Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İleri Özgün Baskı Resim Teknikleri
1 Dersin Adı: İleri Özgün Baskı Resim Teknikleri
2 Dersin Kodu: RES5116
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu YOK
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GONCA ERİM
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: goncae@uludag.edu.tr,
+90 224 29 42575
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü 16059 Görükle/Bursa TÜRKİYE
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin ülkemizde ve diğer ülkelerdeki üniversitelerin eğitim programlarında yer alan özgün baskıresim dersiyle ilgili gelişmeleri takip ederek bu gelişmeleri ilköğretim ve ortaöğretim görsel sanatlar eğitimi alanına uyarlayıp yeni uygulama ve araştırmalar yapabilmelerini sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Görsel Sanatlar öğretmenlerinin Özgün baskı resim tekniklerine dair yeni uygulamaları bilmeleri açısından mesleklerine katkı sağlamaktadır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Özgün baskıresim sanatının tarihsel süreci içerisinde matbaanın önemini ve gelişimini açıklayabilme;
2 Özgün baskıresim sanatının ülkemizdeki tarihsel ve kültürel gelişmelere katkısını açıklayabilme;
3 Özgün baskıresim sanatının tarihsel süreç içerisinde ülkemiz görsel sanat eğitimi alanına katkısını bilimsel gerekçelerle açıklayabilme;
4 Özgün baskıresim sanatının ülkemizdeki ve diğer ülkelerdeki üniversitelerin eğitim programlarındaki yerini ve önemini karşılaştırabilme;
5 Özgün baskıresim sanatı eğitimini içeren ulusal ve uluslararası literatür araştırmalarını sunabilme;
6 İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin bilişsel gelişim düzeylerine yönelik uygulamalar geliştirebilme;
7 Özgün baskıresim sanatının görsel sanatlar eğitiminde gerekliliğini bilimsel gerekçelere dayandırabilme ;
8 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklardan faydalanabilme ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 -İletişim aracı olarak matbaanın önemi -Türkiye’de matbaanın gelişimi ve Türkiye’deki ders kitaplarının basımındaki önemi
2 -Düz baskıresim yöntemlerinden olan taş baskıresim tekniğinin halk kitapları ve askeri ders kitapları basımında kullanımının incelenmesi -Ödev 1: 20.yüzyılda Askeri okullarda öğretmenlik yapan ressam Hoca Ali Rıza’nın taş baskı ders kitaplarının incelendiği araştırma yazısı
3 -Taş baskıresim tekniğinin tarihsel gelişimi, uygulama sırasında kullanılan araç-gereç ve teknik özelliklerinin açıklanması - Ödev 2- Taş baskıresim tekniğini kullanarak eser üretme
4 - Ülkemizde taş baskıresim tekniği kullanarak eser veren sanatçıların incelenmesi - Ödev 3: Ülkemizde taş baskıresim tekniği kullanım alanlarının incelendiği araştırma yazısı
5 -Türkiye’deki enstitü ve fakültelerde özgün baskıresim atölyelerinin kuruluşu ve gelişimi - Ödev 4: Türkiye’deki enstitü ve fakültelerde özgün baskıresim atölyelerinin kuruluşu, gelişimi ve bu alanda eser vermiş sanatçıların incelendiği araştırma yazısı
6 -Özgün baskıresim sanatının diğer ülkelerdeki üniversitelerin eğitim programlarında başlama tarihi ve gelişiminin tartışılması
7 -Ülkemizde kurulan enstitü ve fakültelerden mezun olup gerek Akademideki görevlerine devam eden gerekse çalışmalarını özel atölyelerinde sürdüren sanatçıların incelenmesi -Prof. Mustafa Aslıer'in ülkemiz özgün baskıresim sanatına kazandırdıkları, bu sanat dalına bakış açısı ve eğitim verdiği yükseköğretim kurumlarının incelenmesi
8 -Eğitim kurumlarının desteği ile ülkemizde bir sanat dalı olarak kabul gören özgün baskıresim sanatının özel atölyelerdeki öneminin tartışılması - Ödev 5: Özel atölye ve yükseköğretim kurumlarında eğitimi verilen özgün baskıresim sanatının karşılaştırılmasına yönelik araştırma yazısı
9 -Modern sanat eğitiminin öncülerinden Avusturalya’lı Franz Cizek’in Viyana’da çocuk yaştaki öğrenci grupları ile yapmış olduğu taş baskıresim çalışmalarının incelenmesi - Franz Cizek’in, çocuk yaştaki öğrencilerle hazırladığı taşbaskı illüstrasyon kitabının incelenmesi
10 - Taş baskıresim tekniğinin ilköğretim ve ortaöğretim öğrencileri düzeyine göre düzenlenmesine yönelik araştırma
11 -Dijital baskıresim tekniğinin tarihsel gelişiminin açıklanması -Uygulama sırasında kullanılan araç-gereç ve teknik özelliklerin açıklanması
12 -Dijital baskıresim tekniği kullanarak eser veren ulusal ve uluslararası sanatçıların incelenmesi - Ödev 6- Dijital baskıresim tekniğini kullanarak eser üretme
13 -Dijital baskıresim tekniğinin görsel sanatlar dersinde uygulanabilirliğinin tartışılması ve öneriler getirilmesi
14 -Eğitim fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalında eğitimi verilen özgün baskıresim dersi içeriğinin ilköğretim ve ortaöğretim görsel sanatlar dersi ders içeriğine uygunluğunun tartışılması -Ödev 7: İlköğretim ve ortaöğretim görsel sanatlar dersi ders programında yer alan özgün baskıresim etkinliklerinin içeriğini inceleyen makale yazısı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Andrew, William- Chatto,John Jackson, A Treatise On Wood Engraving, Historical And Practical, Samuel Bentley, Bangor House, Shoe Lane, London, 1839.
Aslıer, Mustafa, Varolmayana Biçim Vermek, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Yüksek Okulu Yayınları, İstanbul, 1980.
Aslıer, Mustafa, Grafik Sanatlar, Sandoz Bülteni, S. 1, 1989.
Aslıer, Mustafa, Türk Özgün Baskıresim Sanatında Tahta Oyma-Basmanın Yeri, Türkiye’de ve Almanya’da Ağaç Baskı Sanatı, H.Ü.G.S.F Yayınları, Ankara, 1987.
Baniste, Manly, Practical Guide to Etching and Other Intaglio Printmaking Techniques, Dover Publications, USA, 1986.
Brunner, Felix, Gravürün El Kitabı, Karşı Sanat Yayınları, İstanbul, 2001.
Eisenstein, Elizabeth L., The Printing Press As an Agent of Change, Cambridge University Press, USA, 1979
Gölönü, Gündüz, Kazı Resim, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını No:68, İstanbul, 1979.
Griffiths, Antony,Prints and Printmaking, Kalifornia Üniversitesi Yayınları, Amerika,1996.
Hobbs, Philippa, Printmaking: in a transforming South Africa, University of Witwatersrand, 1997.
Mayesky, Mary, Creative Activities for Young Children, Delmar Cengage Learning, 2001.
Ruscoe, Amelia, Early Childhood Art - Painting and Printmaking, R.I.C. Yayınları, Avusturalya, 2010
Salter, Rebecca, Japanese Woodblock Printing, Hawai Üniversitesi Yayınları, Amerika, 2002.
White, Lucy Muller, Printmaking as Therapy, Athenaeum Pres, İngiltere, 2002.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 7 50
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 8 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ödev ve final (açık uçlu/ kapalı uçlu sorulardan oluşan) yazılı sınavı %100
Açıklama Ödev: Uygulama ve araştırma ödevleri tek puana dönüştürülür.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 4 5 20
Ödevler 7 6 42
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 2 10 20
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 2 1 2 3 1 1 1 1 1 1 2
OK2 2 1 3 4 3 2 1 1 1 2 2
OK3 3 1 4 4 4 3 1 1 1 1 2
OK4 4 1 4 4 3 4 1 1 1 1 4
OK5 4 3 5 4 5 5 2 4 4 5 4
OK6 2 4 3 3 3 3 5 4 2 1 1
OK7 3 0 5 4 4 4 1 1 1 1 1
OK8 5 4 5 4 5 5 1 4 1 1 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr