1 | Dersin Adı: | MÜZİK ÖĞRETİM PROGRAMLARI |
2 | Dersin Kodu: | MUZ2202 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | -- |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEZEN ÖZEKE |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Sezen ÖZEKE E-posta: sezenozeke@uludag.edu.tr Tel: 224-294-0945 veya 224-294-0941 Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Görükle, Bursa 16059 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; müzik dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel müzik dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanları; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırları, diğer derslerle ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı ve öğretmen yeterlilikleri hakkında bilgilenmelerini sağlayarak okul ortamında müzik derslerinde kullanılan öğretim programının temel yaklaşımını ayrıntılı olarak kavrayabilmelerini amaçlamaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ders içeriği ile ilgili bilgi verme, geçen dönem öğrenilen müzik öğretim metotlarını hatırlama (Koldaly, Orff, Dalcroze, Suzuki) | |
2 | Türk Eğitim Sistemi’nin ilke ve amaçları hakkında konuşma ve ülkemizde müzik eğitimi, genel müzik eğitimi sistemi, ülkemizde yeni program anlayışı, ülkemizdeki müzik programının tarihsel gelişimi ve felsefesi hakkında tartışma | |
3 | Türkiye’deki öğretim programları, yapılandırmacı yaklaşım, İlköğretim ve ortaöğretim programları, öğrenme alanları, kazanımlar ve etkinlikler hakkında konuşma ve yıllık plan okuma çalışmaları yapma. Yaparak Yaşayarak öğrenme ilkesini pekiştirici uygulamalı küçük etkinlikler yapma. | |
4 | Programın önerdiği ölçme ve değerlendirme araçlarını tanıma | |
5 | MEB İlkokul, Ortaokul ve Lise kademelerinde kullanılan müzik öğretim programının önerdiği “Müzik Dersi Öğrenme-Öğretme Süreci”ni tanıma ve bu program anlayışına göre hazırlanan örnek ders planları ÖDEV 1: MEB programı anlayışına göre göre bir ders planı hazırlama | |
6 | Öğrencilerin hazırladıkları ders planları hakkında konuşma ve örnek uygulamalar yapma | |
7 | Kodaly’e göre genel ders planı çerçevesi ve bir ders işleniş sürecini tanıma ve Kodaly’e göre bir ders planı nasıl yapılır konusunda bilgilenme ÖDEV 2: Kodaly yöntemine göre bir ders planı hazırlama | |
8 | Kodaly yöntemine göre hazırlanan ders planı üzerinde konuşma ve örnek uygulamalar yapma | |
9 | Orff öğretim aşamaları hakkında konuşma ve Orff düzenlemeleri ile nota yazımı hakkında bilgi verme ÖDEV 3: Orff yaklaşımına göre bir ders planı hazırlama ÖDEV 4: Tekerleme çokseslendirme düzenemeleri | |
10 | Orff yaklaşımına göre hazırlanan ders planı üzerinde konuşma ve örnek uygulamalar yapma | |
11 | Tekerleme ödevleri uygulamaları | |
12 | Materyal geliştirme ve öğretim materyali üretme hakkında konuşma ve öğretimde kullanılacak ders kitapları ve materyallerden örneklerin sunumu (elektronik materyaller, çalışma yaprakları, yararlanılacak kaynaklar vb.) | |
13 | Dinleme ve söyleme eğitimine yönelik derslerde yapılacak etkinlik uygulamaları ve kanon öğretme süreci ÖDEV 5: Okul müzik eğitiminde kullanabilecek 2 adet kanon bulma | |
14 | Kanon öğretme süreci uygulamaları ve dönem konularının tekrarı |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
BOSHKOFF, R. (1991, October). Lesson Planning the Kod?ly Way. Music Educators Journal, 30-34. BOZKAYA, İ. Okul Ortamında Müzik. Özhan Matbaacılık, 2001. CAMPBELL, P. S. & SCOTT-KASSNER, C. (1995). Music in Childhood. New York: Schirmer Books. CHOKSY, L. (1988). The Kod?ly Method. (2nd ed.). New Jersey: Prentice-Hall. EROL, O. ve KOÇAK, K.O. Karamela Sepeti. Morpa Kültür Yayınları, 2005. FRAZEE, J. (1987). Discovering Orff: A Curriculum for Music Teachers. New York: Schott. MANN, R. LOVELL, J. & TEKSE, P. (1998). Yayınlanmamış ders notları. Arizona State University, Tempe, Arizona. MORGÜL, M. Müzik Nasıl Öğretilir.Yurtrenkleri Yayınevi, 1999. ÖZEKE, S. “Kodaly Yöntemi ve İlköğretim Müzik Derslerinde Kodaly Yöntemi Uygulamaları.” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20(1), Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi, 2007. SAZAK, N., AKGÜL BARIŞ, D., ÖZTOSUN ÇAYDERE, Ö., ve SEVİNÇ, S. (2014). İlkokul Müzik Öğretim Programları (1913-2005). Ankara: Öncü Basımevi. SHERİDAN, M. M. (2019). The Kodály Concept in the United States: Early American Adaptations to Recent Evolutions. Journal of Historical Research in Music Education, 4(1), 55-72. SUN, M. (1969). Türkiye’nin Kültür-Müzik-Tiyatro Sorunları. Ankara: Ajans-Türk Matbaacılık. STAUFFER, S. L. (n.d.) “The Music Leadership Letter: Orff-Schulwerk- A Process for Today” Issues and Trends in Music Education. Silver Burdett Ginn. SUN, Muammer; Çocuklar ve Gençler İçin Şarkı Demeti, Yeni Basım, Dağarcık yayınları, Ankara, 1994. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, İlköğretim Kurumları Müzik Dersi Öğretim Programı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 1994. TÜRKMEN, E. F. (2017). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. TÜRKMEN, E. F., ve GÖNCÜ, İ. Ö. (2018). The Challenges Encountered in Application of Kodály Method in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 6(9), 39-45. YENER, Faruk; Müzik Klavuzu, Milliyet Yayınları, İstanbul, 1970. YÖK/DÜNYA BANKASI, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi:Müzik Öğretimi, Ankara, 1996. YÖNETKEN, H. B. (1949). Bizde Okul Müziğinin Fonksiyonuna Dair. M. Fenmen (Ed.), Müzik Görüşleri (s. 2) içinde. Ankara: Doğuş Matbaası. YÖNETKEN, H. B. (1950). Okul ve Halk Müziği. M. Fenmen (Ed.), Müzik Görüşleri (s. 2-3) içinde. Ankara: Doğuş Matbaası. YÖNETKEN, H. B. (1952). Okulda Müzik Öğretimi ve Öğretim Metotları. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 15 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 7 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 2 | 3 | 6 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |