1 | Dersin Adı: | TIP VE İNSAN BİLİMLERİ I |
2 | Dersin Kodu: | DHF101 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Teorik derslere %70, Pratik derslere %80 oranında devam zorunludur. |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi CANSU GÖRÜRGÖZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Abdülkadir Çüçen Mustafa Murat Civaner Selçuk Kırlı Yeşim Uncu Züleyha Alper Serhat Zaman Kayıhan Pala İlker ERCAN Alis Özçakır Ali Sait Liman Elif Atıcı Filiz Gültekin Meryem Uzunoğlu Gülçin Tezcan Deniz SIĞIRLI Gökhan OCAKLIOĞLU Alpaslan Türkkan Hasan Erbay Mustafa Uluocak Sezer Kafa Sevgi Ötünç Mihriban Şenses Aysun Çölbayır |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | cansugorurgoz@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | 1. Öğrencilerle birlikte hasta ve hekim öyküleri, resim, müzik, sinema, tiyatro ve edebiyat alanında çeşitli sanat eserlerini inceleyerek, tartışarak ve yorumlayarak, öğrencilere klinik etkileşimlerde insani kavramlar hakkında düşünmeleri için bir alan vermek ve ‘insanı’ çeşitli disiplin perspektiflerinden inceleyerek bu özelliklerin farklı yönlerini öğretmektir. 2. Öğrencilerin toplumun sağlığını geliştirmeye yönelik mevcut bilgilerini uygulayabilmesi, sağlık ve hastalık durumlarına etkin olan belirleyicileri kavrayabilmede araştırma yöntemlerini kullanabilmesidir. 3. Öğrencilere istatistik ile ilgili temel kavramların açıklanması ve sağlık bilimlerinde istatistiksel yöntemlerin etkin bir şekilde kullanım becerisinin geliştirilmesidir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | 1. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirilir. 2. Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle karşılıklı anlayış, güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar ve her yaştaki ve kültürdeki hastaya psikolojik olarak uygun davranır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Teori | Uygulama | |
1. Hafta Hekimlikte değer kavramı Zamanın ruhu Hekimlik, Hakimlik 2. Hafta Empati ve değerler Kültürel farkındalık ve empati Empati ve Tıbbi profesyonellik 3. Hafta Temel İletişim Becerileri Hasta-Hekim ilişkisi Hasta merkezli yaklaşım 4. Hafta Sanata Giriş 1 Sanata Giriş 2 Sanata Giriş 3 5. Hafta Sözlü iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-teorik) Sözlü iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-uygulama) Sözlü iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-uygulama) 6. Hafta Yazılı iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-teorik) Yazılı iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-uygulama) Yazılı iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-uygulama) 7. Hafta Tablo'nun eleştirel çözümlemesi Resim sanatının biçimlendirici faktörleri ve sanat eseri olarak resim Bir eseri etkileyen çevresel faktörler 8. Hafat Resim Galerisi ziyareti Resim Galerisi ziyareti Resim Galerisi ziyareti-değerlendirme 9. Hafta Primum non nocere Hastalık davranışı Klinik problem çözme ve karar verme süreci 10. Hafta Öğretici öğrenci ilişkisi 1 Öğretici öğrenci ilişkisi 2 Grup ve akranla öğrenme 1 Grup ve akranla öğrenme 2 11. Hafta Tıp etiği, öykü ve yazmak Tıp etiği, öykü ve yazmak Tıp öykücülüğü 12. Hafta Stresle başa çıkma Çatışmanın ortaya çıkışı ve çözümü Savunma düzenekleri 13. Hafta SERBEST ÇALIŞMA-TEKRAR 14.Hafta Değişen dünyada sağlık ve hastalık kavramı Araştırmaya Giriş 15.Hafta Doğrusu yanlışı ile hasta ve hekim Eşitsizlik Sağlıkta eşitsizlikler Hipotez oluşturma 16.Hafta İnsan sağlığı içinde yaşadığı toplumca nasıl ve ne yollarla etkilenir? Sosyal sistem içinde insan sağlığının yeri Hipoteze uygun araştırma metodunun belirlenmesi 17.Hafta Hastaların Hakları Neler? Neden gerekli? Düzenlemelerde Hasta Hakları Mesleki gizlilik ve özel yaşama saygı 18.Hafta Kişi özerkliğine saygı Aydınlatılmış onam İnsan ve Toprak: Toprağın Serüveni Bilgi kaynaklarına erişim Bilgi kaynaklarının güvenilirliği 19.Hafta Sağlık Coğrafyası Çevrenin insan sağlığına etkileri 20.Hafta SERBEST ÇALIŞMA-TEKRAR PANEL: ELEKTROMANYETİK ALAN VE SAĞLIK 21.Hafta Fosil yakıt kullanımı ve sağlık etkileri Küresel Isınma Bilim, bilimsel düşünce 22.Hafta Bilimsel bilgi kullanma yükümlülüğü Kanıta dayalı tıp Sağlıkla ilgili temel kavramlar 23.Hafta Halk Sağlığı Kavramı Epidemiyolojiye giriş Sağlık ve hastalıkların ölçülmesi 24.Hafta Epidemiyolojik çalışma tipleri Epidemiyolojide nedensellik İstatistikte tanım ve terimler Bilgi toplama yolları 25.Hafta Epidemiyoloji ve koruma Bilgilerin derlenmesi Grafikler Ortalamalar Dağılım ölçüleri 26.Hafta Örnekleme Olasılık 27.Hafta Binomial dağılım ve olasılığı Poisson dağılımı ve olasılığı 28.Hafta SERBEST ÇALIŞMA-TEKRAR |
16. Hafta USİM/Kan Alma Uygulama USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon 17.Hafta USİM/Kan Alma Uygulama USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon 18.Hafta USİM/Kan Alma Uygulama USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon 19.Hafta USİM/Kan Alma Uygulama USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon 20.Hafta USİM/Kan Alma Uygulama USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon 26.Hafta İstatistik paket programlarının ve SPSS'in tanıtılması İstatistik paket programlarının ve SPSS'in tanıtılması 27.Hafta SPSS ve Veri Girişi SPSS ve Veri Girişi Bilgisayar programları ile tablo yapımı SPSS’te grafik çizimi 28.Hafta SPSS’te betimleyici değer hesaplaması SPSS’te örnek büyüklüğü ve olasılık hesabı |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1- Kadıoğlu FG (2012). Tıbbi Karar Verme Sürecinde Hastanın Artan Rolü. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 20(2), 69-73. 2- Elwyn G, Durand MA, Song J, Aarts J, Barr PJ, Berger Z, et al. (2017) A three-talk model for shared decision making: multistage consultation process. BMJ, 359, j4891. 3- Birinci Basamakta Tanı ve Tedavi (2010). Nobel Tıp, ISBN:978-605-397-090-3, Türkçe 4- Güllüdere HH, Yardım S, Sezik M, Şenol Y (2014). Akran yardımı ile eğitimin tıp eğitiminde kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(39), 19-25. 5- Demirören M, Palaoğlu Ö (2011). Klinik Akıl Yürütme Modelleri, Öğretimi Ve Değerlendirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 29(29),1-10. 6- Erbay H (2017). " Tıp Öykücülüğü" Üzerine. Journal of Awareness (JoA), 2(Special), 47-54. 7- Erbay H (2017). Tıp Etiği, Öykü ve Yazmak Üzerine* On Medical Ethics, Story and Narrating. 8- Michael P. Marder, Research Methods for Science, Cambridge University Press, 2011 9- Burhan Paçacıoğlu, Türk Dili ve Kompozisyon, Hat Yayınevi, İstanbul, 2010. 10- Mahmut Babacan, Yazılı ve Sözlü Anlatım, 3F Yayınevi, İstanbul, 2007. 11- Mustafa Cemiloğlu, Türkçe Yazılı Anlatım ve Anlatım Teknikleri Öğretimi, Alfa Akademi, Bursa, 2013. 12- Osman Göker, Uygulamalı Türkçe Bilgileri II, MEB Yayınları, İstanbul, 1997. 13- Şerif Aktaş, Osman Gündüz, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara, 2002. 14- -France Farago, "Sanat", Çev. Özcan Doğan, Doğu batı Y, Ankara, 2017. 15- Dana Arnold, "Sanat hakkında Kısa Bir Kitap", Çev. Güneş Atalay, Hayalperest Y, İstanbul, 2019. 16- Xavier Barral I Altet, "Sanat Tarihi", Çev. İsmail Yerguz, Dost Y, Ankara 2006. 17- Larry Shiner, "Sanatın İcadı", Çev. ismail Türkmen, Ayrıntı Y, İstanbul, 2010. 18- Aile Hekimliğinde hastalara yaklaşım ve hasta hekim iletişimi. Ed: Bilgel N. Aile Hekimliği. Medikal Tıp Kitabevi, 2006:pp:17-32. 19- Özmen E, Taşkın Oryal E. Zor hasta ve hasta-hekim ilişkisinde yaşanan güçlükler. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2012; 21(4): 250-7. ISSN: 1300-0853 / 2148-5348 20- Adams J, Murray R. The general approach to the difficult patient. Emerg Med Clin North Am. 1998;16:689–700. Adapted with permission from Elsevier Inc. 21- Acemoğlu H. Zor hasta ile iletişim. 2016. Erişim adresi: https://slideplayer.biz.tr/slide/9480361/ 22- Kaya, A. (2018). İnsan ilişkileri ve iletişim. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara. 23- Dökmen, Ü. (2019). İletişim çatışmaları ve empati. Remzi Kitabevi, İstanbul. 24- Voltan-Acar, N. (2019). İnsan ilişkileri iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 25- Arık, R. (1976). Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. 26- Atasoy, N. (1992). Splendors of the Ottoman Sultans. Memphis: Wonders & Kültür Bakanlığı 27- Bağcı, S. vd. (2006). Osmanlı Resim Sanatı.Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları 28- Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimarisinde Süsleme Erken Devir (1300-1453), İstanbul 29- Necipoğlu, G. (1995) The Topkapı Scroll-Geometry and Ornament in Islamic Architecture. Santa Monica, CA. 30- Okçuoğlu A. T. (2020). Hayal ve Gerçek Arasında Osmanlı Resminde İstanbul İmgesi (18. ve 19. yüzyıllar). İstanbul. 31- Renda, G. Padişah Portreleri. (1999). Mevlana Müzesi Albümü. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı&Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü. 32- Renda, G. (1992).Osmanlı Padişah Portreleri. Bir 19. Yüzyıl Albümü / A 19th Century Album of Ottoman Sultans’ Portraits. Milan: Amilcare Pizzi 33- Renda, G. (1977). Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı (1700-1850). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları 34- Ivan Illich, Sağlığın Gaspı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000. 35- Andrew Nikiforuk, Mahşerin Dördüncü Atlısı/Bulaşıcı Hastalıklar Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2020. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | 60 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 60 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ara sınavlarda ve final sınavında çoktan seçmeli sorulardan oluşan testler kullanılacaktır. | |
Açıklama | 1.Dönem içi notu; o derse ait yarıyıl içi ara sınavlar, kısa sınavlar, arazi ve işyeri çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuar ve benzeri faaliyetleri dikkate alınarak hesaplanır. 2.Ham başarı notu; dönem içi notunun % 60’ı ile yarıyıl/yılsonu sınav notunun % 40’ının toplanması sonucu elde edilir. Ham başarı notunun elde edilmesinde dönem içi notu ve yarıyıl/yılsonu sınav sonuçları 100 tam puan üzerinden hesaplanır. 3.Final sınavında 100 üzerinden 60 ham puan barajı uygulanır. 4.Bir yarıyılda yarıyıl not ortalaması en az 60 olan öğrenciler başarılı sayılır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 28 | 3 | 84 |
Uygulamalı Dersler | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 2 | 1 | 2 |
Diğer | 3 | 12 | 36 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |