Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SEÇMELİ(SİNİR BİLİMLERİ VE PSİKİYATRİ)
1 Dersin Adı: SEÇMELİ(SİNİR BİLİMLERİ VE PSİKİYATRİ)
2 Dersin Kodu: TIP6066
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 6
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 11
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 0
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Tıp fakültesi 6. sınıf öğrencisi olmak
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi ŞAFAK ERAY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr. Selçuk Kırlı(Psikiyatri AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Aslı Sarandöl (Psikiyatri AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Cengiz Akkaya (Psikiyatri AD. Öğreti Üyesi)
Dr.Saygın Eker (Psikiyatri AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Yusuf Sivrioğlu (Psikiyatri AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Şafak ERAY(Ç. Psikiyatri AD.Öğreti Üyesi)
Dr.Mehmet ZARİFOĞLU (Nöroloji AD. Öğreti Üyesi)
Dr. İbrahim BORA (Nöroloji AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Mustafa BAKAR (Nöroloji AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Ömer Faruk TURAN (Nöroloji AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Necdet KARLI (Nöroloji AD. Öğreti Üyesi)
Dr.Sevda ERER ÖZBEK (Nöroloji AD. Öğreti Üyesi)
Dr.Aylin BİCAN DEMİR (Nöroloji AD. Öğreti Üyesi)
Dr.Emine Rabia KOÇ (Nöroloji AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Selçuk YILMAZLAR (Beyin ve Sinir Cerrahisi AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Ahmet BEKAR (Beyin ve Sinir Cerrahisi AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Şeref DOĞAN (Beyin ve Sinir Cerrahisi AD. Öğreti Üyesi)
Dr. Hasan KOCAELİ (Beyin ve Sinir Cerrahisi AD. Öğreti Üyesi)
Dr. M.Özgür TAŞKAPILIOĞLU (Beyin ve Sinir Cerrahisi AD. Öğreti Üyesi)
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: BUÜ.Tıp Fakültesi Dahili Bilimler
Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları AD.
drsafakeray@gmail.com
safakeray@uludag.edu.tr
0 (0224) 295 18 80
18 Dersin Web Adresi: http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Ders/Index/1142903
19 Dersin Amacı Çocuk ve ergenlerde ruhsal sağlıklılık durumu ile patolojik ruhsal durum arasındaki farkları kavrama, nörogelilşimsel hastalıklar, çocuk ve ergenlikte görülen ruhsal hastalıklar, çocuklarda cinsel istismar ve ihmali tanımı konusunda farkındalığı artırma için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır. Sık görülen nörolojik hastalıklara birinci basamak düzeyinde tanı koymak ve tedavi etmek,cerrahi veya girişimsel tedavi gerektiren hastalıkları/durumları tanımak ve tedavi yöntemlerini açıklamak,acil nörolojik durumları tanımak, ilk müdahaleyi yapmak ve uygun koşullarda sevk etmek,bazı kronik nörolojik hastalıkların birinci basamak koşullarında izlemini üstlenmek ve korunma önlemlerini uygulamak,nörolojik belirti ve bulguları tanımak ve ilgili olabilecek hastalık ön tanısıyla uygun koşullarda sevk etmek için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır. Öğrencilerin genel nöroşirurji bilgilerine sahip olması, nöroşirurji hasta profilini değerlendirebilmesi, nöroşirurji hastalarında takip yapabilmesi, nöroşirurjik acil hastalıkları tanıması ve genel tedavi prensiplerine, bu durumlara birinci basamakta yapılabilecek müdahalelere hakim olmalarını amaçlar
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Ruhsal sağlıklılık durumu ile patolojik ruhsal durum arasındaki farkları kavrama, acil psikiyatrik durumlar ve depresyon tanı ve tedavisi, toplum sağlığı açısından önem taşıyan alkol ve madde kullanımı konusunda farkındalığı artırma için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Ruh sağlığı kavramını açıklar ve hastayı biyopsikososyal açıdan bütüncül olarak ele alır.Etkili iletişim becerilerini kullanarak hastanın ana yakınması, soygeçmişi, özgeçmişi ve tıbbi hastalıklarından oluşan psikiyatrik öyküsünü alır.Hastanın psikiyatrik muayenesini yapar, psikiyatrik belirti ve bulguları tanır, ruhsal bozukluklar ile ilişkisini kurar, anamnez ve ruhsal durum muayenesi bulguları ile ön tanılar oluşturur. ;
2 Depresyonun tanısını koyar, tedavisini planlar, izlem ve korunma ilkelerini uygular ve sevk işleyişini açıklar.Sık görülen psikiyatrik hastalıkları (şizofreni, bipolar bozukluk, anksiyete bozuklukları, somatoform bozukluklar, yeme bozuklukları, madde kullanım bozuklukları, demans, cinsel işlev bozuklukları, kişilik bozukluklarını vb) tanır.Acil psikiyatrik olguları tanır ve değerlendirir, gerekli durumlarda acil psikiyatrik müdahale yapar ve uygun şekilde sevk eder.Yaşlılık dönemi özelliklerini ve yaşlılıkta sık görülen patolojileri açıklar.İntihar ve müdahale kavramlarını açıklar, uygular ve sevk koşullarını tanımlar. ;
3 Çocuk ve ergen Ruh sağlığı kavramını açıklar ve hastayı biyopsikososyal açıdan bütüncül olarak ele alır.Etkili iletişim becerilerini kullanarak çocuk ve ergen hastanın ana yakınması, soygeçmişi, özgeçmişi ve tıbbi hastalıklarından oluşan psikiyatrik öyküsünü alır.Hastanın psikiyatrik muayenesini yapar, psikiyatrik belirti ve bulguları tanır, ruhsal bozukluklar ile ilişkisini kurar, anamnez ve ruhsal durum muayenesi bulguları ile ön tanılar oluşturur.;
4 Çocuk ve ergenlik dönemi özelliklerini ve bu dönemde sık görülen patolojileri(Otizm,Dehb,Kaygı bozuklukları,yeme bozuklukları,İstismar) açıklar.Adli psikiyatri kavramlarını açıklar.Hasta ve hasta yakınları ile etkili iletişim kurar. ;
5 Sinir sistemi hastalıklarının ana belirti ve bulgularını açıklar. (Semptomdan Tanıya dersleri ile sağlanır.)Etkili iletişim becerilerini kullanarak sinir sistemine yönelik ayrıntılı ve güvenilir anamnez alır. (Temel Hekimlik Uygulamaları ile sağlanır.)Nörolojik muayeneyi eksiksiz ve güvenilir bir biçimde yapar. Yaşamı tehdit eden sinir sistemi hastalıklarını ve acil durumlarını tanır, ilk tedavilerini yapar ve uygun şekilde sevk eder.Tedavisi düzenlenmiş olan bazı kronik sinir sistemi hastalıklarının (epilepsi, inme, migren, demans vb.) birinci basamak düzeyinde izlemini yapar.;
6 Sinir sistemi hastalıklarının tedavisinde akılcı ilaç kullanımı ilkelerini uygular.Sinir sistemine özgü yakınmaları olan hastanın anamnez ve muayene bulgularını değerlendirerek ön tanı koyar, ayırıcı tanı yapmak ve tanıyı kesinleştirmek için kullanılan temel tanısal testleri açıklar ve sonuçlarını yorumlar.-Toplumda sık görülen nörolojik hastalıkların epidemiyolojisini ve bunlarının sıklığının azaltılmasına yönelik yaklaşımları açıklar.;
7 Gerekli durumlarda minimental durum muayenesi yapar ve sonucunu kabaca yorumlar. (Temel Hekimlik Uygulamalarında sağlanır.)Kişileri sinir sistemi hastalıklarıyla karşı karşıya bırakabilecek etkenleri ve risk altında kalabilecek bireyleri önceden ya da hastalığın erken evresinde belirler ve gereken önlemleri alır.;
8 Hastanın zihinsel durumunu ve konuşmasını değerlendirir. Kranial sinirleri inceler. Merkezi ve çevresel duyu fonksiyonunu inceler. Motor fonksiyonunu inceler. Kranial ve periferik refleksleri inceler. Serebellar fonksiyonunu ve yürüme fonksiyonunu inceler. Omurga kırıklarını ve çıkıklarını tanır. Bilgisayarlı görüntülerde kan, hava, yağ, BOS ve kemik arasındaki farkı ayırt eder. Epidural, subdural, intrakranial hematom, subaraknoid kanama, beyin tümörleri ve hidrosefali gibi listelenen spesifik hastalık varlıklarını tanır. Yüksek intrakranial basınç, beyin perfüzyonu ve kan basıncının, kan gazlarının ve sıvı ve elektrolit dengesinin etkisinin patofizyolojisini anlar. Cushing refleksi, orta beyin etkileri ve vital bulgular dahil olmak üzere akut beyin herniasyonunun klinik bulgularını tanır. Odak kitlesel lezyonların, yapısal kaymaların ve sonuçlarının etkisini anlar.;
9 Glasgow Koma Skorunu anlar ve uygular. Beyin herniasyon sendromlarının travma ortamındaki ortaya çıkışını tanır. Kafa travmasında yüksek kafa içi basıncının yönetimini başlatır. Beyin sarsıntısı, beyin kontüzyonu ve dağınık aksonal yaralanmanın yönetimini tanır ve başlatır. Cerrahi dahil olmak üzere akut subdural ve epidural hematomun endikasyonlarını ve tedavisini tanır ve başlatır. Ateşli silah yaralanmaları da dahil olmak üzere penetran travma yönetimini tanır ve başlatır. Beyin omurilik sıvısı sızıntısı ve kronik subdural hematom dahil olmak üzere açık, kapalı ve kafa kaide kırıklarının yönetim prensiplerini tanıyıp anlar (çocuklarda ve yetişkinlerde). Başlıca primer ve sekonder beyin tümörlerinin göreceli insidansını ve yerini bilir. Beyin tümörlerinin genel klinik belirtilerini (fokal defisit ve tahriş, kitle etkisi; supratentorial ve infratentoryal) anlar. Beyin tümörü ile başvuran hastada ekstra-aksiyel (serebellopontin, hipofiz, kafa kaide patolojileri gibi) ve intraaksiyal spesifik sendromları tanır. Değerlendirme için şu anda kullanılan teşhis araçlarını gözden geçirir (laboratuvar testleri, radyoloji, biyopsi). Tümörlerin tedavisinde geniş tedavi stratejilerini (cerrahi, radyocerrahi, radyasyon ve kemoterapi) anlar. Lokal yayılmaya bağlı abse ve fokal enfeksiyonların klinik belirtilerini, immün yetmezlikle ilişkili hematojen hastalığı ve bunlara benzeyen tümörlerden nasıl farklılaştığını tanır. Abse ve fokal intrakraniyal enfeksiyonların tedavisinde genel prensipleri anlar. İntrakraniyal kanamanın başlıca nedenlerini bilir: Yaşlılarda hipertansiyon ve amiloidoza bağlı kanamalar , anevrizma, vasküler malformasyon, tümör ve koagolopatiye bağlı kanamaları ayırt eder. Subaraknoid, serebral ve serebellar kanama semptom ve bulgularını tanır. Akut baş ağrısının değerlendirilmesinde tanısal araçları kullanır (BT ve MRG, lomber ponksiyonun rolü). Hastalığın doğal seyrini, geniş tedavi stratejilerini (cerrahi, radyocerrahi, girişimsel) anlar. İntrakraniyal anevrizmalar ve vasküler malformasyonlar gibi hastalıklarda radyoloji ve vazospazm tedavisi bilir. Migren, küme ve gerginlik baş ağrısı ve sinüzit başağrısı semptomatolojisini intrakraniyel basınç artışına bağlı başağrılarından ayırt eder. İskemik inme tipleri arasında ayrım yapar: embolik, hemodinamik, lakuner. Ateroskleroz, kalp hastalığı, arteryel beyin iskemisinin etyolojik faktörlerini sınıflandırır. Arter disseksiyonu, fibromüsküler displazi, vaskulit, venöz tromboz ve hematolojik hastalık ayrımını yapar. İskemik hastalıklarda risk faktörlerini, tıbbi ve cerrahi tedavi dahil endikasyonları, tedavi seçeneklerini ve yönetimini bilir. İnvaziv olmayan yöntemler kullanarak karotis tıkayıcı hastalığını teşhis eder ve takip eder. Anjiyografi ve karotis endarterektomi endikasyonlarını anlar.;
10 Acil serviste spinal travmalı bir hastayı tanır ve radyolojik çalışmaları yorumlar. Akut omurilik yaralanması tedavisinde immobilizasyon, steroidler ve sistemik tedavi (spinal şoka karşı) seçeneklerini başlatır. Kararsız omurganın tanımını ve sonraki yönetim ilkelerini bilir. Dekompresif (laminektomi ve dural serbestleştirme) cerrahi endikasyonları dahil olmak üzere omurilik hasarında tedavi prensiplerini anlar. Omurilik yaralanması ile ilişkili tıbbi komplikasyonların (cilt, mesane, bağırsak hareketi,solunum gibi) tedavisini başlatır Kamçı tarzında omurilik, kemik ve yumuşak doku yaralanması doğal hikayesini ve yönetim ilkelerini tanıyıp anlar. Yaygın spinal ağrı ve radikülopati kategorilerini tanır: Kauda equina, konus medullaris, santral kord, Brown Sequard sendromu gibi özel durumların belirti ve semptomlarını tanır. Servikal ve lomber disk hernisi, osteoartritik hastalık, spondilolistezis gibi sık görülen nedenlerin tanılarını ve tedavisini anlar. Metastatik hastalık ve primer spinal tümörler gibi hastalıkların ayırıcı tanıları ve tedavisini anlar Myelopati kategorilerini tanır: Akut ve kronik omurilik yaralanmasının belirti ve semptomlarını tanır. Servikal ve lomber disk herniasyonu ve osteoartritik hastalık gibi yaygın hastalık nedenlerinin tanı ve tedavilerini anlar. Transvers miyelopati, metastatik hastalık ve primer spinal tümörler gibi hastalıkların ayırıcı tanı ve tedavisini tanır. Travmatik sinir hasarı (laserasyon, gerilme ve kompresyon) teşhisi ve endikasyonlarını anlar ve genel tedavi stratejilerini bilir. Yaygın görülen sinir sıkışmasının (karpal tünel sendromu, ulnar sinir) belirti ve semptomlarını tanır, (torasik çıkış sendromu ve meralgia paresthetica gibi tuzak nöropatilerinin), etiyolojisi, konservatif tedavisini ve cerrahi müdahale için stratejiler ve endikasyonları bilir. Çocuklarda hidrosefali semptomlarını ve belirtilerini tanır. Yetişkinlerde hidrosefali semptomlarını ve belirtilerini tanır. Çocuklarda ve yetişkinlerde hidrosefali'nin ortak etiyolojilerini anlar. İletişim ve tıkayıcı hidrosefali arasındaki farkı ayırt eder. Hidrosefali için tedavi stratejilerini anlar. Spinal disrafizmin sık görülen sendromlarını, nörolojik bulgularını tanır ve yönetim ilkelerini bilir. Trigeminal ve glossofaringeal nevraljide etyolojiyi bilir. Kanser ağrısının özelliklerini tanır, hangi durumda cerrahiye sevk edileceğini ve girişimsel ve cerrahi tedavi seçeneklerinin neler olacağını bilir. Parkinson hastalığı, distoni, spastisite ve hemifasiyal spazmıda cerrahi sevk endikasyonlarını ve cerrahi tedavi seçeneklerinin spektrumunu içeren cerrahi müdahaleye uygun hareket bozukluklarını tanır. Nöbet bozukluklarının genel sınıflandırmasını, inatçı epilepsi tanımını ve epilepsi için invaziv elektrot yerleştirilmesi, rezektif ve ayırıcı cerrahi dahil olmak üzere geniş cerrahi müdahale kategorilerini anlar.;
22 Dersin İçeriği
Teori Uygulama
Psikiyatri;
Psikiyatriye Giriş, Psikiyatrik Bozuklukların Sınıflandırılması, Psikiyatrik Görüşme ve Değerlendirme 1-2
Kişilik Bozuklukları, Duygu Durumu Bozuklukları -İki Uçlu Bozukluk
Majör Depresyon,
Psikotik Bozukluklar,
Alkol ve Madde Bağımlılığı
Psikiyatrik Aciller ve İntihar
Anksiyete Bozuklukları
(YAB, PB, TSSB, FB, OKB)
Kognitif Bozukluklar
Çocuk Psikiyatri;
Erken Çocukluk Dönemi Ruhsal Özellikleri Dışa atım bozuklukları,
Çocuk ve Ergenlerde Anksiyete Bozuklukları,Obsesif Kompulsif Bozukluklar ve İlişkili Hastalıklar
Cinsel İstismar ve İhmal,
Çocuk ve Ergenlerde Yeme Bozuklukları 1-2
Nöroloji;
Nörolojik Muayene ve Yardımcı Tanı Yöntemleri
MS-Demiyelinizan Hastalıklar,
Nöromusküler hastalıklar,
Tıkayıcı Beyin Damar Hastalığı,
Beyin Damar Hastalığı,
Başağrıları,
Uyku ve Uyku Bozuklukları,
Epilepsi,
Davraniş Nörolojisi Ve Demans,
Ekspiramidal Sistem Hastalıkları,
Nöroşurji;
Kafa Travmalarında Temel Tedavi Prensipleri,
İnfratentoryel ve Supratentoryel Patolojiler,
Beyin Kanamaları,
Fizyopatolojisi ve Tedavisi,
Ağrı Epilepsi ve Fonksiyonel Nöroşirürji,
Kafa Travmaları Radyolojik Tanı ve Tedavi Prensipleri,
Acil Hastaların Nöroşirürji Yönünden İncelenmesi,
Omurga ve Spinal Cord Yaralanmaları,
Beyin ve Omurilik Anomalileri,
Hidrosefali,

23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ruh Sağlığı:
1. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, Halise Devrimci Özgüven (Editör); Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları.
2. Kaplan & Sadock’s Synopsis of Psychiatry, Benjamin J. Sadock, Virginia A. Sadock (Editors); Lippincott Williams & Wilkins.
3. Textbook of Psychosomatic Medicine: Psychiatric Care of the Medically Ill. James L. Levenson (Editor); The American Psychiatric Publishing.
4. UpToDate (http://www.uptodate.com)
Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı:
1. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları • Kaplan & Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry (Türkçe çeviri) Editörler: Aydın H, Bozkurt A
2. Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı (Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Derneği)
3. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları .1,2. Cilt (Orhan Öztürk, Aylin Uluşahin)
4. Hastalıkların Psikososyal Yönü (Dr. Ümran Tüzün & Dr. Sabri Hergüner)
5. Lewis Child and Adolescent Psychiatry Comprehensive Textbook
6. Temel Psikiyatri (Cengiz Güleç & Ertuğrul Köroğlu)
7. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları (Dr.Ayla Aysev & Dr. Yaşemen Işık Taner)
8. Ben Hasta Değilim (Aysel Ekşi)
9. Stahl – Temel Psikofarmakoloji
Nöroşirurji:
1. Temel Nöroşirurji, Ender Korfalı, Mehmet Zileli (Editörler); Habitat Yayıncılık
2. Handbook of Neurosurgery 8th Edition. Editor Mark S. Greenberg March 13, 2019.
3. Neurology and Neurosurgery Illustrated. by Lindsay PhD FRCS et al., 5th Edition, Churchill Livingstone, 2010
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 100
Yıl sonu Sınavı 0 0
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 100
Finalin BAşarıya Oranı 0
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Öğrenciler stajlardaki devamlarına göre başarılı ya da başarısız olarak değerlendirilirler.
Açıklama Değerlendirme Başarılı/Başarısız Şeklindedir
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 0 0 0
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 5 150
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 0 0 0
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 4 4 5 5
OK2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 4 4
OK3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
OK4 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4 5 4 4 5
OK5 5 4 5 4 4 4 4 5 5 5 4 4 4 5 4 4
OK6 3 3 3 3 5 4 4 4 4 5 4 4 4 4 4 3
OK7 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
OK8 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 5
OK9 5 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 3 5 5 5
OK10 4 4 4 4 4 5 5 5 5 4 4 4 4 5 5 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr