Dinî inanç, uygulama ve fenomenleri karşılaştırmalı bir tarzda öğrenerek, dinin anlamı ve fonksiyonu hakkında daha güvenilir bilgiler elde etmek ve böylece dini toplum içinde ve toplumlar arasında barışa katkı yapan bir etken olarak algılamak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
İslam dininin diğer dinler arasındaki yerini karşılaştırmalı olarak öğrenir. Dinlerdeki farklı uygulamaların tarihsel ve teolojik sebeplerine ilişkin fikir edinir.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihî gelişimini ve metodolojisini kavrar;
2
Karşılaştırmalı dinler tarihinin öncü şahıslarını ve yaklaşımlarını özümser;
3
Dinlerde benzer, farklı ve aynı olan özellikleri karşılaştırır;
4
Karşılaştırma yöntemlerini kullanarak dinin anlamı ve fonksiyonu hakkında daha sağlıklı değerlendirmeler yapabilir;
5
Dinlerin inanç ve uygulamalarını teorik, pratik ve toplumsal şeklinde sınıflandırır;
6
Dinlerin ortak ahlâkî ilkelerinden hareketle, dinin toplumda birleştirici ve barışı tesis edici yönünü kavrar;
7
Örnek metinler sayesinde Arapça ve İngilizce kaynakları anlayabilir;
8
Başka dinî gelenekleri öğrendiği için, toplumsal ve bilimsel meselelere daha bütünlükçü ve objektif yaklaşabilir;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihçesi, yöntemi, konusu; İslam dünyasında ve batıda öncüleri.
2
Dinlerde görünmeyen varlıklar (Tanrı, melek ve cin anlayışları)
3
Dinlerde peygamberlik, vahiy ve kutsal kitap anlayışı
4
Dinlerin ahiret tasavvurları (cennet, cehennem ve araf)
5
Dinlerde mabed ve ibadet
6
Dinlerde oruç ve hac
7
Dini giriş törenleri
8
Evlilik merasimleri
9
Ölüm
10
Dinlerde Mesih Beklentisi
11
Ahlâkî ilkeler
12
Çevre bilinci
13
Savaş ve barış
14
Hayatın Anlamı
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
J. Runzo - N. M. Martin, Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı, İstanbul: Say Yayınları, 2002; Albrecht Noth, Müslümanlıkta ve Hıristiyanlıkta Kutsal Savaş ve Mücadele, İstanbul: Özne Yayınları, 1999; Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, Bursa: Düşünce Kitabevi Yayınları, 2011.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Bir ara sınav ve final yapılır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
14
196
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
6
6
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
10
10
Toplam İş Yükü
240
Toplam İş Yükü / 30 saat
8
Dersin AKTS Kredisi
8
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU