1 | Dersin Adı: | TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TARİHİ |
2 | Dersin Kodu: | TUR0011 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
e-posta: minara@uludag.edu.tr Tel: Tel:05344115446 Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Görükle Merkez Kampüs 16059 Nilüfer / BURSA Bursa / TÜRKİYE |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dünya dil aileleri tanıtmak. Altay dilleri teorisini, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavratmak. Türk dilinin tarihi dönemlerini ve kaynaklarını kavratmak. Tarihsel süreçte Türkçe öğretimini tanıtmak. Türkçenin tarihi kaynaklarında Türkçe öğretimine ilişkin bulguları kavratmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kaynak kitapların tanıtımı, dersin içeriği ve amaçları. Dil ve önemi, dilin özellikleri. Dil-kültür ilişkileri, dilin millet hayatındaki yeri. | |
2 | Dil aileleri, Altay dil teorisi ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin yaşı ve tarihî gelişimi. Türk dilinin tarihî gelişimi üzerine yapılan sınıflandırmalar. | |
3 | Hun Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
4 | Köktürk Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
5 | Uygur Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
6 | Karahanlılar Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
7 | Harezm Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
8 | Kıpçak Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
9 | Selçuklu Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
10 | Çağatay Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
11 | Tanzimat Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
12 | Meşrutiyet Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
13 | Cumhuriyet Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
14 | Türkçenin bugünkü yayılma alanları ve Türkçe öğretimi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Ahmet Caferoglu, Türk Dili Tarihi, Istanbul 1988. Ahmet B. Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçag Yayınları, Ankara 2004. Ahmet Buran, Ercan Alkaya, Çagdaş Türk Lehçeleri, Akçag Yayınları, Ankara 2009. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yayınları, Istanbul 2006. Abdurrahman Güzel (Edtör), Başlangıçtan Günümüze Türkçenin Eğitim-Öğretim Tarihi Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara. Cengiz Alyılmaz; Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Kurmay Yayınevi, Ankara, 2005. Nurşat Biçer; Türkçe Öğretimi Tarihi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2017. Mustafa Durmuş ve Alparslan Okur; Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, İstanbul, 2014. Alyılmaz, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 14 | 28 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,87 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |