Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TARİHİ
1 Dersin Adı: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TARİHİ
2 Dersin Kodu: TUR0011
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: e-posta: minara@uludag.edu.tr Tel: Tel:05344115446
Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Görükle Merkez Kampüs 16059 Nilüfer / BURSA
Bursa / TÜRKİYE
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dünya dil aileleri tanıtmak. Altay dilleri teorisini, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavratmak. Türk dilinin tarihi dönemlerini ve kaynaklarını kavratmak. Tarihsel süreçte Türkçe öğretimini tanıtmak. Türkçenin tarihi kaynaklarında Türkçe öğretimine ilişkin bulguları kavratmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenciler, dünya dil ailelerini tanır.;
2 Öğrenciler, Altay dilleri teorisini, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavrar.;
3 Öğrenciler, Türk dilinin tarihî dönemlerini ve kaynaklarını kavrar.;
4 Öğrenciler, tarihsel süreçte Türkçe öğretimini bilir.;
5 Öğrenciler, Türkçenin tarihî kaynaklarında Türkçe öğretimine ilişkin bulguları kavrar.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kaynak kitapların tanıtımı, dersin içeriği ve amaçları. Dil ve önemi, dilin özellikleri. Dil-kültür ilişkileri, dilin millet hayatındaki yeri.
2 Dil aileleri, Altay dil teorisi ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin yaşı ve tarihî gelişimi. Türk dilinin tarihî gelişimi üzerine yapılan sınıflandırmalar.
3 Hun Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
4 Köktürk Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
5 Uygur Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
6 Karahanlılar Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
7 Harezm Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
8 Kıpçak Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
9 Selçuklu Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
10 Çağatay Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
11 Tanzimat Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
12 Meşrutiyet Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
13 Cumhuriyet Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
14 Türkçenin bugünkü yayılma alanları ve Türkçe öğretimi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ahmet Caferoglu, Türk Dili Tarihi, Istanbul 1988.
Ahmet B. Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçag Yayınları, Ankara 2004.
Ahmet Buran, Ercan Alkaya, Çagdaş Türk Lehçeleri, Akçag Yayınları, Ankara 2009.
Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yayınları, Istanbul
2006.
Abdurrahman Güzel (Edtör), Başlangıçtan Günümüze Türkçenin Eğitim-Öğretim Tarihi Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
Cengiz Alyılmaz; Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Kurmay Yayınevi, Ankara, 2005.
Nurşat Biçer; Türkçe Öğretimi Tarihi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2017.
Mustafa Durmuş ve Alparslan Okur; Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, İstanbul, 2014.
Alyılmaz, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 2 14 28
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 30 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,87
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 2 4 2 3 3 1 0 3 0 0 0 0 3 0 2 0
OK2 5 4 2 4 3 1 0 5 2 0 0 0 3 2 0 0
OK3 5 4 2 4 3 2 5 4 3 4 0 0 3 2 1 0
OK4 5 4 2 4 3 2 4 4 3 5 4 3 3 4 2 0
OK5 4 4 2 4 3 3 4 4 3 4 3 3 3 3 3 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr