Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Görükle Kampüsü 16059 Nilüfer-Bursa 0224 29 41884; ozugul@uludag.edu.tr
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
Yrd.Doç.Dr. Ayşın Özügül
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Kültür mirasının korunması ve temel ilkeleri, tarihi anıt ve sitlerin bozulma, koruma ve onarımı hakkında bilgilendirmek, koruma bilinci oluşturmak
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Koruma ve restorasyon ile ilgili kavramları öğrenme;
2
Koruma fikri ve yaklaşımlarının tarihçesini ve öncülerini tanıma;
3
Sanat tarihçisinin koruma alanındaki rolünü kavrama;
4
Anıt ve sitlerde bozulma nedenlerini değerlendirme;
5
Yeni kavram ve yaklaşımları tanıma;
6
Koruma ile ilgili kurumları ve işleyişlerini bilme ;
7
Koruma ve restorasyon sorunlarını tartışma;
8
Tarihi anıtların korunması alanında toplumun bilinçlendirilmesine katkı sağlama;
9
Koruma üzerine yasa ve ilke kararlarını bilme;
10
Restorasyon sonrası koruma ve kullanım sorunlarını tartışma;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Koruma, restorasyon ve ilgili kavramların tanımları, korunması gereken değerler, kültür mirası
2
Mimari restorasyon fikrinin tarihçesi ve çağdaş restorasyon anlayışı
3
Mimari anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler, bozulmalar
4
Restorasyon öncesi araştırma ve belgeleme yöntemleri, sanat tarihçisinin rolü
5
Restorasyon projeleri, proje okuma ve değerlendirme çalışmaları
6
Restorasyon yöntem ve teknikleri
7
Tarihi çevre, bozulmaya neden olan etkenler ve bozulmalar
8
Arasınav ve genel tekrar
9
Alan yönetim planı kavramı, yurtiçi ve yurt dışı örnekler
10
Tarihi yapıların restorasyon sonrası kullanımı, kentsel dönüşüm uygulamaları ve sonuçlarının değerlendirilmesi
11
Alan çalışmasının değerlendirilmesi
12
Koruma ile ilgili kurumlar, sivil toplum örgütleri, işleyiş ve yetkileri
13
Koruma ile ilgili yasa, tüzük ve ilke kararları
14
Toplumda koruma bilincinin oluşturulması ve geliştirilmesinin yolları
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul, 1996. Korumada Yeni Tanımlar Yeni Kavramlar Atölye: “Alan Yönetimi”, TMMOB Yayınları, 2008. Kuban, D., Türkiye'de Kentsel Koruma Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2001. Özdoğan, M., Türk Arkeolojisinin Sorunları ve Koruma Politikaları, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 2001.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
2
8
16
Arasınavlar
1
14
14
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU