Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ALEVİLİK-BEKTAŞİLİK
1 Dersin Adı: ALEVİLİK-BEKTAŞİLİK
2 Dersin Kodu: İLA2203
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi Mehmet ÇELENK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Çelenk
mecelenk@hotmail.com
uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi
2431066-60172
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslam mezhepleri umumiyetle Zahiri ve Batıni şeklinde iki temel kategoriye ayrılırlar. Alevilik/Bektaşilik geleneği Batıni gelenek içerisinde şekillenen ve büyük oranda sözlü gelenek yoluyla günümüze kadar gelen bir mezhebi yapılanmadır. Bu mezhebin tarihi, teşekkülü, doktriner yapısı, oluşturduğu dini/kültürel kimlik, temel kaynakları, kurumları, modern dönemdeki talepleri bu ders çerçevesinde ele alınır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Sorgulama, eleştirel düşünme.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslam geleneğindeki mezhep olgusu ve bunun İslam kültürünün şekillenmesindeki etkisini anlama. ;
2 İslam mezhep kültürünün zahiri ve Batıni veçhelerini kavrama.;
3 Batıni mezheplerin İslam kültürü içinde şekillenme sürecini kavrama.;
4 Anadolu Aleviliğinin Batıni mezhep geleneği içindeki yerini anlama.;
5 Aleviliğin bir mezhep formuna gelişinden önce sahip olduğu pro-Alevi form, dönemin siyasi olaylarının dini kültürü şekillendirmedeki etkisini anlama.;
6 Aleviliğin müstakil bir mezhep olarak tarih sahnesine çıkışı ve gelişmesi.;
7 Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili.;
8 Alevi din anlayışının temel müesseseleri, cem, semah, dede, hayvan kültü vs. unsurların öğrenimi.;
9 Alevi cemaatinin modern bilinir ve tanınır hale gelmesi, kamusal alana açılmak süreci kavranır.;
10 Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam Mezhep mirası, temel kaynaklar, kavramlar, problemler.
2 Zahiri ve Batıni İslam mezhepleri
3 Alevilik/Bektaşiliğin tarihi.
4 Anadolu Aleviliğinin Batıni mezhep geleneği içindeki yerini anlama.
5 Aleviliğin bir mezhep formuna gelişinden önce sahip olduğu pro-Alevi form, dönemin siyasi olaylarının dini kültürü şekillendirmedeki etkisini anlama.
6 Aleviliğin müstakil bir mezhep olarak tarih sahnesine çıkışı ve gelişmesi.
7 Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili.
8 Alevi din anlayışının temel müesseseleri, cem, semah, dede, hayvan kültü vs. unsurların öğrenimi.
9 Alevi cemaatinin modern bilinir ve tanınır hale gelmesi, kamusal alana açılmak süreci kavranır.
10 Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır.
11 Cumhuriyet döneminde Alevilik, Aleviliğin kamusal alana açılması
12 Modern dönemlerde Alevi kimliğini tanımlama çabaları
13 Kamuoyunda Alevi açılımı olarak bilinen süreç ve Alevi cemaatin cumhuriyet tarihi boyunca ilk defa resmen muhatap alınması.
14 Günümüzde Alevi cemaati, beklentiler, umutlar, hayal kırıklıkları, yeni yol haritaları.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: İlyas, Üzüm, Tarihsel ve Kültürel Boyutlarıyla Alevilik, İsam Yayınları, 2013.
Irene, Melikoff, Uyur İdik Uyardılar, Demos yayınları, 2015.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi.Teorik kazanımların yazılı bir sınav ile ölçülmesi
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 14 196
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 11 11
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 11 11
Toplam İş Yükü 246
Toplam İş Yükü / 30 saat 8,2
Dersin AKTS Kredisi 8
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 3 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK2 3 4 0 4 0 0 3 0 0 0 3 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 2 0 0 0 3 0 0 0 3 0 0 3
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 3 0 0 0 3 0 4 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr