1 | Dersin Adı: | ÇOCUK EDEBİYATI |
2 | Dersin Kodu: | SIN0001 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Ön koşulu yok. |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HÜLYA KARTAL |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | HATİCE YURTSEVEN YILMAZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | hkartal@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Çocuk edebiyatının çocuğun tüm gelişimi açısından önemi, okuma kültürü-çocuk edebiyatı ilişkisi, çocuk edebiyatı türleri, çocuklara kitap seçerken dikkat edilmesi gereken özellikler, yaş gruplarına göre çocuk kitabı özellikleri ile ilgili yeterlilikleri kazandırmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimleri açısından ilkokul çağındaki çocukların anadili becerilerinin gelişiminde çocuk edebiyatı büyük önem taşımaktadır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Çocuğun ve Çocuk Edebiyatının Tanımı, Kapsamı | |
2 | Dünyada ve Türkiye’de Çocuk Edebiyatının Gelişimi | |
3 | 7-11 Yaş Çocuğunun Gelişimsel Özellikleri ve Okuma Kültürü Edinme Süreci | |
4 | Çocuğa Görelik | |
5 | Çocuk Yayınlarında Bulunması Gereken Özellikler (Dış yapı özellikleri) | |
6 | Çocuk Yayınlarında Bulunması Gereken Özellikler (İç yapı özellikleri) | |
7 | Çocuk Edebiyatı Türleri (Bilmece, Tekerleme, Sayışma) | |
8 | Çocuk Edebiyatı Türleri (Şiir) | |
9 | Çocuk Edebiyatı Türleri (Öykü) | |
10 | Çocuk Edebiyatı Türleri (Masal, Fabl) | |
11 | Çocuk Edebiyatı Türleri (Roman) | |
12 | Çocuk Edebiyatı Türleri (Gezi yazıları, Mektup), Çocuk Gazete ve Dergileri | |
13 | Eser Çözümlemeleri | |
14 | Eser Çözümlemeleri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Kök Yayıncılık, Ankara. Tüfekçi-Can, D. (2014). Çocuk edebiyatına giriş. Konya: Eğitim Yayınevi. Gönen, M., & Veziroğlu, M. (2015). Çocuk edebiyatının genel hedefleri. M. Gönen içinde, Çocuk Edebiyatı (2 b., s. 1-13). Ankara: Eğiten Kitap. Erdal, K. (2008). Çocuk edebiyatı ve çocuk kitapları. Milli Eğitim, 37(178), 156-165. Önkaş, N. A. (2009). Çocuk edebiyatı kitaplarında şiirin yeri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 1-12. Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi. CX (780), 12-31. Enginün, İ. (2006). Çocuk edebiyatı ve çocuk kitapları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-222. Çer, E. (2016). Türkçe öğretiminde çocuğa görelik ilkesine uygun edebiyat yapıtlarının önemi. Elementary Education Online, 15(4). Ungan, S., & DEMİR, E. (2016). Günümüz çocuk edebiyatı yazarları ve eserleri üzerine bir inceleme. Türkiye Eğitim Dergisi, 1(1), 40-65. Demircan, C. (2006). TÜBİTAK çocuk kitaplığı dizisindeki kitapların dış yapısal ve içyapısal olarak incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1). Özdemirci, F. (2000). Kitapların dünyasında çocuk çocuğun dünyasında kitaplar. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 226-232. Durmuş, N. (2013). İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerinin geliştirilmesinde çocuk edebiyatı ürünlerinin etkisi (Master's thesis, Uludağ Üniversitesi). Çerçi, A. (2019). Çocuk ve mektup. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 7(1), 15-24. Arıkan, Y., & Samur, A. İ. (2018). Behiç Ak’ın çocuk kitaplarının çocuk edebiyatının temel öğeleri bakımından incelenmesi. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 3(2), 181-202. Gönen, M. (2017). Çocuk edebiyatı yazarı ve çizeri olarak Feridun Oral’ın çocuk edebiyatımızdaki yeri ve eğitsel değerler (Master's thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü). Yağcı, Y. (2007). Çocuk ve gençlerin kitaba ulaşmasındaki köprüler. Türk Kütüphaneciliği, 21(1), 62-71. Samur, A. Ö. İ. (2018). Okuma kültürü edinme sürecinde hangi kitaplardan nasıl yararlanılmalıdır? PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(4), 343-363. Bedford, A. W., Şirin, M. R., & Kaya, M. (2018). April Whatley Bedford:“Çocuk Edebiyatı İlkokul Eğitim Programının Temelini Oluşturmalıdır”. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 3(6). Notları, D., & Şirin, M. R. Çocuk edebiyatı öğretimi. Çocuk ve ilk gençlik edebiyatı ders notları. Gökmen, B., & Sever, S. D. Ödüllü çocuk edebiyatı yapıtlarının çocuk edebiyatının temel öğeleri bakımından incelenmesi (Doctoral dissertation). Öztürk, B. (2014). Türkçe Öğretiminde Çocuk Kitaplarından Yararlanma Örneği: Mutlukent’in Yöneticisi. Türk Dili. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 100 |
Yıl sonu Sınavı | 0 | 0 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 100 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 0 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Açık uçlu sorulardan oluşan klasik sınav uygulanmaktadır. | |
Açıklama | Bağıl değerlendirme yapılmaktadır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 3 | 20 | 60 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,87 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |