Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARI
1 Dersin Adı: FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARI
2 Dersin Kodu: FEN0003
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NERMİN BULUNUZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Nermin Bulunuz.
Eğitim Fakültesi, E Blok, No:237. Görükle Bura.
Dahili Tel. 42238
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amaçları: 1. Fen Bilimleri öğretmeni olacak öğretmen adaylarına kavram yanılgısının ne olduğunu; 2. Öğrencilerin bilişsel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerinin neler olduğunu; 3. Öğrencilerde Fen Bilimleri derslerinde en yaygın olarak rastlanan kavram yanılgılarının neler olduğunu; 4. Bu yanılgıları gidermek için sınıf ortamında kullanılabilecek kavramsal değişim yöntemlerinin neler olduğunu; 5. Kavramsal değişim yöntemlerinin Fen Bilimleri öğretmenleri tarafından derslerde nasıl kullanabileceğini; 6. Bir Fen Bilimleri öğretmenine öğrencilerinde var olan kavram yanılgılarını tespit etmek için hangi yöntemleri kullanabileceğini kavratmak ve 7. Bu konuda yurt içi ve yurt dışından yapılmış araştırmalara örnekler vermektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Temel kavram bilgisini öğrenme.;
2 Kavramları nasıl öğreniyoruz? Kavrayabilme.;
3 Kavram değişim teorisini (KDT) ve KDT’ye göre bilginin zihnimizde düzenlemenin 4 koşulunu öğrenebilme.;
4 Kavram yanılgısı nedir? Nedenleri nelerdir? Kavrayabilme. ;
5 Kavram yanılgılarının öğrenciler üzerindeki olumsuz etkileri nelerdir?;
6 Öğrencilerde var olan yaygın kavram yanılgılarını belirleme teknikleri nelerdir? Kavrayabilme;
7 Kavram öğretiminde ve kavram yanılgıların gidermede kullanılabilecek öğrenme ve öğretme yaklaşımlarını öğrenme.;
8 Kavramsal değişim yöntemlerinden öğrenme istasyonlarını kavrayabilme.;
9 Kavram haritaları, Kavram karikatürleri, Analojiler, Anlam Çözümleme Tablosu (AÇT) Kavram Ağı (KA) ve, Kavramsal değişim metinlerini öğrenme. ;
10 Fen öğretiminde kavram yanılgıları alanında ülkemizde son yıllarda yapılan araştırmalar ve yazılmış makale örneklerini inceyebilme. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 • Tanışma Dersin tanıtımı ve ders içeriği hakkında bilgi verilmesi.
2 • Kavram nedir? • Kavramları nasıl öğreniyoruz? (Piaget, Vygotsky, & Kuhn) Kavramsal değişim teorisi nedir?
3 • Kavram yanılgısı nedir? Kavram yanılgılarının nedenleri nelerdir? Kavram yanılgılarının öğrenciler üzerindeki olumsuz etkileri nelerdir?
4 Fen Bilimleri programında farklı sınıf seviyelerinde en yaygın karşılaşılan kavram yanılgısı örneklerinin bu alanda yapılmış araştırmalardan örnekler verilerek incelenmesi
5 Kavram yanılgılarını tespit etme yöntemleri: • Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA, TAGA), Bildiklerim, Öğrenmek istediklerim, Öğrendiklerim
6 Kavram yanılgılarını tespit etme yöntemleri: • Biçimlendirici yoklama soruları, • Farklı sınıf düzeylerinde hazırlanmış biçimlendirici yoklama soruları örneklerinin incelenmesi.
7 Kavram yanılgılarını Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri: Öğrenme istasyonları Öğrenme istasyonları hakkında yazılmış ma
8 Kavram yanılgılarını Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri: • Öğrenme istasyonları Öğrenme istasyonları hakkında yazılmış makale örneklerinin incelenmesi.giderme yöntemleri: • Kavram haritaları, -Ne amaçla kullanılır? -Nasıl çizilir? -Nasıl değerlendirilir?
9 Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri: Kavram karikatürleri,
10 Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri: • Kavramsal yanılgılarını giderme yöntemlerinden Kavramsal değişim metinleri (KDM). • (KDM) örneklerinin incelenmesi ve KDM sınıf ortamında nasıl kullanıldığının hatırlatılması
11 Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri: Analojiler, Anlam Çözümleme Tabloları (AÇT)
12 Kavram yanılgılarını giderme yöntemleri: Kavram Ağları (KA)
13 Kavram yanılgılarını giderme yöntemlerinin kullanıldığı araştırma örneklerinin makaleler üzerinden incelenmesi.
14 Dönemin genel değerlendirilmesi & Öğrencilerin ders ile ilgili geri bildirimlerinin alınması.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Bulunuz, N. (2006). Understanding of Earth and Space Science Concepts: Strategies for Concept Building in Elementary Teacher Preperation. Doktora Tezi, Georgia State Universitesi, Atlanta,USA.
2. Gödek, Y., Polat, D., & Kaya, V.H. (2018). Fen Bilgisi öğretiminde Kavram Yanılgıları: Kavram yanılgılarının tespiti-Giderilmesi ve Uygulamalı örnekler. Pegem Akademi, Ankara.
3. Ülgen, G. (2004). Kavram Geliştirme, Kuramlar ve Uygulamalar, Nobel Yayıncılık, Ankara.
4. Kuhn ,T. (1970). Bilimsel Devrimlerin Yapısı.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 5 10 50
Ödevler 1 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 15 15
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,77
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr