E-mail: nurcanabaci@gmail.com Telefon: 0 224 294 18 59 Adres: Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 Bursa
18
Dersin Web Adresi:
http://tarih.uludag.edu.tr/
19
Dersin Amacı
Osmanlı merkezi bürokratik devlet düzeninin sosyal ve iktisadi süreçleri belirleme düzeylerini kavratmak, Osmanlı iktisadi düşüncesinin temel ilkeleri ile toplumsal yapıyı çözümlemektir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı merkezi bürokratik devlet düzeninin sosyal ve iktisadi süreçleri belirleme düzeylerini anlar, Osmanlı iktisadi düşüncesinin temel ilkeleri ile toplumsal yapıyı çözümlerler.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Osmanlı sosyal ve iktisat tarihinin kaynaklarını kavrayabilme;
2
Osmanlı merkezi-bürokratik devlet yapısının iktisadi zihniyet ve toplumsal yapıya yansımalarını çözümleyebilme;
3
İç ve dış siyasi gelişmelerin Osmanlı sosyal-iktisadi düzenine etkilerini örnekleyebilme;
4
Osmanlı iktisadi görüşünün temelini oluşturan Provizyonizm, tradisyonalizm ve fiskalizmin üretim faaliyetleri ve ticaret üzerindeki etkilerini yorumlayabilme;
5
İktisadi alanı düzenleyici kurumların işleyişini kavrayabilme;
6
Osmanlı toplum yapısını çözümlemeye yönelik bakış açılarını karşılaştırabilme;
7
Yöneten-yönetilen ilişkisi dışında, Osmanlı zihniyet dünyası ve Osmanlı kimliğini değerlendirebilme;
8
Osmanlı iktisat ve sosyal tarihinin geçirdiği temel değişim dönemleri ve nedenlerini kavrayabilme;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Osmanlı Toplum Yapısı: Şehir-Mahalle, Gayr-ı Müslimler
Toprak İdaresi, Tımar Sistemi, Tımar Sistemindeki Bozulma
7
Osmanlı Maliyesi ve Reayadan Toplanan Vergiler
8
Türk-İslam-Ortadoğu ve Anadolu medeniyetlerinin sentezi olarak Osmanlı Kimliği
9
Ayanlık Sistemi ve Malikane Uygulamaları
10
Fiyat Politikaları ve Narh
11
Tahrir Defterleri Ve Osmanlı Sosyal-İktisat Tarihi
12
Kadı Sicilleri ve Osmanlı Sosyal İktisat Tarihi
13
Tereke Defterleri ve Osmanlı Sosyal İktisat Tarihi
14
Avrupa’daki Gelişmelerin Osmanlı Düzenini Etkilemesi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Kut Günay, Haz., Kitab-ı Me'kulat: Bilinmeyen Bir Osmanlı Yemek Kitabı, İstanbul: İliteşim, 2020 Öztürk Eyüp, Velilik ile Delilik Arasında, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2013 Sennett Richar, Zanaatkâr, İstanbul: 2019 Nohl Arnd Michael, Eşya ve İnsan, İstanbul: Ayrıntı, 2018
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Klasik ya da test sınav
Açıklama
Öğrencinin ders içi etkinlikleri sınavların yanı sıra göz önünde bulundurulur.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
6
84
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
18
18
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
168
Toplam İş Yükü / 30 saat
5
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU