Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SAĞLIKLI YAŞAM İÇİN EGZERSİZ PROGRAMLAMA
1 Dersin Adı: SAĞLIKLI YAŞAM İÇİN EGZERSİZ PROGRAMLAMA
2 Dersin Kodu: AE-406
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ramiz Arabacı
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr. Ramiz ARABACI
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ramizar@uludag.edu.tr,
tel: 02242940685
Bursa Uludağ Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü, PK: 16059, Görükle Kampüsü, Nilüfer, Bursa
18 Dersin Web Adresi: http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Ders/Index/944421
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, günümüzde, yaygınlaşmaya başlayan obezite ve hareketsizliğin yol açtığı çeşitli hastalıkların önüne geçebilmek için fiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamın önemini hareketsiz yaşamın yol açtığı hastalıklar ve düzenli egzersizler ve fiziksel aktiviteler ile bu hastalıkların nasıl önlenebildiği, sağlıklı bir yaşam için gerekli egzersiz reçetesinin temel ilkeleri ve özellikleri gibi bilgi ve beceriler kazanmalarını sağlamaktır. Böylece öğrencilere yaşam boyu fiziksel aktivite ve egzersizin sürdürülmesinin önemini ve bu aktivitelerinin temel prensiplerini verecek olan öğretmen adaylarının bu konuda yeterli bir donanımı edinmesi amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kronik hastalığın önlenmesi ve tedavisinde fiziksel aktiviteyi destekleyen epidemiyolojik kanıtları tanımlar ve uygular;
2 Yaşam boyu egzersiz ve spora katılım için ortak kontrendikasyonları belirler.;
3 Kronik hastalıkların ve davranışsal ve biyomedikal risk faktörlerinin önlenmesinde fiziksel aktivite ile ilgili kanıta dayalı literatürü analiz eder ve değerlendirir.;
4 Kronik hastalıkları, davranışsal ve biyomedikal risk faktörleri olan her yaştan ve yetişkinden fiziksel aktiviteyi optimize etmek ve hareketsiz yaşam tarzını azaltmak için mevcut fiziksel aktivite önerilerini ve yönergelerini uygular.;
5 Yaşam boyu büyüme ve gelişme aşamaları için kontraendike olan egzersizleri belirler ve uygular.;
6 Büyüme ve gelişmenin belirli aşamalarında yaygın olarak ortaya çıkan yaralanmaları veya koşulları belirler.;
7 Nüfus ve toplum düzeyinde fiziksel egzersiz seviyelerini artırmak ve hareketsiz davranışı azaltmak için 'Egzersiz İlaçtır' model müdahalesi geliştirir.;
8 Kronik hastalığın önlenmesi ve tedavisinde fiziksel aktiviteyi destekleyen epidemiyolojik kanıtları tanımlar ve uygular.;
9 Sağlıklı bireylere egzersiz programı geliştirir;
10 Engelli ve sağlıklı olmayan bireylere yönelik egzersiz programı geliştirir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Fiziksel hareketsizliğin dünyada ve ülkemizde yol açtığı sağlık sorunları
2 Çocuklarda fiziksel hareketsizlik ve yol açtığı sağlık sorunları
3 Yaşlılarda fiziksel hareketsiz ve yol açtığı sağlık sorunları
4 Fiziksel aktivite/egzersiz ve spor ile egzersizin tipi, süresi şiddeti kavramları.
5 Sağlıklı yaşam için fiziksel uygunluk bileşenleri
6 Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Kardiyovasküler uygunluk, kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon
7 Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Egzersiz reçetesi, enerji harcaması ve obezite.
8 Ara değerlendirme
9 Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Kanser
10 Düzenli egzersizlerin iskelet sistemi için önemi ve kas ve kemik kaybını önleme mekanizmaları: Osteoporoz, sarkopeni
11 Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Tip2 Diyabet ve diğer metabolik hastalıklar
12 Egzersiz yapmanın risk oluşturabileceği durumlar ve risk belirleme
13 Egzersiz programlamasının genel prensipleri ve vaka örnekleri
14 Egzersiz programlamasının genel prensipleri ve vaka örnekleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Deborah Riebe, Jonathan K. Ehrman, Gary Liguori, Meir Magal. ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription (10.Edition). WolterKluwer, 2018
2. Türkiye Fiziksel Aktivite Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Ankara, 2014.
3. Walter R. Thompson, Barbara A. Bushman, Julia Desh, Lon Kravitz. ACSM’s Resources for, the Personel Trainer (3. Edition). WolterKluwer, 2010.
4. Nicholas L. Holt., Margaret Talbot.Lifelong Engagement in Sport and Physical Activity
Participation and Performance across the Lifespan. (1. Edition). Routledge, 2013.
5. Erdal Zorba. Yaşam Boyu Spor, Bedray Yayınevi, 2010
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 5 4 20
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 10 4 40
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 5 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK3 0 5 5 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 5 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 5 0 0 5 0 0 0 4 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
ÖK: Öğrenim Kazanımları PY: Program Yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr