Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ULUSLARARASI GÖÇ ve NÜFUS HAREKETLERİ
1 Dersin Adı: ULUSLARARASI GÖÇ ve NÜFUS HAREKETLERİ
2 Dersin Kodu: ULU3201
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Barış Özdal
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü Siyasi Tarih Anabilim Dalı 16059 Görükle-BURSA
Tel.: 0 224 294 11 65 Fax.: 0 224 294 10 03 e-mail: barisozdal@gmail.com ozdalb@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu derste öğrencilerinin, uluslararası göç ve nüfus hareketlerinin Devletlerin dış politikalarına etkileri ve uluslararası örgütlerin bu konularda ki politikaları hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Bu bağlamında, öncelikle konuya teorik bir alt yapı oluşturmak için çeşitli göç teorileri çerçevesinde göç, tersine göç (remigration), göçmen, mülteci, sığınma (iltica), sığınmacı, orijin (kaynak) ülke, hedef ülke, transit ülke, vb kavramlar irdelenerek, dönemler itibarıyla başta Türkiye olmak üzere kimi Devletlerin (ABD, Rusya, Çin, Japonya, vb) göç politikaları aktarılacaktır. Dersin içeriği ile bağlantı olarak ayrıca, Türkiye’nin Avrupa Toplulukları’na dolayısıyla Avrupa Birliği’ne üyelik süreci kapsamında tarafların göç politikaları da analiz edilecektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Derste öğrencilerin güncel göç ve nüfus hareketlerini analiz etmesine katkı sağlanacaktır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrencilerin uluslararası göç ve nüfus hareketlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanabilmeleri;
2 Osmanlı ve Türkiye’nin tarihlerinde bulunan göçün yerini, önemini yaşanan bu göçlerin günümüze bıraktığı mirasları öğrencilerin tespit edebilmeleri;
3 Öğrencilerin Uluslararası göç ve nüfus hareketlerinin Devletlerin dış politikalarına etkileri ve uluslararası örgütlerin bu konularda ki politikaları hakkında bilgi sahibi olmaları;
4 Öğrencilerin Türkçe ve yabancı literatürdeki kaynakları okuyarak, uluslararası göçlerle ilgili güncel gelişmeleri analitik olarak yorumlayabilmeleri;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Temel Kavramların Açıklanması: Göç, Orijin Ülke, Hedef Ülke, Transit Ülke, vb.
2 Uluslararası Göçün Sebepleri
3 Uluslararası Göç Türleri
4 Uluslararası Göç Teorileri
5 Osmanlı İmparatorluğu’ndan Yapılan Göç ve Nüfus Hareketleri
6 Osmanlı İmparatorluğu’na Yapılan Göç ve Nüfus Hareketleri
7 Türkiye Cumhuriyeti’nin Göç Politikası: Siyasi ve Politik Göçler ve Etkileri (Ara Sınav)
8 Türkiye Cumhuriyeti’nin Göç Politikası: Ekonomik Nedenli Göçler / İşgücü Göçü ve Etkileri
9 Soğuk Savaş Öncesi Dönemde Göç ve Ulusal / Uluslararası Güvenlik Politikaları
10 Soğuk Savaş Sonrası Dönemde Göç ve Ulusal / Uluslararası Güvenlik Politikaları
11 ABD’nin Göç Politikası ve Güvenlik Politikaları
12 AB’nin Göç Politikaları ve Güvenlik Politikaları
13 Uluslararası Sistemdeki Diğer Aktörlerin (Rusya, Çin, Japonya, vb) Göç Politikaları ve Güvenlik Politikaları
14 Türkiye Cumhuriyeti’nin Göç Politikası ve Güvenlik Politikaları nasıl olmalıdır? Sorunlar ve çözüm önerileri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Barış ÖZDAL, Uluslararası Göç ve Nüfus Hareketleri Bağlamında Türkiye, Dora Yayıncılık, Bursa, 2020.
Nermin ABADAN–UNAT, Batı Almanya’daki Türk İşçileri ve Sorunları, Ankara: T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı, 1964.
Ayhan KAYA, Günay Göksu ÖZDOĞAN (Ed.), Uluslararası İlişkilerde Sınır Tanımayan Sorunlar: Göç, Yurttaşlık, İnsan Hakları, Toplumsal Cinsiyet, Küresel Adalet ve Güvenlik, İstanbul, Bağlam Yayınları, 2003.
Arif KÖKTAŞ, Avrupa Birliği’nde, İşçilerin Serbest Dolaşım Hakkı ve Türk Vatandaşlarının Durumu, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1999.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik Sınav-
Açıklama Sınavlarda öğrenciye klasik sorular yöneltilir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 1 30 30
Ödevler 0 20 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 30 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,07
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 4 4 4 5 4 4 4 5 4 4
OK2 4 4 4 5 4 4 4 5 4 4
OK3 4 4 4 5 4 4 4 5 4 4
OK4 4 4 4 5 4 4 4 5 4 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr