Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRK DİL BİLGİSİ II
1 Dersin Adı: TÜRK DİL BİLGİSİ II
2 Dersin Kodu: TUR1006
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞÜKRÜ BAŞTÜRK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: basturk@uludag.edu.tr, 0 224 294 22 24, Uludağ Üniversitesi Türkçe Eğitimi Bölümü, B Blok Görükle/Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına Türkçenin ses özelliklerini öğretmek ve Türkçe kelimeleri ve alıntı kelimeleri ayırt etmesini sağlayarak dili etkili bir biçimde kullanmasını ve doğru biçimde yazmasını kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Türkçe öğretmeni, Türk edebiyatı metinlerindeki kelimeleri şekil bilgisi yönüyle ayırt eder.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türkçenin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özeliklerini edinme ve edindiği bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarma.;
2 Dillerin türeyişini, dünya dillerinin ve Türkçenin yapı özelliklerini bilme.;
3 Dünya dillerinin sınıflandırılmasını bilme.;
4 Türk dilinin tarihi dönemlerini ve bu dönemlerdeki önemli eserleri bilme ve bunları yorumlayarak bir sonuç çıkama.;
5 Dil bilgisinin kollarını ve çalışma alanlarını bilme.;
6 Türkçenin ses özelliklerini ve seslerini bilme.;
7 Türkçenin ses olaylarını bilme ve Türkçedeki ses değişmelerini yazıda gösterme.;
8 Türkçedeki ayrı ve bitişik yazılması gereken ekleri ve satır sonuna gelen hecelerin bölünmesini bilme.;
9 Türkçenin dil yapısını ve genel özelliklerini öğrenerek bunları dili kullanırken davranış haline dönüştürme.;
10 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrayarak öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultunda farklı öğrenme yaklaşımlarını bilme ve uygulama.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dilin tanımı, canlı bir varlık oluşu, sosyal bir kurum oluşu, gizli bir antlaşmalar sistemi oluşu
2 Yeryüzündeki diller ve bu dillerin kaynak ve yapı bakımından sınıflandırılması
3 Dillerin türeyiş teorileri ve dil bilgisinin bölümleri
4 Türk dilinin tarihi dönemleri ve bu dönemlerdeki başlıca eserler
5 Türkçeki ünlü, ünsüzlerin özellikleri, kelime başında ve kelime sonunda bulunmayan ünsüzler
6 Ses olaylarından kelime başı, ortası ve sonundaki ses türemeleri
7 Ses olaylarından kelime başı, ortası ve sonundaki ses düşmeleri
8 Ses olaylarından hece düşmesi, kaynaşma, ünlü çatışması
9 Ses olaylarından göçüşme, benzeşme
10 Ünlü benzeşmeleri
11 Ünsüz benzeşmeleri
12 Ses olaylarından ünlü daralması ve düzleşmesi, yuvarlaklaşma, incelme
13 Tarih boyunca kullanılan Türk alfabeleri yazının önemi ve ses olaylarının yazıda gösterilmesi
14 Satır sonuna gelen hecelerin yazılması ve yazım uygulamaları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları.
Musata Özkan, Osman Esin, Hatice Tören, Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi.
İsmail Parlatır, Hatice Şahin, Türk Dili Sözlü ve Yazılı Anlatım Türleri ile Anlatım Teknikleri, Ekin Basım Yayın Dağıtım.
Mustafa Özkan, Türkçenin Ses ve Yazım Özellikleri, Filiz Kitabevi.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama Sonuçlar, öğrenci otomasyon sistemi ile saptanan harf notu ile belirlenmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 15 15
Diğer 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 17 17
Toplam İş Yükü 105
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1
OK2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK6 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK7 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK8 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK9 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK10 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr