1 | Dersin Adı: | DESEN |
2 | Dersin Kodu: | GRTZ103 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Önlisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. EVRİM SIRMALI |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Meslek Yüksekokulları Yönetim Kurullarının görevlendirdiği öğretim elemanları. |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Öğr. Gör. EVRİM SIRMALI Teknik Bilimler MYO evrim@uludag.edu.tr 0 224 2940895 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu ders öğrencinin göz ve elini eğitme ve çizimde kullanılan çeşitli teknik, araç-gereç ve yöntemi araştırma amaçlı temel bilgilerin öğretimi için planlanmıştır. Özel alıştırmalar yolu ile öğrenciler açık ve koyu olarak formu şekillendirmeyi ve insan vücudunun, natürmortun, manzaranın, şehir görünümlerinin ve çok farklı objelerin biçim ve oranlarını doğru biçimde resmetmek için çizgi ve hareketi kontrol etmeyi öğrenirler. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | El, göz ve beyin koordinasyonunun pekiştirilmesi sayesinde, tasarımda üç boyutlu düşüp uygulayabilme yetisi kandırır. Müşteri karşısında fikirleri hızlı bir eskiz ile göstermesine yardımcı olur. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Çizgisel ifade araçları olarak karakalem, füzen hakkında teknik ve malzeme bilgisi. | Farklı malzemelerle taslaklar. |
2 | Çizgisel anlatımla hacim kütle çalışmaları. Sanat Tarihinden Örnekler. | Organik ve inorganik malzemelerden oluşan kurgudan karakalem tekniğinde desen çalışması. |
3 | Doku Bilgisi. Çizgisel anlatımda dokunun ifadesi. Sanat Tarihinden Örnekler. | Atölyede hazırlanan kurgudan karakalem tekniğinde desen çalışması. |
4 | Işık-gölgenin hacim kütle çalışmalarına etkisi. Sanat Tarihinden Örnekler. | Atölyede hazırlanan kurgudan karakalem tekniğinde desen çalışması. |
5 | Kağıda yerleştirme, ölçü alma, oran-orantı ve perspektif kuralları. Görsel Anlatım Elemanları; Nokta, Çizgi, Çizgi Çeşitleri, Çizgi Değerleri. | Bir düzlem üzerinde kare, üçgen, dikdörtgen gibi geometrik şekillerden oluşan kurgunun çizgisel bir yaklaşımla görsel anlatımı. |
6 | Kağıda yerleştirme, ölçü alma, oran-orantı ve perspektif kuralları. Form Bilgisi; İki boyutluluk, Üç Boyutluluk, Hacim ve Kütlenin Çizgisel İfadesi. | Bir düzlem üzerine yerleştirilmiş küp, küre, üçgen prizma, dikdörtgen prizma gibi basit geometrik formların tekli, ikili, üçlü varyasyonlarından oluşan kurgunun çizgisel bir yaklaşımla görsel anlatımı. |
7 | Kağıda yerleştirme, ölçü alma, oran-orantı ve perspektif kuralları. Organik form ve geometrik form ilişkileri. Organik formun geometrik parçalara bölünerek ifade edilmesi, plan araştırmaları. | Organik ve geometrik formlardan oluşan kurgunun çizgisel bir yaklaşımla görsel anlatımı. |
8 | Ders tekrarı ve Ara sınav I | Ders tekrarı ve Ara sınav I |
9 | Anatomi Bilgisi. İnsan vücudundaki oranlar. | Karakalem tekniğinde canlı modelden el, ayak, burun, göz, kulak, dudak detayları. |
10 | İç Form Dış Form ilişkisi | Portre Çalışması |
11 | Form Çalışmalarında, Plan Arayışları, Işık ve Dokunun Etkisi. | Canlı modelden desen çalışması. |
12 | Form Çalışmalarında, Plan Arayışları, Işık ve Dokunun Etkisi. | Canlı modelden desen çalışması. |
13 | Ders tekrarı ve Ara Sınav | Ders tekrarı ve Ara Sınav |
14 | Figür, obje, mekan ilişkileri bağlamında espas (derinlik yanılsaması ) oluşturma. Teknik ve Malzeme bilgisi: Füzen( kömür kalem) . Sanat Tarihinden Örnekler | Mekan içerisinde canlı modelden füzen tekniğinde çizgisel desen çalışması. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
•Çağlarca, Saadettin. Perspektif Resim ve Gölge Çizimi, İnkılap Yayınevi •Barber, Barrington. Çizimin Sırları (Temel Karakalem Teknikleri), Mira Yayıncılık •Barber, Barrington. Çizimin Sırları -2 (İleri Karakalem Teknikleri), Mira Yayıncılık •Tüm Yönleriyle Çizim Sanatı (Çizim El Kitabı), Remzi Kitapevi •Dodson, Bert, “Keys to Drawing”, North Light – FW Publications, USA, 1990 •Hale, Robert, “Drawing Lessons from Great Masters”, Watson Guptill Publications, New York, 1989 •Richer, Paul, “Artistic Anatomy”, Watson Guptill Publications, New York, 1986 •Tut, Barış, “Çizgi ve Eller (Osman Hamdi Bey’den Günümüze Desen)”Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2001 •Goldfinger, Eliot, “Human Anatomy for Artists”, Oxford University Press, New York, 1991 •Stanyer, Peter – Gürtuna, Rana (editorler), “Anatomi İnsan Formunun Dinamikleri” Alfa Yayınları, İstanbul, 2008 •Civardi, Givonni; “Drawing Portraits”, English Taranslation by Julie Carbonara, English taranslation copyright, Search Press Limited 2002. •Dauber, Wolfgang; “Feneis'in Sistematik Resimli Anatomi Sözlüğü”, çeviri: Tania Marur, Mehmet Yıldırım, Yüce yayınları, İstanbul 2007. •Berry, William A. Drawing the Human Form: Methods, Sources, Concepts. 2nd ed. New York: Van Nostrand Reinhold, 1994. •Betti, Claudia, and Teel Sale. Drawing: A Contemporary Approach. 3rd ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1992. •Brommer, Gerald F. Understanding Transparent Watercolor. Worcester, Mass.: Davis Publications, 1993. •Chaet, Bernard. An Artist’s Notebook. New York: Harcourt Brace, 1979. •Chaet, Bernard. The Art of Drawing. 3rd ed. New York: Harcourt Brace, 1983. •Cody, John. Atlas of Foreshortening: The Human Figure in Deep Perspective. 2nd ed. New York: Van Nostrand Reinhold, 2001. •Enstice, Wayne, and Melody Peters. Drawing: Space, Form, Expression. 2nd ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1996. •Goldstein, Nathan. The Art of Responsive Drawing. 5th ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1999. •Goldstein, Nathan. Figure Drawing. 5th ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1999. •Hale, Robert Beverly. Drawing Lessons from the Great Masters. New York: Watson-Guptill, 1989. •Laseau, Paul. Graphic Thinking for Architects and Designers. 3rd ed. New York: Van Nostrand Reinhold, 2001. •Mendelowitz, Daniel M. Drawing. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1980. •Mendelowitz, Daniel M., and Duane Wakeham. Guide to Drawing. 5th ed. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich, 1993. •Mittler, Gene A., and James D. Howze. Creating and Understanding Drawings. 3rd ed. New York: Glencoe, 2001. •Montague, John. Basic Perspective Drawing: A Visual Approach. 3rd ed. New York: Van Nostrand Reinhold, 1998. •Nicolaides, Kimon. The Natural Way to Draw: A Working Plan for Art Study. London: Deutsch, 1988. •Purser, Stuart. The Drawing Handbook. Worcester, Mass.: Davis Publications, 1976. •Rawson, Philip S. The Art of Drawing. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1984. •Ruby, Erik. The Human Figure: A Photographic Reference for Artists. New York: Van Nostrand Reinhold, 1999. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 11 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 13 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır. | |
Açıklama | Sonuçlar, öğrenci otomasyon sistemi ile saptanan harf notu ile belirlenmektedir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 9 | 6 | 54 |
Ödevler | 11 | 5 | 55 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 5 | 5 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |