1 | Dersin Adı: | TEFSİR II (ET-TEFSİR II) |
2 | Dersin Kodu: | İLA2019 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof. Dr. Celil KİRAZ, Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk BİLGİN Dr. Öğr. Üyesi Selahattin ÖZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa BİLGİN musbil@hotmail.com musbil@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Tarihî seyri içinde, Kur’ân metninin anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçları doğrultusunda yorumlanması yönünde, benimsedikleri yaklaşım tarzlarının ve tefsir esaslarının farklılığına bağlı olarak ortaya çıkan önemli kişi, akım ve ekollerin tefsir faaliyetlerinin bütününün hem muhteva hem de metot yönüyle ana hatlarıyla ve karakteristik özellikleriyle tanıtılması, bu faaliyetlerde ortaya konan bilgi ve metot birikimi içinden, bilimsel esaslara uygun, zamana karşı dayanıklı, ömürlü, süzme, sağlam, nesnel ve faydalı bilgi ve yöntemlerin derlenmesiyle oluşturulan sağlam bir tefsir kültürü ve sağlam bir tefsir metodolojisi aktarılarak, günümüzdeki dînî problemler ve sosyal sorunlar karşısında ihtiyaç duyacağı bilgi, yaklaşım, çözüm ve yöntemleri kapsayan, bilimsel esaslara uygun bir tefsir formasyonunun kazandırılması amaçlanır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrenci bu ders sayesinde İslam dininin temel bilgi kaynağı Kur'ân'ı ve onu anlama çabası olarak oluşmuş tefsir kültürünü, dilbilimsel, tarihsel, tematik, problematik ve teorik yönlerden sistematik bir biçimde tanır ve bilimsel değerlendirme yapma yeteneği kazanır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât, Muâmelât ve Ukûbât - Kur’ân Öncesindeki İbâdet Sistemlerine Toplu Bakış. Tefsir Metni. | |
2 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Namaz İbâdeti. Tefsir Metni. | |
3 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Oruç İbâdeti. Tefsir Metni. | |
4 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Hac İbâdeti. Tefsir Metni. | |
5 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Zekât İbâdeti. Tefsir Metni. | |
6 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: İbâdât - Kelime-i Şehâdet. Tefsir Metni. | |
7 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Kur’ân Öncesindeki Muâmelât Sistemlerine Toplu Bakış. Tefsir Metni. | |
8 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Şahıs Hukuku: Temel Hak ve Hürriyetler. Tefsir Metni. | |
9 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Âile Hukuku: Nikâh, Talâk, Miras. Tefsir Metni. | |
10 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - Âmme Hukuku: Toplumsal Hak ve Vazifeler. Tefsir Metni. | |
11 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Muâmelât - İş Hukuku, Ticâret Hukuku: Hıdemât, Bey’ ve Şirâ’. Tefsir Metni. | |
12 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Kur’ân Öncesindeki Ukûbât Sistemlerine Toplu Bakış. Tefsir Metni. | |
13 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Had Cezaları. Tefsir Metni. | |
14 | Medine Vahyinin Muhteva, Tefsir ve Metot Tahlilleri Kur’ân’ın Amelî Boyutu: Ukûbât - Ta’zîr Cezaları. Tefsir Metni. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. es-Sâbûnî, Safvetü’t-Tefasir, I-III, Beyrut 1981. 2. es-Sâbûnî, Revaiü'l-beyân fî tefsiri ayati'l-ahkâm mine'l-Kur'ân, I-II, Dımaşk 1980. 3. Fahruddîn er-Râzî, Mefâtîhu’l-Ğayb, I-XXXII, Beyrut 1990. 4. el-Mâtürîdî, Te’vîlâtü’l-Kur’ân, I-XVI, İstanbul 2005. 5. İbn Kesir, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, I-IV, Beyrut 1969. 6. el-Bursevî, Rûhu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân, I-X, İstanbul 1969. 7. Ebû’s-Suûd, İrşâdu’l-akli’s-selîm ilâ mezâyâ’l-Kitâbi’l-Kerîm. 8. et-Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, I-XXX, Kahire 1954. 9. el-Beyzâvî, Envâru’t-Tenzîl ve esrâru’t-te’vîl, I-II, İstanbul 1886. 10. Mukâtil b. Süleymân, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, I-V, Kahire 1979. 11. ez-Zemahşerî, el-Keşşâf, I-IV, Beyrut 1983. 12. el-Cessâs, Ahkâmu’l-Kur’ân, I-IV, Beyrut 1985. 13. Ebû Hayyân, el-Bahru’l-Muhît 14. Ettafeyyiş, Himyânu’z-zâd fî hedyi hayri’l-ıbâd ilâ dâri’l-meâd 15. el-Hâzin, Lübâbu’t-te’vîl fî maânî’t-Tenzîl 16. el-Hevvârî, Tefsîru Kitâbillâhi’l-Azîz 17. İbn Arabî, Tefsîru’l-Kur’ân 18. İbnu’l-Arabî, Ahkâmu’l-Kur’ân 19. el-Kâdî Abdulcebbâr, Tenzîhu’l-Kur’ân ani’l-metâin 20. el-Kurtubî, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân 21. en-Nehhâs, Maânî’l-Kur’ân 22. en-Nesefî, Medâriku’t-Tenzîl ve hakâiku’t-te’vîl, 23. eş-Şâfiî, Ahkâmu’l-Kur’ân 24. eş-Şevkânî, Fethu’l-Kadîr 25. et-Tabersî, Mecmau’l-beyân 26. et-Tûsî, et-Tibyânu’l-câmi’ li ulûmi’l-Kur’ân 27. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, DİB Yayınları, Ankara 1988. 28. Abdurrahman Çetin, Kur’ân İlimleri ve Kur’ân-ı Kerîm Tarihi, İstanbul 2012. 29. Muhsin Demirci, Tefsir Usûlü, İstanbul 2003. 30. Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008. 31. Kur’ân Yolu -Türkçe Meâl ve Tefsir-, Komisyon: Hayreddin Karaman, Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kâfi Dönmez, Sadrettin Gümüş, I-V, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2006. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Öğrencilerin akademik kazanımları, onların bilgi, çözümleme, anlama, açıklama, yorumlama ve bilimsel değerlendirme yapma düzeylerini ölçen ara sınav ve final şeklindeki klasik sınavlarla tespit edilmektedir. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 4 | 56 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |