Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ESKİ OĞUZ TÜRKÇESİ
1 Dersin Adı: ESKİ OĞUZ TÜRKÇESİ
2 Dersin Kodu: TDE3024
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Dersin ön koşulu yoktur.
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Hatice Şahin
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Hatice ŞAHİN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: hatices@uludag.edu.tr
02242941812
Uludağ Üniversitesi
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Görükle Kampüsü/Görükle, Nilüfer, Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin amacı; Oğuz Türklerinin XIII. yüzyıldan başlayarak özellikle Anadolu’da oluşturmaya başladıkları, Selçuklular, Anadolu Beylikleri ve Osmanlılar döneminde kullandıkları Türkiye Türkçesinin bir önceki tarihi devrinin gelişimi, eserleri, yazarları ve dil özellikleriyle öğrenciye tanıtılması.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Türk dilinin yazı dili olma sürecindeki en önemli aşaması olan Eski Oğuz Türkçesi hakkında bilgi sahibi olup dil özelliklerini ve döneme ait eseri tanıyabilmek.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türk dilinin tarihi devirleri hakkında bilgi sahibi olmak ve Eski Anadolu Türkçesi dönemi hakkında genel bilgileri edinmek.;
2 Eski Oğuz Türkçesi adı üzerinde bilgi sahibi olmak ve bu döneme verilen farklı adlandırmaları tartışmak.;
3 Eski Oğuz Türkçesinin dönemlerini tanımak ve onlar hakkında bilgi sahibi olmak.;
4 Selçuklu Dönemi Türkçesi hakkında bilgi sahibi olup bu dönemde eser veren isimleri ve eserleri tanımak.;
5 Beylikler Dönemi Türkçesi hakkında bilgi sahibi olup bu dönemde eser veren isimleri ve eserleri tanımak.;
6 Osmanlı Türkçesine Geçiş dönemi hakkında bilgi sahibi olup bu dönemde eser veren isimleri ve eserleri tanımak.;
7 Eski Oğuz Türkçesi ses bilgisi özelliklerini bilmek.;
8 Eski Oğuz Türkçesi şekil bilgisi özelliklerini bilmek.;
9 Eski Oğuz Türkçesi söz varlığı hakkında bilgi sahibi olmak.;
10 Eski Oğuz Türkçesi dönemine ait eserleri okuyup dil özelliklerini tespit edebilmek.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Türk dilinin tarihi devirleri hakkında bilgi sahibi olmak ve Eski Anadolu Türkçesi dönemi hakkında genel bilgileri edinmek.
2 Eski Oğuz Türkçesi adı üzerinde bilgi sahibi olmak ve bu döneme verilen farklı adlandırmaları tartışmak.
3 Eski Oğuz Türkçesinin dönemlerini tanımak ve onlar hakkında bilgi sahibi olmak.
4 Selçuklu Dönemi Türkçesi hakkında bilgi sahibi olup bu dönemde eser veren isimleri ve eserleri tanımak.
5 Osmanlı Türkçesine Geçiş dönemi hakkında bilgi sahibi olup bu dönemde eser veren isimleri ve eserleri tanımak.
6 Eski Oğuz Türkçesi döneminin ses bilgisi özellikleri.
7 Eski Oğuz Türkçesinin şekil bilgisi özellikleri.
8 Eski Oğuz Türkçesinin söz varlığı.
9 Eski Oğuz Türkçesi metinleri üzerinden okuma ve inceleme çalışmaları.
10 Kitabu Evsaf-ı Mesacidi'ş Şerife üzerine okuma ve dil incelemesi çalışması.
11 Yunus Emre Divanı ve şiirleri üzerinde dil incelemesi çalışması.
12 Süheyl ü Nevbahar üzerinde okuma ve dil incelemesi çalışması.
13 Kelile ve Dimne üzerinde okuma ve dil incelemesi çalışması.
14 Garipname üzerinde okuma ve dil incelemesi çalışması.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Şahin, Hatice, Eski Anadolu Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2018.
Boz, Erdoğan; Gülsevin, Gürer, Eski Anadolu Türkçesi, Gazi Kitabevi, 2004.
Akar, Ali, Oğuzların Dili, Ötüken Yayınları, 2018.
Gülsevin, Gürer, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK, 1997.
Ercilasun, Ahmet Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayımları, 2004.
Dilçin, Cem, Süheyl ü Nev-Bahar, Atatürk Kültür Merkezi
Yayınları, Ankara 1991.
Sümer, Faruk, Oğuzlar, ANA Yayınları, İstanbul 198 Timurtaş, Faruk Kadri, Eski Türkiye Türkçesi, Edebiyat
Fakültesi Basımevi, İstanbul 1981.
Tekin, Şinasi, “1343 Tarihli Bir Eski Anadolu Türkçesi Metni ve Türk Dili Tarihinde olga-bolga Sorunu”, TDAY-B 1973-1974, Ankara 1974, s. 59-157.
Korkmaz, Zeynep, “Yunus Emre ve Anadolu Türkçesinin Kuruluşundaki Yeri”, Türkoloji Dergisi, C. VI/1, Ankara 1973, s. 13-19.
Korkmaz, Zeynep, “Eski Anadolu Türkçesinin Türk Dili Tarihindeki Yeri”, TDAY-B 2004/II, s. 99-105.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 2 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 6 6 36
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 5 5
Toplam İş Yükü 95
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,13
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 5 5 5 5 4 4 5 4 4 5
OK2 5 4 5 5 4 4 4 4 5 4
OK3 5 4 5 4 5 5 4 5 5 4
OK4 4 5 5 5 4 4 5 4 5 5
OK5 5 4 4 4 5 5 4 5 5 4
OK6 4 5 5 4 5 4 5 5 4 5
OK7 4 4 4 5 5 4 4 5 5 4
OK8 5 4 4 5 5 4 5 5 4 5
OK9 5 4 4 4 5 4 5 4 5 5
OK10 5 5 4 5 5 5 5 4 5 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr