Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ
1 Dersin Adı: TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ
2 Dersin Kodu: MUZ2212
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi AYDIN ATALAY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğt. Üyesi M. Aydın Atalay aatalay@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, Türk müzik kültürünü tarihsel kökleri ile birlikte ele alarak gelişme evrelerini öğrenmek, Orta Asya, Orta Batı Asya, Anadolu, Balkanlar ve Avrupa’daki etkileri ile değerlendirmek, bir sistem olarak teorisi, kuramı, türleri ve yapısı hakkında görüş oluşturarak geleceğe dönük değerlendirmede bulunmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türk müzik kültürünün kökleri ile ilgili gelişmeleri açıklayabilme.;
2 Hunlar Dönemi Türk müziğinin birey, devlet ve toplum hayatındaki yeri ve önemini yorumlayabilme.;
3 Ses sistemi, çalgıları, konuları ve türleri açısından Göktürk ve Uygur dönemi Türk müziğini açıklayabilme.;
4 Türklerin İslam kültür çevresinin etkisi altına girmesinden sonra müzik kültürlerine olan etkilerini açıklayabilme.;
5 Türk müziği kuram kitapları ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme.;
6 Selçuklu ve Osmanlı dönemleri Türk müzik kültürünün birey, devlet ve toplum hayatındaki yeri ve önemini yorumlayabilme.;
7 Türklerde askeri müziğin müzik kültürü içindeki yeri ve önemini açıklayabilme, gelişmeleri gruplandırarak örneklendirebilme.;
8 Türk müzik kültürünün çevre müzik kültürleri ile Avrupa müzik kültürüne etkilerini ve aldığı etkileri açıklayabilme. ;
9 Türk devlet adamlarının Türk müzik kültürüne verdikleri önemi yorumlayabilme, örneklendirebilme.;
10 Cumhuriyet Dönemi Türk müzik kültürü ile günümüzde yaşayan müzik türlerini açıklayabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Türk Müzik Kültürü dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Terimler ve kavramlar.
2 Tarih öncesi çağlardan başlayarak Türk müzik kültürünün oluşumuna ilişkin gelişmeler.
3 Hunlar ve Göktürkler dönemleri Türk müzik kültürü. Ses sistemi, konuları, çalgıları ve türleri.
4 Yeni toplumsal gelişmeler ışığında Uygurlar ve Karahanlılar’da birey, devlet ve toplum hayatında müzik.
5 Müzik türlerindeki yeni gelişmeler, cami ve tekke müziği; kuram kitapları ile ilgili örnekler.
6 Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu Devletleri Dönemi Türk Müziği, çevre müzik kültürleri ile etkileşimleri.
7 Osmanlılar Dönemi Türk müziği kurumları: Enderun mektepleri, Mevlevihane ve Muzıka-i Humayun.
8 Osmanlı dönemi yazmaları.
9 Osmanlı – Avrupa müzik kültürü etkileşimi, Yönetici sınıfın müzik kültürüne yaklaşımları.
10 Türk müziği nota yazıları; Ebced, Ali Ufki, Kantemiroğlu, Hamparsum ve Avrupa müziği yazıları.
11 Müziğin okul müzik eğitimindeki yeri, Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ve okullarda müzik.
12 Cumhuriyet Dönemi müziği. Çok sesli Türk müziğinin gelişimi, kurumlar, besteciler.
13 Müzik eğitiminin türleri; Genel, mesleki ve amatör müzik eğitimi.
14 Günümüzde yaşayan müzik türleri, Türk müzik kültürü içindeki yeri ve önemi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: ORANSAY Gültekin, Müzik Tarihi II, Yaygın Yükseköğretim Kurumu Yayınları, Ankara 1977.
GAZİMİHAL M. Ragıp, Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, Maarif Basımevi, İstanbul 1955.
KAYGISIZ Mehmet, Türklerde Müzik, Kaynak Yayınları, İstanbul 2000.
SAY Ahmet, Türkiye’nin Müzik Atlası, Borusan Yayınları, İstanbul 1998.
AYDIN Yılmaz, Türk Beşleri, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2003.
UÇAN Ali, Türk Müzik Kültürü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2000.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 59
Toplam İş Yükü / 30 saat 1,97
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 2 2 1 1 3 1 5 1 5 1 1 3 1 1 1 1
OK2 1 1 1 1 3 1 1 1 5 1 3 1 1 1 1 1
OK3 1 3 1 2 1 2 1 3 5 1 1 1 3 1 1 1
OK4 1 1 3 1 1 1 5 2 5 1 1 1 1 1 1 1
OK5 1 1 1 1 1 1 5 1 5 1 1 1 1 1 1 1
OK6 1 1 1 1 1 1 4 1 5 1 1 1 1 1 1 1
OK7 1 1 1 3 1 1 2 2 5 1 1 1 1 1 1 1
OK8 1 1 1 1 2 1 5 1 5 1 1 1 1 1 1 1
OK9 1 1 1 1 1 1 3 1 5 1 1 1 1 1 1 1
OK10 3 3 3 1 1 1 5 1 5 1 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr