Prof. Dr. Aysen TOKOL Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
İşgücü piyasasında arz ve talep edilen becerilerin teori ve ampirik bulgular ışığında tartışılması. Bu doğrultuda bireysel ve ulusal düzeyde beceri stratejileri geliştirilmesine yönelik öneriler sunulması.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bu ders işgücü piyasasında gerekli becerileri irdeleyerek, öğrencilere eksik becerilerini geliştirmeleri için fırsat sunmaktadır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
İşgücünün sahip olduğu ve iş piyasasında kullandığı becerileri anlayabilmek.;
2
Becerilerin birikimleri ve getirilerini beşeri sermaye teorisi ışığında tartışabilmek.;
3
İşgücünün sahip olduğu beceriler ile yaptıkları işler arasındaki uyumsuzluk olan uyumsuz eşleşme olgusunu kavrayabilmek.;
4
Türkiye ve Dünyada sayıları artan üniversite mezunları üzerinde yapılan çalışmaların, uyumsuz eşleşme olgusuna yönelik ampirik bulgularını tartışabilmek.;
5
21.yy’da işgücü piyasasında talep edilen ve getirisi yüksek olan becerileri değerlendirebilmek.;
6
Bireylerin sahip oldukları becerilerin nasıl ölçülebileceğinin tartışılması ve PIAAC anketini açıklayabilmek.;
7
Yabancı dil becerisinin işgücü piyasasındaki olası getirilerini ampirik çalışmalar ile değerlendirebilmek.;
8
Ulusal beceri politika ve stratejilerini tartışabilmek.;
9
Türkiye ve Dünyadan örneklerle ulusal beceri politikalarını değerlendirebilmek.;
10
İş ilanlarında hali hazırda en fazla talep edilen becerileri, iş ilanlarını kullanarak açıklayabilmek.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Giriş, Tanımlar
2
Beşeri Sermaye Teorisi: Beceriye Yatırım
3
Beşeri Sermaye Teorisi ve Uygulaması: Becerilerin Getirisi
4
Beşeri Sermaye Teorisi: Yeni Gözlemler
5
Piyasada Beceri Talep ve Arzı
6
Uyumsuz Eşleşme Olgusu (Skill Mismatch): Kavramsal ve Teorik Çerçeve
7
Uyumsuz Eşleşme Olgusu: Türkiye ve Dünyadan Gözlemler
8
21.yy’da Becerilerin Kullanım ve Gelişimini Etkileyen Faktörler
9
Becerilerin Ölçülmesi ve Sonuçlar: PIAAC (Survey of Adult Skills)
10
Yabancı Dil Becerisi ve İşgücü Piyasasında Getirisi
11
Dünyada Beceri Stratejileri
12
Türkiye’nin Beceri Geliştirme Politikaları
13
İş İlanlarında Aranan Beceriler
14
Özet ve Tekrar
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
-Gary S. Becker, Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, 3rd Edition, University of Chicago Press -Peter Sloane, Paul Latreille, Nigel O'Leary, Modern Labour Economics, 1st Edition, Routledge -OECD Skills Outlook
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Ölçme ve değerlendirme çoktan seçmeli test soruları ve klasik usül sınav ile yapılır.
Açıklama
Bu derste bağıl değerlendirme sistemi kullanılmaktadır.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
26
26
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
40
40
Toplam İş Yükü
176
Toplam İş Yükü / 30 saat
5
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU