1 | Dersin Adı: | TEFSİR USULÜ ve TARİHİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA1017 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. CELİL KİRAZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa BİLGİN Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk BİLGİN Dr. Öğr. Üyesi Selahattin ÖZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
ckiraz@uludag.edu.tr 0530 420 1667 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Kur’ân metninin güvenilirliği konusunda, Hz. Peygamber (s) devrinde ezber ve yazı ile tesbiti, vefatından sonra bu malzemenin toplanması, yazılması, çoğaltılması, noktalanması, harekelenmesi, okunması konularını kapsayan bir “Kur’ân tarihi” ile, Kur’ân’ın Allah tarafından vahyedilmiş ve vahyedildiği gibi korunmuş bir kitap olduğunun tescil edilmesi, 14 asırlık tarihî seyri içinde, Kur’ân metnin anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçları doğrultusunda yorumlanması yönünde, benimsedikleri yaklaşım tarzlarının ve tefsir esaslarının farklılığına bağlı olarak ortaya çıkan önemli kişi, akım ve ekollerin tefsir faaliyetlerinin bütününün hem muhteva hem de metot yönüyle ana hatlarıyla ve karakteristik özellikleriyle tanıtılması, bu faaliyetlerde ortaya konan bilgi ve metot birikimi içinden, bilimsel esaslara uygun, zamana karşı dayanıklı, ömürlü, süzme, sağlam, nesnel ve faydalı bilgi ve yöntemlerin derlenmesiyle oluşturulan sağlam bir tefsir kültürü ve sağlam bir tefsir metodolojisi aktarılarak, günümüzdeki dînî problemler ve sosyal sorunlar karşısında ihtiyaç duyacağı bilgi, yaklaşım, çözüm ve yöntemleri kapsayan, bilimsel esaslara uygun bir tefsir formasyonunun kazandırılması amaçlanır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bu ders sayesinde, Kur'an'ın kaynağının ilahi oluşu gerçeği öğrenciler tarafından kavranır. Ayrıca bu kutsal kitabın anlaşılması için gerekli temel bilgiler edinilmiş olur. Yine Kur'an'ın anlaşılması konusunda ortaya çıkan farklı eğilimler hakkında bilgi edinilir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | 1. Ders: Dersin içeriği ve kaynakları hakkında genel bilgi. Muhsin Demirci'nin TEFSİR USULÜ kitabının Giriş bölümü: Tefsir Usulünün Temel Kaynakları 2. Ders: Birinci Bölüm: Kur'ân'ın Nüzulü ve Metinleşme Süreci. 1. Genel Olarak Vahiy 2. Kur'ân Vahyi | |
2 | 3. Ders: III. Kur'an'ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetler A. Kur'an'ın Tespiti B. Kur'an'ın Derlenmesi C. Kur'an'ın Çoğaltılması 4. Ders: D. Kur'an'a Hareke ve Nokta Konulması E. Kur'an Metninin Tertibi IV. Kur'an'ın Okunması A. Yedi Harf B. Kıraat | |
3 | 5. Ders: İkinci Bölüm: Kur'an İlimleri I. Kur'an İlimlerine Giriş II. Kur'an'ın Lafzıyla İlgili İlimler A. Üslûbu'l-Kur'ân B. Mübhemâtu'l-Kur'ân C. Garîbu'l-Kur'ân 6. Ders: D. Vücûh ve Nezâir E. Aksâmu'l-Kur'ân | |
4 | 7. Ders: III. Kur'an'ın Anlamıyla İlgili İlimler A. Müteşâbihü'l-Kur'ân B. Hurûf-ı Mukattaa 8. Ders: C. İ'câzu'l-Kur'ân D. Müşkilü'l-Kur'ân E. Tekrâru'l-Kur'ân | |
5 | 9. Ders: F. Mecâzu'l-Kur'ân G. Münâsebâtu'l-Kur'ân H. Fezâilü'l-Kur'ân 10. Ders: IV. Tarih İçerikli İlimler A. Kısasu'l-Kur'ân B. Esbâbu'n-Nüzûl | |
6 | 11. Ders: C. Nâsih Mensûh 12. Ders: Üçüncü Bölüm: Kur'an'ı Anlama ve Yorumlama C. Kur'an'ı Anlamanın Temel Parametreleri | |
7 | 13. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Fâtiha Suresi 14. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Fîl Suresi | |
8 | 15. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Kureyş Suresi 16. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Mâûn Suresi | |
9 | 17. Ders: Muhsin Demirci'nin TEFSİR TARİHİ kitabından Birinci Bölüm: Tefsirin Tanımı ve Niteliği 18. Ders: İkinci Bölüm: Tefsirin Doğuşu ve Tedvini I. Tefsirin Doğuşu ve Gelişmesi (Sözlü Nakil Dönemi) A. Hz. Peygamber'in Tefsiri B. Sahabe Tefsiri | |
10 | 19. Ders: C. Tâbiûn Tefsiri II. Tefsirin Tedvini (Yazılı Nakil Dönemi) 20. Ders: Üçüncü Bölüm: Tefsir Çeşitleri I. Mevdiî (Konumlu) Tefsir 1. Rivayet Tefsiri 2. Dirayet Tefsiri II. Mevdûî (Konulu) Tefsir | |
11 | 21. Ders: Dördüncü Bölüm: Tarihten Günümüze Tefsir Akımları I. Mezhebî Tefsirler II. İşârî Tefsirler III. Fıkhî Tefsirler 22. Ders: IV. İlmî Tefsirler V. İctimâî Tefsirler VI. Modernist Tefsirler | |
12 | 23. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Kevser Suresi 24. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Kâfirûn Suresi | |
13 | 25. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Nasr Suresi 26. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Mesed Suresi | |
14 | 27. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den İhlâs Suresi 28. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Felak ve Nâs Sureleri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İFAV Yayınları Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İFAV Yayınları Kur'an Yolu, 1. cilt, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları Safvetü't-Tefâsîr'den Fâtiha, Fîl-Nâs Sureleri arası |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Sınavlar, klasik yazılı şeklinde yapılacaktır. | |
Açıklama | Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi kitaplarından, Kur'an Yolu tefsirinden ve derste okunan tefsir metinlerinden sorular olacaktır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 4 | 56 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 50 | 50 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 75 | 75 |
Toplam İş Yükü | 181 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,03 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |