Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İslam Felsefesinin Temel Problemleri
1 Dersin Adı: İslam Felsefesinin Temel Problemleri
2 Dersin Kodu: FDB6111
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 7
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Dersn ön koşulu yoktur.
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar İslam dünyasında diğer entellektüel gelenekler hakkında bilgi sahibi olmak
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Yaşar Aydınlı
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E-posta: yasaraydinli@hotmail.com
Tel.: (0224) 2431066 - 60312
Adres: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Hem İslam felsefesinin hem de dinin ortak problemleri hakkında bilgi edinmek, dini olandan felsefi olanı ayırtedebilmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Antik dönemden on altıncı yüzyıla kadar felsefe din ilişkisine dair yapılan yorumlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci felsefi bilgi ile diger bilgi türlerinnin ayrımını bilir.;
2 Antik felsefe ve Yeni-platoncu yaklaşımda metafizik konuların ele alınış tarzını değerlendirme.;
3 Ortaçağ felsefe tarihinin geniş bir coğrafyadaki felsefî hareketlilik ve etkileşim dikkate alınarak tahlil edilmesi.;
4 Dinin felsefe içinde konumlandırılışı ve filozof-peygamber arasındaki ilişki konusundaki yaklaşımlar hakkında yorum yapabilme.;
5 Tehafüt geleneğinin ortaya çıkışı ve İslam düşünce tarihindeki müsbet-menfi etkilerini tahlil etme.;
6 Felsefe-din ilişkisi konusunda Mağrib ve Endülüs filozofları ile doğudaki ilk dönem filozoflarının yaklaşımları arasında mukayese yapma.;
7 Felsefenin sistematik reddi konusunda yorum yapabilme.;
8 Doğal teoloji ve vahyedilmiş teoloji tartışmalarını değerlendirebilme.;
9 Skolastik düşüncenin felsefeye karşı tutumu ve İslam felsefesinin bu tutuma etkisi hakkında yorum yapabilme.;
10 16. yüzyıl’da din hakkında yapılan felsefî yorumları kavrama.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam felsefesi kavramının tasviri
2 Helenistik Dönemde Felsefe-Din İlişkisi Problemi: Patristik Felsefe ve Yeniplatonculuk
3 İslam Felsefesinde Felsefe-Din İlişkisi Problemi
4 Kindi ve İlk Felsefe Üzerine İsimli Eseri
5 Farabi’de Tanrı tasavvuru
6 Farabi’de vahiy, nübüvvet ve ahiret I
7 Farabi’de vahiy, nübüvvet ve ahiret II
8 İbn Sina’da Tanrı tasavvuru
9 İbn Sina’da vahiy, nübüvvet ve ahiret I
10 İbn Sina’da vahiy, nübüvvet ve ahiret II
11 Gazali ve Tehafütü’l-Felasife Adlı Eseri
12 İbn Rüşd’ün Felsefe Savunması: Faslü’l-Makal, el-Keşf ve Tehafütü’t-Tehafüt
13 Tehafut Geleneği: Hocazade, Tusi ve Kemalpaşazade
14 İslam Felsefesinin çağdaş problemleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: İbn Ruşd, Faslu’l-Makal ve el-Keşf, Felsefe-Din İlişkileri, çev. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., 2006.
Mübahat Türker Küyel, Üç Tehafüt Bakımından Felsefe ve Din İlişkisi
Yaşar Aydınlı, Gazali: Muhafazakar ve Modern, Arasta, 2002.
Gilson, Etienne, Ortaçağ Felsefesinin Ruhu, çev. Şamil Öcal, Açılım Kitap, İstanbul 2003.
M. İskenderoğlu, Bonevantura’da Din-Felsefe İlişkisi, Değişim Yayınları, 2008.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bir final sınavı yapılacaktır.
Açıklama Dönem sonunda tüm dersleri içeren final sınavı klasik sistemde yapılacaktır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 25 25
Toplam İş Yükü 207
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,9
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 5 0 3 0 0 0 0 0 3
OK2 3 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 2 3
OK4 1 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 3 0 3 0 0 0 0 0 2 0 0 4
OK7 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr