müdahalelerde bulunabilir.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Erken okuryazarlık kavramını ve içeriğini anlar. ;
2
Erken okuryazarlığın ve erken okuryazarlık becerilerinin önemini kavrar.;
3
Erken okuryazarlık becerini anlar tanımlar ve sınıflandırır.;
4
Farklı gelişim özelliklerine sahip bireylerin erken okuryazarlık becerilerinin gelişimine ilişkin bilgi sahibi olur.;
5
Erken okuryazarlık becerilerinin tespiti ve değerlendirilmesine yönelik bilgi edinir.;
6
Erken okuryazarlık becerilerinin desteklenmesine yönelik uygulamalar geliştirebilir.;
7
Erken okuryazarlık becerilerinin desteklenmesine yönelik Türkiye’de ve Dünya’da yapılan güncel araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur.;
8
Erken okuryazarlık becerilerinin desteklenmesine yönelik Türkiye’de ve Dünya’da kullanılan erken müdahale programları hakkında bilgi sahibi olur;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Çocuklarda Dil Gelişimi, Dil Gelişimi Kuramları
2
Dil-Düşünce İlişkisi
3
Erken Okuryazarlık Becerileri – Ses Bilgisel Farkındalık, Gelişimi ve Desteklenmesi
4
Erken Okuryazarlık Becerileri – Yazınsal Farkındalık, Gelişimi ve Desteklenmesi
5
Erken Okuryazarlık Becerileri – Harf Bilgisi, Gelişimi ve Desteklenmesi
6
Erken Okuryazarlık Becerileri – Kelime Bilgisi, Gelişimi ve Desteklenmesi
7
Erken Okuryazarlık Becerileri – Yazınsal İsteklilik, Gelişimi ve Desteklenmesi
8
Erken Okuryazarlık Becerileri – Öyküleyici Anlatım, Gelişimi ve Desteklenmesi
9
Erken Okuryazarlık Becerileri – Öyküleyici Anlatım, Gelişimi ve Desteklenmesi
10
Erken Okuryazarlık Becerilerinin Gelişimi Açısından Çocuk Edebiyatı
11
Erken Okuryazarlık Becerilerinin Gelişimi Açısından Teknoloji Kullanımı
12
Erken Okuryazarlık Becerilerinin Gelişimi Açısından Aile, Eğitimciler ve Kurumlar
13
Erken Okuryazarlığın Geliştirilmesine Yönelik Erken Müdahale Programları
14
Erken Okuryazarlık Becerilerinin Değerlendirilmesi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Polat Ö. (2020) Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi, Ankara: Anı Yay. Polat, Ö. (2010). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık Etkinlikleri. İstanbul: İlkadım Yayınevı Zembat, R., Tunçeli, H. İ. ve Akşin Yavuz, E. (2019). Erken çocuklukta eğitim programları ve uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık. MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
40
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Uzun cevaplı sınav performans sunumu
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
0
0
0
Ödevler
1
52
52
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
40
40
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU