Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TEFSİR VI
1 Dersin Adı: TEFSİR VI
2 Dersin Kodu: İLA4264
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi ÖMER FARUK BİLGİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Celil Kiraz, Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Bilgin, Dr. Öğr. Üyesi Selahattin Öz
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk Bilgin
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslâmın temel kaynaklarından birincisi olan Kur’an’ın sûre ve âyetlerini “lafız, mâna ve maksat” uyumu ve bütünlüğü içinde, Yüce Allah’ın muradı ve maksadına uygun bir şekilde anlayarak fert ve toplumların dini ve dünyevi ihtiyaçlarına cevap verecek evrensel prensipleri tespit edip pratiğe sunma bilgi ve becerisini öğrencilere kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğrenci bu ders sayesinde İslam dininin temel bilgi kaynağı Kur'ân'ı ve onu anlama çabası olarak oluşmuş tefsir kültürünü, dilbilimsel, tarihsel, tematik, problematik ve teorik yönlerden sistematik bir biçimde tanır ve bilimsel değerlendirme yapma yeteneği kazanır..
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kur’ân’ın getirdiği yüksek ahlâkî ve mânevî değerleri, çağdaş dünyaya aktarma yeteneğini kazanabilme.;
2 Kur’ân’ı anlama ve yorumlama konusundaki tarihî bilgi ve metot kazanımları içinde bilimsel bilgi niteliğine sahip birikimleri edinebilme.;
3 Kur’ân’ın nasıl bir kitap olduğu konusunda temel bilgilere sahip olabilme.;
4 Kur’ân’ın anlaşılması, açıklanması ve yorumlanması yönündeki yaklaşım, akım, ekoller ve tarihî süreçleri konusunda klasik tefsir tarihini ana hatlarıyla kavrayabilme.;
5 Kur’ân ve tefsir tarihi hakkındaki bilgi birikimiyle çağdaş yaklaşım, görüş ve değerlendirmeleri doğru olarak okuyup yorumlayabilme.;
6 Tefsirin dününü ve bugününü bilerek, bu bilgisini yarının gelişmeleri için metodolojik çözümleyiciler olarak kullanabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Şahıs Hukuku: Temel Hak ve Hürriyetler. Konunun Teorik Anlatımı.
2 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Şahıs Hukuku: Temel Hak ve Hürriyetler. Konuyla İlgili Tefsir Metni.
3 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Âile Hukuku: Nikâh, Talâk, Miras. Konunun Teorik Anlatımı.
4 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Âile Hukuku: Nikâh, Talâk, Miras. Konuyla İlgili Tefsir Metni.
5 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Âmme Hukuku: Toplumsal Hak ve Vazifeler. Konunun Teorik Anlatımı.
6 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Âmme Hukuku: Toplumsal Hak ve Vazifeler. Konuyla İlgili Tefsir Metni.
7 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - İş Hukuku, Ticâret Hukuku: Hıdemât, Bey’ ve Şirâ’. Konunun Teorik Anlatımı.
8 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - İş Hukuku, Ticâret Hukuku: Hıdemât, Bey’ ve Şirâ’. Konuyla İlgili Tefsir Metni.
9 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Kur’ân Öncesindeki Ukûbât Sistemlerine Toplu Bakış. Konunun Teorik Anlatımı.
10 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Kur’ân Öncesindeki Ukûbât Sistemlerine Toplu Bakış. Konuyla İlgili Tefsir Metni.
11 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Had Cezaları. Konunun Teorik Anlatımı.
12 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Had Cezaları. Konuyla İlgili Tefsir Metni.
13 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Ta’zîr Cezaları. Konunun Teorik Anlatımı.
14 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Ta’zîr Cezaları. Konuyla İlgili Tefsir Metni.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Ebû Mansûr el-Maturîdî (ö 333/), Te’vîlâtü’l-Kurân (nşr. Fâtıma Yusuf el-Haymî), I-V, Müessesetü’r-Risâle Beyrut 2004/1425
2. Ebü'l-Ferec İbnü'l-Cevzi (ö 597/1201), Zâdü'l-mesîr fî ilmi't-tefsir, I-VIII, el-Mektebü’l-İslâmî, Beyrut 1407/1987
3. Ebü'l-Berekat en-Nesefi (ö. 710/1310), Tefsirü’n-Nesefi: Medârikü't-tenzîl ve hakaikü't-te'vîl (nşr. Yusuf Ali Büdeyvi-Muhyiddin Dib Misto), I-III, Daru İbn Kesir, Dımaşk-Beyrut 1429/2008.
4. Ebü’l-Fidâ İbn Kesîr (ö. 774/1373), Muhtasar Tefsiri İbn Kesir (ihtisar Muhammed Ali Sabuni), I-III, Dârü'l-Kur'âni'l-Kerim, Beyrut 1402/1981.
5. Muhammed b. Ali eş-Şevkani (ö. 1250/1834), Fethü'l-kadir el-câmi' beyne fenneyi’r-rivaye ve'd-diraye min ilmi’t-tefsir (nşr. Abdurrahman Umeyra), I-V, Dârü’l-Vefa, Mansure 1418/1997
6. Muhammed es-Seyyid Hüseyin Zehebi, et-Tefsir ve'l-müfessirun, I-III, Mektebetu Vehbe Kahire 1405/1985.
7. es-Sâbûnî, Safvetü’t-Tefâsîr, I-III, Beyrut 1981.
8. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, DİB Yayınları, Ankara 1988.
9. Abdurrahman Çetin, Kur’ân İlimleri ve Kur’ân-ı Kerîm Tarihi, İstanbul 2012.
10. Muhsin Demirci, Tefsir Usûlü, İstanbul 2003.
11. Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008.
12. Kur’ân Yolu -Türkçe Meâl ve Tefsir-, Komisyon: Hayreddin Karaman, Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kâfi Dönmez, Sadrettin Gümüş, I-V, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2006.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 40
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 60
Finalin BAşarıya Oranı 40
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Öğrencilerin akademik kazanımları, onların bilgi, çözümleme, anlama, açıklama, yorumlama ve bilimsel değerlendirme yapma düzeylerini ölçen ara sınav ve final şeklindeki klasik sınavlarla tespit edilmektedir..
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Ödevler 1 33 33
Projeler 1 12 12
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 25 25
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 265
Toplam İş Yükü / 30 saat 8
Dersin AKTS Kredisi 8
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 5 3 3 1 2 4 4 2 2 2 3
OK2 4 4 2 3 3 3 5 2 1 4 3 3
OK3 3 4 1 2 2 3 5 3 4 5 2 2
OK4 4 5 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK5 5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr