(seroglu@uludag.edu.tr-0 (224) 294 22 23 Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, B Blok Görükle / Bursa)
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Edebiyata ait kavramları, bunların birbirleriyle ilişkilerini incelemek, Türk edebiyatında kullanılan nazım biçimleri, nazım ölçüleri, ve edebî sanatları tanıtmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bu ders, edebiyata ait kavramların ve bunların birbirleriyle ilişkilerinin teorik ve uygulamalı düzeyde edinimine katkı sağlar.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Türk dilinin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özelliklerini edinme, edinilen bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarma.;
2
Türk edebiyatının temel eserlerini tarihi akış içinde inceleme.;
3
Dilin ve edebiyatın Türk kültürünün temeli olduğunu bilmek.;
4
Dilin ve edebiyatın eğitim, öğretimde malzeme olarak kullanılmasını bilme ve bu temeli koruyup geliştirmek için çalışma.;
5
Şiir dilinin özelliklerini öğrenme;
6
Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini öğrenme
;
7
Hece ve aruz ölçüsünü öğrenip manzum metinlerde uygulama;
8
Manzum metinlerde kullanılan başlıca edebi sanatları kavrama
;
9
Batı edebiyatının tür ve biçim açısından Türk edebiyatına olan etkisini öğrenme
;
10
Öğrenilen nazım türleri, nazım şekilleri ve edebi akımların özelliklerini meslekî yaşamda öğrencilere aktarma;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Edebi sanatlar
Mecazların özellikleri
2
Teşbih (Beznetme), İstiare, Mecaz-ı mürsel
3
Kinaye, Ta’riz, Teşhis ve İntak
4
Anlamla ilgili sanatlar , İham, Tevriye, Tenasüp
5
Leff ü Neşr, Tecahül-i Arif
6
Hüsn-i Ta’lil, Sihr-i helal, Mübalağa
7
Tezad, Tekrir, Nida, İstifham
8
İltifat, Telmih, İrsal-i mesel, İktibas
9
Sözle İlgili Sanatlar
Cinas, Kalb, İştikak
10
Akis, İade
11
Divan şiiri nazım biçimleri
12
Halk edebiyatı nazım şekilleri
13
Hece ölçüsü, uyak ve redif
14
Yeni Türk edebiyatı nazım biçimleri
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, Ankara, 1996. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay., İstanbul 1999 Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri (Belagat), Enderun Kitabevi, İstanbul 1989. Mustafa Ayyıldız-Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Akçağ Yay., Ankara 2017.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Klasik yazılı sınav
Açıklama
Bağıl değerlendirme
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
16
2
32
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
10
10
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
100
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU