1 | Dersin Adı: | MEŞHUR KIRAATLARIN TEFSİRE ETKİSİ |
2 | Dersin Kodu: | TIB6165 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MEHMET EFE |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet EFE mehmetefe@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Kıraat ilminde Ferşi farklılıklar ve Meşhur kıraatların tefsire etkisini bazı sure örnekleri üzerinde göstermek suretiyle, konu ile ilgili literatür hakkında doktora düzeyinde katkı sağlamak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrenci bu ders sayesinde, Kıraat ilminde Ferşi farklılıklar ve Meşhur kıraatların tefsire etkisini bazı sure örnekleri üzerinde göstermek suretiyle, konu ile ilgili literatür hakkında doktora düzeyinde alanında bilimsel yeterlilik ve analitik düşünme yeteneği kazanır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Usuli ve Ferşi Kıraat farklılıkları | |
2 | Kıraatların Menşei ve tarihçesi | |
3 | Kıraat İmamları ve ravileri | |
4 | Kıraat farklılıklarının tefsire etkisini ihtiva eden tefsir kaynakları | |
5 | Yedi harf konusundaki görüşler | |
6 | Tefsire etkisi yönüyle Şaz Kıraatlar | |
7 | Tefsire etkisi yönüyle Meşhur Kıraatlar: Sure örnekleri | |
8 | Vakıa Suresindeki kıraat faklılıkları Tefsire etkisi | |
9 | Hadid Suresindeki kıraat faklılıkları Tefsire etkisi | |
10 | Furkan Suresindeki kıraat faklılıkları Tefsire etkisi | |
11 | Haşr Suresindeki kıraat faklılıkları Tefsire etkisi | |
12 | İnsan Suresindeki kıraat faklılıkları Tefsire etkisi | |
13 | Nebe' Suresindeki kıraat faklılıkları Tefsire etkisi | |
14 | Naziat ve Abese Surelerindeki kıraat faklılıkları Tefsire etkisi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Çetin, Abdurrahman, Kıraatların Tefsire Etkisi, Ensar neşriyat, İstanbul 2012, 1. baskı. Çetin, Abdurrahman, Yedi Harf ve Kıraatlar, 3. b., İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005. EFE, Mehmet, “Hadîd Sûresindeki Kıraat Farlılıkları ve Manaya Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 28/2 (Aralık 2019): ss. 415-435. Beydâvî, Kâdî, Nâsiruddîn Ebi’l-Hayr Abdullah ibn Ömer,(ö. 682/1283) Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, İstanbul 1314. Ferrâ, Ebu Zekeriyyâ Yahyâ b. Ziyâd, (ö. 207/822) Meâni’l-Kur’ân, Beyrut 1980, 2. baskı. İbnü’l-Cevzî, Ebu’l-Ferec Cemâlüddîn Abdurrahman b. Ali, (ö. 297/1200) Zâdü’l-Mesîr, Beyrut 1987, 4. baskı. Râzî, Fahruddîn Muhammed b. Ömer, (ö. 606/1209) Mefâtihu’l-Gayb, (et-Tefsîru’l-Kebîr), Mısır ts; -trc. Suat Yıdırım, Lütfullah Cebeci, Sadık Kılıç, C. Sadık Doğru, Ankara 1988. Zemahşerî, Cârullah Mahmud b. Ömer el-Havârizmî, (ö. 538/1143) el-Keşşâf an Hakâikı’t-Tenzîl ve Uyûni’l-Ekâvîl, Beyrut ts. Taberî, Muhammed b. Cerîr, (ö. 310/922) Câmiu’l-Beyân an Te’vîl-i Âyi’l-Kur’an, Mısır 1954, 2. Baskı. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Öğrencilerin akademik kazanımları, onların bilgi, çözümleme, anlama, açıklama, yorumlama ve bilimsel değerlendirme yapma düzeylerini ölçen ara sınav ve final şeklindeki klasik sınavlarla tespit edilmektedir. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Ödevler | 0 | 2 | 28 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 7,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |