Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM TARİHİ I
1 Dersin Adı: İSLAM TARİHİ I
2 Dersin Kodu: İLA1010 BH
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 0
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 0
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 4
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ADEM APAK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. M. Asım YEDİYILDIZ
Prof. Dr. Salih PAY
Prof. Dr. Adem APAK
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. ADEM APAK
ademapakl@uludag.edu.tr
0224 243 10 66-60212, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri siyasi ve sosyal yapısı hakkında yeterli düzeyde bilgi edindirmek, bu devirlerde meydana gelen olayların sebep ve sonuçlarını anlayıp değerlendirebilecek bir bakış açısı kazandırmak ve edinilen bilginin çağdaş meselelerde kullanabilmesini sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Alanında bilimsel yeterlilik
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemlerinin İslâm tarihindeki yerini ve önemini kavrayabilme;;
2 Hz. Peygamber’in vefatından sonra İslâm dünyasında oluşan atmosferi fark edebilme;;
3 Hz. Peygamber sonrası ortaya çıkan yeni gelişmeleri analiz edebilme;;
4 Hulefâ-i Râşidîn’den her birinin uygulamalarını karşılaştırabilme ve çeşitli konulardaki farklı uygulamalarını örnek alabilme;;
5 Hilafet ile Saltanat dönemlerini karşılaştırabilme.;;
6 İslâm tarihinde farklı görüş ve mezheplerin ortaya çıkış nedenlerini açıklayabilme;;
7 Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevilerinin farklılık gösteren yönlerini açıklayabilme ve yorumlayabilme;;
8 Günümüzde ortaya çıkan bazı hadiseler ile Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri olayları arasında benzerlikler kurabilme;;
9 Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri ile ilgili klasik ve modern kaynakları tanıyabilme;;
10 Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri hakkındaki çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme;;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Halife ve hilafet kavramları ile başlangıcından itibaren hilafetin ana hatlarıyla tarihi.
2 Hz. Ebu Bekir’in halife seçilmesi, Üsame Ordusunun gönderilmesi, ridde ve isyan hareketlerinin sebepleri ve bastırılması.
3 Doğu Roma ve Sasaniler’e bağlı Arapların yaşadığı topraklar üzerine seferlerin başlaması.
4 Hz. Ömer’in halife olması, İran cephesindeki askerî faaliyetler (Köprü, Kadisiye ve Nihavend Savaşları)
5 Hz. Ömer dönemi Suriye, Cezire ve Mısır istikametine yönelik fetih hareketleri
6 Hz. Ömer dönemi devlet idaresi ve yönetim
7 Şura oluşumu ve Hz. Osman’ın halife seçilmesi.
8 Hz. Osman dönemi fetihler (İfrikiye fütuhâtının başlaması, Kıbrıs’ın fethi ve Horasan’ın fethinin tamamlanması)
9 Hz. Osman’ın icraatları ve tenkide uğradığı noktalar ve fitne hadiseleri
10 Hz. Ali’nin halife seçilmesi ve iç karışıklıkar: Cemel ve Sıffin savaşları.
11 Hakem olayı, hariciler ve Hz. Ali’nin şehadeti
12 Hilafetin saltanata dönüşümü ve Emevilerin kuruluşu
13 Emeviler dönemindeki fetih hareketleri, Emeviler döneminde meydana gelen iç karışıklar ve Emevilerin yıkılışı
14 Endülüs Emevi Devletinin kuruluşu, parçalanması ve Müslümanların Endülüs’ten tamamen çıkartılması
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. A.Cevdet Paşa, Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, Ankara 2000 2. Hüseyin Algül, İslâm Tarihi II-III, İstanbul 1991 3. Âdem Apak, Anahatlarıyla İslâm Tarihi 2 Hulefa-I Raşidin Dönemi, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2007. 4. Âdem Apak, Anahatlarıyla İslâm Tarihi 3 Emeviler Dönemi, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2008. 5. Âdem Apak, Hz. Osman Dönemi Devlet Siyaseti, İstanbul 2003 6. İrfan Aycan, Saltanata Giden Yolda Muaviye b. Ebi Süfyan, Ankara 2001 7. Mustafa Fayda, Hz. Ömer Devrinde Gayrimüslimler, İstanbul 2006 8. Mustafa Günal, Hz. Ali Dönemi İç Siyaset, İstanbul 1998 9. Mehmet Özdemir, Endülüs Müslümanları – 1, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1994. 10. H. Dursun Yıldız, Doğuşundan Günümüze Büyük İslâm Tarihi II, İstanbul 1989
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 4 56
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK3 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK8 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr