1 |
Dersin Adı: |
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARI |
2 |
Dersin Kodu: |
FEN0003 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
2 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
3 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
4 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
|
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Doç. Dr. NERMİN BULUNUZ |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
|
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Nermin Bulunuz. Eğitim Fakültesi, E Blok, No:237. Görükle Bura. Dahili Tel. 42238 |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Bu dersin amaçları:
1. Fen Bilimleri öğretmeni olacak öğretmen adaylarına kavram yanılgısının ne olduğunu;
2. Öğrencilerin bilişsel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerinin neler olduğunu;
3. Öğrencilerde Fen Bilimleri derslerinde en yaygın olarak rastlanan kavram yanılgılarının neler olduğunu;
4. Bu yanılgıları gidermek için sınıf ortamında kullanılabilecek kavramsal değişim yöntemlerinin neler olduğunu;
5. Kavramsal değişim yöntemlerinin Fen Bilimleri öğretmenleri tarafından derslerde nasıl kullanabileceğini;
6. Bir Fen Bilimleri öğretmenine öğrencilerinde var olan kavram yanılgılarını tespit etmek için hangi yöntemleri kullanabileceğini kavratmak ve
7. Bu konuda yurt içi ve yurt dışından yapılmış araştırmalara örnekler vermektir.
|
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
• Tanışma
Dersin tanıtımı ve ders içeriği hakkında bilgi verilmesi.
|
|
2 |
• Kavram nedir?
• Kavramları nasıl öğreniyoruz?
(Piaget, Vygotsky, & Kuhn)
Kavramsal değişim teorisi nedir?
|
|
3 |
• Kavram yanılgısı nedir? Kavram yanılgılarının nedenleri nelerdir?
Kavram yanılgılarının öğrenciler üzerindeki olumsuz etkileri nelerdir?
|
|
4 |
Fen Bilimleri programında farklı sınıf seviyelerinde en yaygın karşılaşılan kavram yanılgısı örneklerinin bu alanda yapılmış araştırmalardan örnekler verilerek incelenmesi |
|
5 |
Kavram yanılgılarını tespit etme yöntemleri:
• Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA, TAGA),
Bildiklerim, Öğrenmek istediklerim, Öğrendiklerim
|
|
6 |
Kavram yanılgılarını tespit etme yöntemleri:
• Biçimlendirici yoklama soruları,
• Farklı sınıf düzeylerinde hazırlanmış biçimlendirici yoklama soruları örneklerinin incelenmesi.
|
|
7 |
Kavram yanılgılarını Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri:
Öğrenme istasyonları
Öğrenme istasyonları hakkında yazılmış ma |
|
8 |
Kavram yanılgılarını Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri:
• Öğrenme istasyonları
Öğrenme istasyonları hakkında yazılmış makale örneklerinin incelenmesi.giderme yöntemleri:
• Kavram haritaları,
-Ne amaçla kullanılır?
-Nasıl çizilir?
-Nasıl değerlendirilir?
|
|
9 |
Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri:
Kavram karikatürleri,
|
|
10 |
Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri:
• Kavramsal yanılgılarını giderme yöntemlerinden Kavramsal değişim metinleri (KDM).
• (KDM) örneklerinin incelenmesi ve KDM sınıf ortamında nasıl kullanıldığının hatırlatılması
|
|
11 |
Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri:
Analojiler,
Anlam Çözümleme Tabloları (AÇT)
|
|
12 |
Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri:
Kavram Ağları (KA)
|
|
13 |
Kavram yanılgılarını giderme yöntemlerinin kullanıldığı araştırma örneklerinin makaleler üzerinden incelenmesi. |
|
14 |
Dönemin genel değerlendirilmesi & Öğrencilerin ders ile ilgili geri bildirimlerinin alınması. |
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Bulunuz, N. (2006). Understanding of Earth and Space Science Concepts: Strategies for Concept Building in Elementary Teacher Preperation. Doktora Tezi, Georgia State Universitesi, Atlanta,USA. 2. Gödek, Y., Polat, D., & Kaya, V.H. (2018). Fen Bilgisi öğretiminde Kavram Yanılgıları: Kavram yanılgılarının tespiti-Giderilmesi ve Uygulamalı örnekler. Pegem Akademi, Ankara. 3. Ülgen, G. (2004). Kavram Geliştirme, Kuramlar ve Uygulamalar, Nobel Yayıncılık, Ankara. 4. Kuhn ,T. (1970). Bilimsel Devrimlerin Yapısı. |
24 |
Değerlendirme |
|