Dr. Öğr. Üyesi Ahmet YILDIZ ahmetyildiz@uludag.edu.tr Bursa Uludağ Üniversite, Mühendislik Fakültesi, Otomotiv Mühendisliği Bölümü
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrenciye mekanik sistemlerin matematiksel modellenmesi, Matlab/Simulink/ADAMS programları ile simulasyon yapabilme yeteneği kazandırması, Taşıt aktif süspansiyon sistemlerin modellenmesi ve kontrolü, mekanik sistemlerinin modern optimizasyon teknikleri ile en iyi parametre seçimi
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bu dersin sonunda öğrenciler mekanizma ve titreşim analizine yönelik mekanik sistemlerinin Matlab/Simulink ve ADAMS programında simulasyonu hakkında mesleki bilgi sahibi olacaklardır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Tek, iki ve çok serbestlik dereceli mekanik sistemlerin matematiksel olarak modellenebilmesi ve simule edebilme;
2
Matlab,Simulink ve ADAMS paket programları yardımıyla belirtilen sistemlerin bilgisayar ortamında simulasyonu, analizi ve optimizasyonu konularında yetenek kazanma;
3
Denklemler yardımıyla elde edilen sonuçları paket programı ile bulunan simulasyon sonuçları ile karşılaştırabilme ve bunları raporlayabilme kabiliyeti kazandırma;
4
Modern optimizasyon teknikleri ile mekanik sistemlerin parametrik optimizasyonu becerisi kazanmak;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Mekanik Sistem ve Modellemeye Giriş
2
MATLAB programının temel prensipleri ve diferansiyel denklemlerin çözümü
3
Simulink programının temel prensipleri ve diferansiyel denklemlerin çözümü
4
ADAMS Programının tanıtımı ve taşıt sistemlerinin modellenmesi
5
Tek serbestlik dereceli taşıt sistemlerinin matematiksel modeli: Krank-biyel ve dört-çubuk mekanizmaları ve kütle-yay sistemi
6
Tek serbestlik dereceli taşıt sistemlerinin Matlab ve Simullink'te simulasyonu
7
Tek serbestlik dereceli taşıt sistemlerinin ADAMS ortamında simulasyonu
8
Tek serbestlik dereceli taşıt sistemlerinin simulasyon çıktılarının karşılaştırılması ve raporlanması
9
İki ve daha fazla serbestlik dereceli taşıt sistemlerinin matematiksel modellenmesi: Yarım Taşıt-Tam Taşıt Modelleri
10
İki ve daha fazla serbestlik dereceli taşıt sistemlerinin Matlab ve Simullink'te simulasyonu
11
İki ve daha fazla serbestlik dereceli taşıt sistemlerinin ADAMS ortamında simulasyonu
12
Simulink ortamında aktif süspansiyon sisteminin PID tabanlı modelinin oluşturulması
13
Mekanik Sistemlerin Parametre Optimizasyonuna giriş
14
Matlab ortamında Genetic Algoritma ile mekanik sistemlerin optimizasyonu
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1.Vehicle Dynamics, Reza N. Jazar, Springer-Verlag New York,2014 2.Sayısal Yöntemler ve Matlab Uygulamaları Nurhan Karaboğa, Nobel Yayıncılık, 2017 3.Makine Teorisi I, Eres Söylemez,ODTU
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Öğrenciler test ve/veya yazılı sınav şeklinde değerlendirmeye tabi tutulur.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
9
126
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
4
4
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
8
8
Toplam İş Yükü
180
Toplam İş Yükü / 30 saat
6
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU