İslam dünyasında diğer entellektüel gelenekler hakkında bilgi sahibi olmak
13
Dersin Dili:
Türkçe
14
Dersin Veriliş Şekli
Yüz yüze
15
Dersin Koordinatörü:
Prof. Dr. Yaşar Aydınlı
16
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
yok
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
E-posta: yasaraydinli@hotmail.com Tel.: (0224) 2431066 - 60312 Adres: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Hem İslam felsefesinin hem de dinin ortak problemleri hakkında bilgi edinmek, dini olandan felsefi olanı ayırtedebilmek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Antik dönemden on altıncı yüzyıla kadar felsefe din ilişkisine dair yapılan yorumlar.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Öğrenci felsefi bilgi ile diger bilgi türlerinnin ayrımını bilir.;
2
Antik felsefe ve Yeni-platoncu yaklaşımda metafizik konuların ele alınış tarzını değerlendirme.;
3
Ortaçağ felsefe tarihinin geniş bir coğrafyadaki felsefî hareketlilik ve etkileşim dikkate alınarak tahlil edilmesi.;
4
Dinin felsefe içinde konumlandırılışı ve filozof-peygamber arasındaki ilişki konusundaki yaklaşımlar hakkında yorum yapabilme.;
5
Tehafüt geleneğinin ortaya çıkışı ve İslam düşünce tarihindeki müsbet-menfi etkilerini tahlil etme.;
6
Felsefe-din ilişkisi konusunda Mağrib ve Endülüs filozofları ile doğudaki ilk dönem filozoflarının yaklaşımları arasında mukayese yapma.;
7
Felsefenin sistematik reddi konusunda yorum yapabilme.;
8
Doğal teoloji ve vahyedilmiş teoloji tartışmalarını değerlendirebilme.;
9
Skolastik düşüncenin felsefeye karşı tutumu ve İslam felsefesinin bu tutuma etkisi hakkında yorum yapabilme.;
10
16. yüzyıl’da din hakkında yapılan felsefî yorumları kavrama.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
İslam felsefesi kavramının tasviri
2
Helenistik Dönemde Felsefe-Din İlişkisi Problemi: Patristik Felsefe ve Yeniplatonculuk
3
İslam Felsefesinde Felsefe-Din İlişkisi Problemi
4
Kindi ve İlk Felsefe Üzerine İsimli Eseri
5
Farabi’de Tanrı tasavvuru
6
Farabi’de vahiy, nübüvvet ve ahiret I
7
Farabi’de vahiy, nübüvvet ve ahiret II
8
İbn Sina’da Tanrı tasavvuru
9
İbn Sina’da vahiy, nübüvvet ve ahiret I
10
İbn Sina’da vahiy, nübüvvet ve ahiret II
11
Gazali ve Tehafütü’l-Felasife Adlı Eseri
12
İbn Rüşd’ün Felsefe Savunması: Faslü’l-Makal, el-Keşf ve Tehafütü’t-Tehafüt
13
Tehafut Geleneği: Hocazade, Tusi ve Kemalpaşazade
14
İslam Felsefesinin çağdaş problemleri
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
İbn Ruşd, Faslu’l-Makal ve el-Keşf, Felsefe-Din İlişkileri, çev. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., 2006. Mübahat Türker Küyel, Üç Tehafüt Bakımından Felsefe ve Din İlişkisi Yaşar Aydınlı, Gazali: Muhafazakar ve Modern, Arasta, 2002. Gilson, Etienne, Ortaçağ Felsefesinin Ruhu, çev. Şamil Öcal, Açılım Kitap, İstanbul 2003. M. İskenderoğlu, Bonevantura’da Din-Felsefe İlişkisi, Değişim Yayınları, 2008.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Bir final sınavı yapılacaktır.
Açıklama
Dönem sonunda tüm dersleri içeren final sınavı klasik sistemde yapılacaktır.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
10
140
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
25
25
Toplam İş Yükü
207
Toplam İş Yükü / 30 saat
6,9
Dersin AKTS Kredisi
7
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU