Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TEFSİR II (ET-TEFSİR II)
1 Dersin Adı: TEFSİR II (ET-TEFSİR II)
2 Dersin Kodu: İLA2019
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 4
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Celil KİRAZ,
Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk BİLGİN
Dr. Öğr. Üyesi Selahattin ÖZ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Mustafa BİLGİN
musbil@hotmail.com
musbil@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Tarihî seyri içinde, Kur’ân metninin anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçları doğrultusunda yorumlanması yönünde, benimsedikleri yaklaşım tarzlarının ve tefsir esaslarının farklılığına bağlı olarak ortaya çıkan önemli kişi, akım ve ekollerin tefsir faaliyetlerinin bütününün hem muhteva hem de metot yönüyle ana hatlarıyla ve karakteristik özellikleriyle tanıtılması, bu faaliyetlerde ortaya konan bilgi ve metot birikimi içinden, bilimsel esaslara uygun, zamana karşı dayanıklı, ömürlü, süzme, sağlam, nesnel ve faydalı bilgi ve yöntemlerin derlenmesiyle oluşturulan sağlam bir tefsir kültürü ve sağlam bir tefsir metodolojisi aktarılarak, günümüzdeki dînî problemler ve sosyal sorunlar karşısında ihtiyaç duyacağı bilgi, yaklaşım, çözüm ve yöntemleri kapsayan, bilimsel esaslara uygun bir tefsir formasyonunun kazandırılması amaçlanır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğrenci bu ders sayesinde İslam dininin temel bilgi kaynağı Kur'ân'ı ve onu anlama çabası olarak oluşmuş tefsir kültürünü, dilbilimsel, tarihsel, tematik, problematik ve teorik yönlerden sistematik bir biçimde tanır ve bilimsel değerlendirme yapma yeteneği kazanır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kur’ân’ın getirdiği yüksek ahlâkî ve mânevî değerleri, çağdaş dünyaya aktarma yeteneğini kazanır;
2 Kur’ân’ı anlama ve yorumlama konusundaki tarihî bilgi ve metot kazanımları içinde bilimsel bilgi niteliğine sahip birikimleri edinir;
3 Kur’ân’ın nasıl bir kitap olduğu konusunda temel bilgilere sahip olur;
4 Kur’ân’ın anlaşılması, açıklanması ve yorumlanması yönündeki yaklaşım, akım, ekoller ve tarihî süreçleri konusunda klasik tefsir tarihini ana hatlarıyla kavrar;
5 Kur’ân ve tefsir tarihi hakkındaki bilgi birikimiyle çağdaş yaklaşım, görüş ve değerlendirmeleri doğru olarak okuyup yorumlayabilir;
6 Tefsirin dününü ve bugününü bilerek, bu bilgisini yarının gelişmeleri için metodolojik çözümleyiciler olarak kullanabilir;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât, Muâmelât ve Ukûbât - Kur’ân Öncesindeki İbâdet Sistemlerine Toplu Bakış. Tefsir Metni.
2 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Namaz İbâdeti. Tefsir Metni.
3 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Oruç İbâdeti. Tefsir Metni.
4 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Hac İbâdeti. Tefsir Metni.
5 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Zekât İbâdeti. Tefsir Metni.
6 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Kelime-i Şehâdet. Tefsir Metni.
7 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Kur’ân Öncesindeki Muâmelât Sistemlerine Toplu Bakış. Tefsir Metni.
8 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Şahıs Hukuku: Temel Hak ve Hürriyetler. Tefsir Metni.
9 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Âile Hukuku: Nikâh, Talâk, Miras. Tefsir Metni.
10 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Âmme Hukuku: Toplumsal Hak ve Vazifeler. Tefsir Metni.
11 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - İş Hukuku, Ticâret Hukuku: Hıdemât, Bey’ ve Şirâ’. Tefsir Metni.
12 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Kur’ân Öncesindeki Ukûbât Sistemlerine Toplu Bakış. Tefsir Metni.
13 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Had Cezaları. Tefsir Metni.
14 Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Ta’zîr Cezaları. Tefsir Metni.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. es-Sâbûnî, Safvetü’t-Tefasir, I-III, Beyrut 1981.
2. es-Sâbûnî, Revaiü'l-beyân fî tefsiri ayati'l-ahkâm mine'l-Kur'ân, I-II, Dımaşk 1980.
3. Fahruddîn er-Râzî, Mefâtîhu’l-Ğayb, I-XXXII, Beyrut 1990.
4. el-Mâtürîdî, Te’vîlâtü’l-Kur’ân, I-XVI, İstanbul 2005.
5. İbn Kesir, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, I-IV, Beyrut 1969.
6. el-Bursevî, Rûhu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân, I-X, İstanbul 1969.
7. Ebû’s-Suûd, İrşâdu’l-akli’s-selîm ilâ mezâyâ’l-Kitâbi’l-Kerîm.
8. et-Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, I-XXX, Kahire 1954.
9. el-Beyzâvî, Envâru’t-Tenzîl ve esrâru’t-te’vîl, I-II, İstanbul 1886.
10. Mukâtil b. Süleymân, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, I-V, Kahire 1979.
11. ez-Zemahşerî, el-Keşşâf, I-IV, Beyrut 1983.
12. el-Cessâs, Ahkâmu’l-Kur’ân, I-IV, Beyrut 1985.
13. Ebû Hayyân, el-Bahru’l-Muhît
14. Ettafeyyiş, Himyânu’z-zâd fî hedyi hayri’l-ıbâd ilâ dâri’l-meâd
15. el-Hâzin, Lübâbu’t-te’vîl fî maânî’t-Tenzîl
16. el-Hevvârî, Tefsîru Kitâbillâhi’l-Azîz
17. İbn Arabî, Tefsîru’l-Kur’ân
18. İbnu’l-Arabî, Ahkâmu’l-Kur’ân
19. el-Kâdî Abdulcebbâr, Tenzîhu’l-Kur’ân ani’l-metâin
20. el-Kurtubî, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân
21. en-Nehhâs, Maânî’l-Kur’ân
22. en-Nesefî, Medâriku’t-Tenzîl ve hakâiku’t-te’vîl,
23. eş-Şâfiî, Ahkâmu’l-Kur’ân
24. eş-Şevkânî, Fethu’l-Kadîr
25. et-Tabersî, Mecmau’l-beyân
26. et-Tûsî, et-Tibyânu’l-câmi’ li ulûmi’l-Kur’ân
27. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, DİB Yayınları, Ankara 1988.
28. Abdurrahman Çetin, Kur’ân İlimleri ve Kur’ân-ı Kerîm Tarihi, İstanbul 2012.
29. Muhsin Demirci, Tefsir Usûlü, İstanbul 2003.
30. Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008.
31. Kur’ân Yolu -Türkçe Meâl ve Tefsir-, Komisyon: Hayreddin Karaman, Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kâfi Dönmez, Sadrettin Gümüş, I-V, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2006.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Öğrencilerin akademik kazanımları, onların bilgi, çözümleme, anlama, açıklama, yorumlama ve bilimsel değerlendirme yapma düzeylerini ölçen ara sınav ve final şeklindeki klasik sınavlarla tespit edilmektedir.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 4 56
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,13
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 5 2 3 4 1 1 2 3 4 2 1
OK2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
OK3 1 2 4 1 2 4 5 2 1 2 3 4
OK4 2 1 4 2 3 2 1 1 4 2 4 3
OK5 1 3 1 3 2 4 1 1 2 3 3 2
OK6 1 3 2 4 2 1 3 2 1 3 1 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr