Bu ders, günümüz koşullarının eğitim ve öğretim süreçleri açısından gerekli bilgi, becerileri katkı sağlamak amacıyla bilim tarihinin genel kavramlarını bilen, bilimsel gelişmelerin felsefi düşünce üzerine etkilerini tartışabilen, bu gelişmelerin altında yatan toplumsal, siyasi ve iktisadi etkenleri anlayabilen öğrencilerin yetişmesine yardımcı olur.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Bilim tarihi ve bilim felsefesini genel kavramlarını bilir.;
2
Bilim tarihi ve bilim felsefesi arasındaki ilişkiyi kavrar.;
3
Bilimin gelişimi için gerekli koşulları öğrenir.;
4
Bilim ve teknoloji ilişkisini kurar.;
5
Bilimsel yöntemi öğrenir.;
6
Bilimsel devrimlerin arkasındaki felsefeyi tanır.;
7
İslam dünyasında bilimin doğuşunu keşfeder.;
8
İslam dünyasındaki bilimsel etkinliklerin önemini fark eder.;
9
Günümüz bilim anlayışlarının hangi süreçten geçtiğini görür.;
10
Ülkemizin bugünkü bilimsel gelişmelerin dünyadaki değerin ve yerini anlar.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Felsefe, bilim ve bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar.
2
Bilim tarihi ve felsefesinin temel sorunları.
3
Bilim, Felsefe ve Bilimsel yöntem.
4
Bilimlerin ve felsefenin tarihsel gelişimi.
5
Eski çağlarda bilim.
- Mısır ve Mezopotamya'da bilim.
-Çin ve Hinde bilim.
-Eski Türklerde bilim.
6
Antik Yunanda bilim ve felsefe.
-Helen Dönemi.
7
-Helenistik ve Roma dönemi.
8
Orta çağda Bilim ve felsefe.
9
İslam dünyasında bilimin doğuşu.
10
İslam dünyasında bilim.
11
Rönesans döneminde bilim.
12
17. ve18. Yüzyılda bilim.
13
19. ve 20. Yüzyılda bilim.
14
Cumhuriyet döneminde Bilim.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Akdemir, Abamüslim. (2019) “Fuat Sezgin ve Bilim Tarihi Algısı" Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bayrakdar, Mehmet (1985) İslam’da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Mason, Stephen F. (2001) Bilimler Tarihi, Çev. U. Daybelge, Ankara: Kültür Bakanlığı. Topdemir, H: Gazi – Unat, Yavuz (2013) Bilim Tarihi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Topdemir, H: Gazi – Unat, Yavuz (2019) Bilim Tarihi ve Felsefesi, Pegem AkademiYayınları.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
14
14
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU