ramizar@uludag.edu.tr, tel: 02242940685 Bursa Uludağ Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü, PK: 16059, Görükle Kampüsü, Nilüfer, Bursa
Bu dersin amacı, günümüzde, yaygınlaşmaya başlayan obezite ve hareketsizliğin yol açtığı çeşitli hastalıkların önüne geçebilmek için fiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamın önemini hareketsiz yaşamın yol açtığı hastalıklar ve düzenli egzersizler ve fiziksel aktiviteler ile bu hastalıkların nasıl önlenebildiği, sağlıklı bir yaşam için gerekli egzersiz reçetesinin temel ilkeleri ve özellikleri gibi bilgi ve beceriler kazanmalarını sağlamaktır. Böylece öğrencilere yaşam boyu fiziksel aktivite ve egzersizin sürdürülmesinin önemini ve bu aktivitelerinin temel prensiplerini verecek olan öğretmen adaylarının bu konuda yeterli bir donanımı edinmesi amaçlanmaktadır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Kronik hastalığın önlenmesi ve tedavisinde fiziksel aktiviteyi destekleyen epidemiyolojik kanıtları tanımlar ve uygular;
2
Yaşam boyu egzersiz ve spora katılım için ortak kontrendikasyonları belirler.;
3
Kronik hastalıkların ve davranışsal ve biyomedikal risk faktörlerinin önlenmesinde fiziksel aktivite ile ilgili kanıta dayalı literatürü analiz eder ve değerlendirir.;
4
Kronik hastalıkları, davranışsal ve biyomedikal risk faktörleri olan her yaştan ve yetişkinden fiziksel aktiviteyi optimize etmek ve hareketsiz yaşam tarzını azaltmak için mevcut fiziksel aktivite önerilerini ve yönergelerini uygular.;
5
Yaşam boyu büyüme ve gelişme aşamaları için kontraendike olan egzersizleri belirler ve uygular.;
6
Büyüme ve gelişmenin belirli aşamalarında yaygın olarak ortaya çıkan yaralanmaları veya koşulları belirler.;
7
Nüfus ve toplum düzeyinde fiziksel egzersiz seviyelerini artırmak ve hareketsiz davranışı azaltmak için 'Egzersiz İlaçtır' model müdahalesi geliştirir.;
8
Kronik hastalığın önlenmesi ve tedavisinde fiziksel aktiviteyi destekleyen epidemiyolojik kanıtları tanımlar ve uygular.;
9
Sağlıklı bireylere egzersiz programı geliştirir;
10
Engelli ve sağlıklı olmayan bireylere yönelik egzersiz
programı geliştirir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Fiziksel hareketsizliğin dünyada ve ülkemizde yol açtığı sağlık sorunları
2
Çocuklarda fiziksel hareketsizlik ve yol açtığı sağlık sorunları
3
Yaşlılarda fiziksel hareketsiz ve yol açtığı sağlık sorunları
4
Fiziksel aktivite/egzersiz ve spor ile egzersizin tipi, süresi şiddeti kavramları.
5
Sağlıklı yaşam için fiziksel uygunluk bileşenleri
6
Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Kardiyovasküler uygunluk, kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon
7
Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Egzersiz reçetesi, enerji harcaması ve obezite.
8
Ara değerlendirme
9
Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Kanser
10
Düzenli egzersizlerin iskelet sistemi için önemi ve kas ve kemik kaybını önleme mekanizmaları: Osteoporoz, sarkopeni
11
Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Tip2 Diyabet ve diğer metabolik hastalıklar
12
Egzersiz yapmanın risk oluşturabileceği durumlar ve risk belirleme
13
Egzersiz programlamasının genel prensipleri ve vaka örnekleri
14
Egzersiz programlamasının genel prensipleri ve vaka örnekleri
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Deborah Riebe, Jonathan K. Ehrman, Gary Liguori, Meir Magal. ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription (10.Edition). WolterKluwer, 2018 2. Türkiye Fiziksel Aktivite Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Ankara, 2014. 3. Walter R. Thompson, Barbara A. Bushman, Julia Desh, Lon Kravitz. ACSM’s Resources for, the Personel Trainer (3. Edition). WolterKluwer, 2010. 4. Nicholas L. Holt., Margaret Talbot.Lifelong Engagement in Sport and Physical Activity Participation and Performance across the Lifespan. (1. Edition). Routledge, 2013. 5. Erdal Zorba. Yaşam Boyu Spor, Bedray Yayınevi, 2010
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
5
4
20
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
10
4
40
Arasınavlar
1
1
1
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
1
1
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU