Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ETİK KURAMLAR
1 Dersin Adı: ETİK KURAMLAR
2 Dersin Kodu: TTE6007
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FUNDA GÜNSOY TUROWSKİ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Doç.Dr. Funda Günsoy Turowski
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: fundagk@uludag.edu.tr;
Uludağ Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye.
Tel: +90 224 2941823
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu ders, etik alanında kullanılan temel kavramlar, teoriler, ilkeler ve temel yaklaşımlar hakkında teorik bilgi sunmayı amaçlamaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğrencinin, teorik bilgiye dayanarak, biyomedikal etiğin güncel sorunları hakkında akıl yürütme becerisini geliştirmesi, güncel yaklaşımların ve bakış açılarının uygulanabilirliği ve sınırlılıkları hakkında görüş geliştirebilmesi.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Etik Kavramlar, teoriler ve ilkeler konusunda teorik bilgi edinme;
2 Etik Kavramların, teorilerin ve temel yaklaşımların tarihsel gelişimini takip edebilme;
3 Etik alanında güncel tartışmalar konusunda perspektif geliştirebilme;
4 Etik teoriler arasında karşılaştırma yapabilme;
5 Etik kavramların, teorilerin ve yaklaşımların uygulanabilirliği ve sınırlılıkları konusunda görüş geliştirebilme;
6 Öğrencinin ötanazi, kürtaj, embriyonik kök hücre araştırması, genetik gibi bir dizi karmaşık konu hakkında düşünebilmesini sağlayacak gerekli entelektüel araçları sağlama;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 1. Ahlaki Değerlendirmeyle İlgili Etik Modeller I: Erdem Etiği (Aristoteles, Nikomakhos’a Etik)
2 Çağdaş Erdem Etiğinde Temel Yaklaşımlar (Hursthouse, “Normative Virtue Ethics,” chapter 68, Slote, “Agent Based Virtue Ethics,” chapter 69, Pence, “Virtue Theory”)
3 Ahlaki Değerlendirmeyle İlgili Etik Modeller II: Deontoloji (Kant, Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, bölüm, 55
4 Çağdaş Deontolojide Temel Yaklaşımlar (Davis, “Contemporary Deontology”, 205-219)
5 Ahlaki Değerlendirmeyle İlgili Etik Modeller III: Sonuççuluk (Mill, Faydacılık)
6 Çağdaş Sonuççulukta Temel Yaklaşımlar (pettit, “Consequentialism”, 230-241, Goodin, “Utility and the Good”, 241-249, Krister Bykvist – “Utilitarianism in the 20th Century” )
7 Çağdaş Tartışmalar karşısında Etik Modellerin Karşılaştırılması
8 Etik ve Ahlak Psikolojisi (Thomas, “Morality and Psychological development”, 464-476, “Moral Psychology: Empirical Approaches (https://plato.stanford.edu/entries/moral-psych-emp/) Experimental Moral Philosophy (https://plato.stanford.edu/entries/experimental-moral/) Aynı zamanda, https://www.ted.com/talks/jonathan_haidt_the_moral_roots_of_liberals_and_conservatives;https://www.edge.org/event/the-new-science-of-morality
9 Ötenazi (Kuhse, Euthanasia,294-303, Degrazia, et al. Biomedical Ethics. Rachels, Active and Passive Euthanasia, pp. 395-399. 3. Degrazia, et al. Biomedical Ethics. Callahan, Killing and Letting Die, pp. 399- 402. 4. Degrazia, et al. Biomedical Ethics. Brock, Voluntary Active Euthanasia, pp. 399- 404. 5. Degrazia, et al. Biomedical Ethics. Quill, Cassel, and Meier, Care of the Hopelessly Ill: Proposed Clinical Criteria for Physician-Assisted Suicide, pp. 418-421. 6. Degrazia, et al. Biomedical Ethics. The Oregon Death with Dignity Act, pp. 421- 426, Peter Singer, Rethinking Life and Death 2nd Edition, St. Martin's Griffin, 1996. )
10 Kürtaj (Foot, “The Problem of Abortion and the Doctrine of the Double Effect,” chapter 60. Thomson, “Killing, Letting Die, and the Trolley Problem,” chapter 61 Tuesday, September 21, Abortion and the sanctity of life. Thomson, “A Defense of Abortion,” Blackboard Course Materials for this course. Tooley, “Abortion and Infanticide,” chapter 46 Marquis, “An Argument that Abortion is Wrong,” chapter 47)
11 Hayvanlar ve Etik-Politik Sorumluluk (Kant, “We Have No Duties to Animals,” chapter 42 Singer, “All Animals Are Equal,” chapter 43 Feinberg, “The Rights of Animals and Unborn Generations,” chapter 44, https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/heavypetting; book: PRIMATES AND PHILOSOPHERS: How Morality Evolved, By Frans de Waal, Robert Wright, Christine M. Korsgaard, Philip Kitcher, Peter Singer (part I, pages 3-58 [Frans de Waal, Morally Evolved; part II, pages 99-119 [Christine Korsgaard, Morality and the Distinctiveness of Human Action]); addititonal materials: https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_moral_behavior_in_animals; https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_the_surprising_science_of_alpha_males
12 Feminizm, Cinsiyet ve Ayrımcılık (Belliotti, “Sex”, 315-327, Boxill, “Equility, Discrimination and Preferential Treatment”, 333-343, “The Idea of a Female Ethic”, 491-500)
13 Meslek Etiği ve Ekonominin Ahlakı (Solomon, Business Ethics, 354-366; (Economic Analysis, Moral Philosophy, and Public Policy, 3rd edititon (chapters: 15, 16, Appendix))
14 Çevre Etiği: Antroposen ve Trans ve Post-Hümanizm (Elliot, Environmental Ethics, 284-294; Zoltán Boldizsár Simon, The Epochal Event: Transformations in the Entangled Human, Technological, and Natural Worlds (chapters: 1-4, 7)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: David DeGrazia, Thomas Mappes, Jeffrey Ballard, Biomedical Ethics 7th Edition , McGraw-Hill Education, 2010.
Rosalind Hursthouse, “Normative Virtue Ethics”, Ethical Theory: An Anthology, Second Edition. Edited by Russ Shafer-Landau, John W iley & Sons, Inc. Published 2013
MICHAEL SLOTE, “Agent-Based Virtue Ethics”, Midwest Studies in Philosophy, 1995.
Peter Singer, A Companion to Ethics, Wiley-Blackwell; 1st edition (August 20, 1993)
Foot, Philippa. The Problem of Abortion and the Doctrine of the Double Effect. 1967, Oxford Review 5:5-15.
Judith Jarvis Thomson, KILLING, LETTING DIE, AND THE TROLLEY PROBLEM, The Monist Vol. 59, No. 2, Philosophical Problems of Death (APRIL, 1976), pp. 204-217
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 40
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Sınıf içi sunum, araştırma ödevi ve dönem sonunda final sınavı.
Açıklama Dönem sonunda teslim edilecek araştırma ödevi (5-25 ss) ve ders materyalleri hakkında sınıf içi sunum %40 oranında etki edecektir. Dönem sonunda yapılacak sınav %60 oranında etki edecektir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 20 40
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 14 14
Toplam İş Yükü 96
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,2
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 1 1 1 3 4 3 4 3 3 2
OK2 1 1 1 2 4 3 5 3 3 2
OK3 1 1 1 5 4 4 5 3 3 2
OK4 1 1 1 3 4 4 5 3 2 2
OK5 1 1 1 5 5 4 5 3 3 2
OK6 1 1 1 5 5 4 5 2 2 2
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr