Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TEFSİR USULÜ ve TARİHİ
1 Dersin Adı: TEFSİR USULÜ ve TARİHİ
2 Dersin Kodu: İLA1017
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 4
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. CELİL KİRAZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr. Öğr. Üyesi Mustafa BİLGİN
Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk BİLGİN
Dr. Öğr. Üyesi Selahattin ÖZ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ckiraz@uludag.edu.tr
0530 420 1667
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Kur’ân metninin güvenilirliği konusunda, Hz. Peygamber (s) devrinde ezber ve yazı ile tesbiti, vefatından sonra bu malzemenin toplanması, yazılması, çoğaltılması, noktalanması, harekelenmesi, okunması konularını kapsayan bir “Kur’ân tarihi” ile, Kur’ân’ın Allah tarafından vahyedilmiş ve vahyedildiği gibi korunmuş bir kitap olduğunun tescil edilmesi, 14 asırlık tarihî seyri içinde, Kur’ân metnin anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçları doğrultusunda yorumlanması yönünde, benimsedikleri yaklaşım tarzlarının ve tefsir esaslarının farklılığına bağlı olarak ortaya çıkan önemli kişi, akım ve ekollerin tefsir faaliyetlerinin bütününün hem muhteva hem de metot yönüyle ana hatlarıyla ve karakteristik özellikleriyle tanıtılması, bu faaliyetlerde ortaya konan bilgi ve metot birikimi içinden, bilimsel esaslara uygun, zamana karşı dayanıklı, ömürlü, süzme, sağlam, nesnel ve faydalı bilgi ve yöntemlerin derlenmesiyle oluşturulan sağlam bir tefsir kültürü ve sağlam bir tefsir metodolojisi aktarılarak, günümüzdeki dînî problemler ve sosyal sorunlar karşısında ihtiyaç duyacağı bilgi, yaklaşım, çözüm ve yöntemleri kapsayan, bilimsel esaslara uygun bir tefsir formasyonunun kazandırılması amaçlanır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu ders sayesinde, Kur'an'ın kaynağının ilahi oluşu gerçeği öğrenciler tarafından kavranır. Ayrıca bu kutsal kitabın anlaşılması için gerekli temel bilgiler edinilmiş olur. Yine Kur'an'ın anlaşılması konusunda ortaya çıkan farklı eğilimler hakkında bilgi edinilir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci, Kur’ân’ın ilâhî bir kitap olarak evrensel ölçeklerde mesajlar verdiğini kavrar.;
2 Kur’ân’ın niteliği hakkında ve Kur’ân’ın anlaşılması ve yorumlanması yönündeki farklı yaklaşım, akım ve ekoller hakkında temel bilgilere sahip olur.;
3 Kur’ân’ın mutlak doğru; yorumlarının ise şartlı doğru olduğu bilincine varır ve buna göre seçmeci davranma alışkanlığını kazanır.;
4 Dikey ve yatay inceleme yöntemlerini beraberce kullanabilme yeteneğini kazanarak, klasikle modern arasında sağlam köprüler kurabilir.;
5 Kur’ân’ın getirdiği yüksek ahlâkî ve mânevî değerleri, çağdaş dünyaya aktarabilme yeteneği kazanır.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 1. Ders: Dersin içeriği ve kaynakları hakkında genel bilgi. Muhsin Demirci'nin TEFSİR USULÜ kitabının Giriş bölümü: Tefsir Usulünün Temel Kaynakları 2. Ders: Birinci Bölüm: Kur'ân'ın Nüzulü ve Metinleşme Süreci. 1. Genel Olarak Vahiy 2. Kur'ân Vahyi
2 3. Ders: III. Kur'an'ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetler A. Kur'an'ın Tespiti B. Kur'an'ın Derlenmesi C. Kur'an'ın Çoğaltılması 4. Ders: D. Kur'an'a Hareke ve Nokta Konulması E. Kur'an Metninin Tertibi IV. Kur'an'ın Okunması A. Yedi Harf B. Kıraat
3 5. Ders: İkinci Bölüm: Kur'an İlimleri I. Kur'an İlimlerine Giriş II. Kur'an'ın Lafzıyla İlgili İlimler A. Üslûbu'l-Kur'ân B. Mübhemâtu'l-Kur'ân C. Garîbu'l-Kur'ân 6. Ders: D. Vücûh ve Nezâir E. Aksâmu'l-Kur'ân
4 7. Ders: III. Kur'an'ın Anlamıyla İlgili İlimler A. Müteşâbihü'l-Kur'ân B. Hurûf-ı Mukattaa 8. Ders: C. İ'câzu'l-Kur'ân D. Müşkilü'l-Kur'ân E. Tekrâru'l-Kur'ân
5 9. Ders: F. Mecâzu'l-Kur'ân G. Münâsebâtu'l-Kur'ân H. Fezâilü'l-Kur'ân 10. Ders: IV. Tarih İçerikli İlimler A. Kısasu'l-Kur'ân B. Esbâbu'n-Nüzûl
6 11. Ders: C. Nâsih Mensûh 12. Ders: Üçüncü Bölüm: Kur'an'ı Anlama ve Yorumlama C. Kur'an'ı Anlamanın Temel Parametreleri
7 13. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Fâtiha Suresi 14. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Fîl Suresi
8 15. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Kureyş Suresi 16. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Mâûn Suresi
9 17. Ders: Muhsin Demirci'nin TEFSİR TARİHİ kitabından Birinci Bölüm: Tefsirin Tanımı ve Niteliği 18. Ders: İkinci Bölüm: Tefsirin Doğuşu ve Tedvini I. Tefsirin Doğuşu ve Gelişmesi (Sözlü Nakil Dönemi) A. Hz. Peygamber'in Tefsiri B. Sahabe Tefsiri
10 19. Ders: C. Tâbiûn Tefsiri II. Tefsirin Tedvini (Yazılı Nakil Dönemi) 20. Ders: Üçüncü Bölüm: Tefsir Çeşitleri I. Mevdiî (Konumlu) Tefsir 1. Rivayet Tefsiri 2. Dirayet Tefsiri II. Mevdûî (Konulu) Tefsir
11 21. Ders: Dördüncü Bölüm: Tarihten Günümüze Tefsir Akımları I. Mezhebî Tefsirler II. İşârî Tefsirler III. Fıkhî Tefsirler 22. Ders: IV. İlmî Tefsirler V. İctimâî Tefsirler VI. Modernist Tefsirler
12 23. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Kevser Suresi 24. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Kâfirûn Suresi
13 25. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Nasr Suresi 26. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Mesed Suresi
14 27. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den İhlâs Suresi 28. Ders: Safvetü't-Tefâsîr'den Felak ve Nâs Sureleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İFAV Yayınları
Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İFAV Yayınları
Kur'an Yolu, 1. cilt, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları
Safvetü't-Tefâsîr'den Fâtiha, Fîl-Nâs Sureleri arası
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Sınavlar, klasik yazılı şeklinde yapılacaktır.
Açıklama Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi kitaplarından, Kur'an Yolu tefsirinden ve derste okunan tefsir metinlerinden sorular olacaktır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 4 56
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 50 50
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 75 75
Toplam İş Yükü 181
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,03
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 1 2 2 2 3 3 1 3 2 2 3 4
OK2 2 1 1 4 4 2 3 3 2 2 1 1
OK3 1 2 2 3 3 4 1 2 3 4 2 4
OK4 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr