Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TEFSİR USULÜ PROBLEMLERİ
1 Dersin Adı: TEFSİR USULÜ PROBLEMLERİ
2 Dersin Kodu: İLA3373
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi SELAHATTİN ÖZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: selahattinoz@uludag.edu.tr
0224 243 10 66-60303,
B.U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrenciye, Kur’ân’ı anlama ve yorumlama konusunda geçmişten günümüze ortaya çıkan tefsir usulü problemlerini ve bu problemlerin çözümünde ortaya konan farklı metodolojik yaklaşımları öğreterek, akademik ve meslek hayatında karşılaşacağı tefsirle ilgili soruları cevaplama ve sorunları çözümlemede ihtiyacı olan bilgi birikimi ve çözümleme yollarını kazandırmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kur’ân’ı anlama ve yorumlama konusunda geçmişten günümüze ortaya çıkan tefsir usulü problemlerinin farkına varabilme;
2 Tefsir usulü problemlerinin çözümünde ortaya konan metodolojik yaklaşımları kavrayabilme;
3 Karşılaşılan sorunları çözümlemede ihtiyacı olan bilgi birikimini ve çözümleme yollarını kazanabilme;
4 Günümüzde Kur’ân yorumlanırken ortaya konan usul açısından yeni bilimsel faaliyetleri tanıyabilme;
5 Bu faaliyetlerde kullanılan özel ve genel metotları ana hatlarıyla ve karakteristik özellikleriyle kavrayabilme;
6 Tefsir usulü problemlerini metot ve muhteva yönüyle sistematik olarak kavrayabilme;
7 Klasik ile modern yaklaşımlar arasında sağlam köprüler kurabilme;
8 Tefsir Usulü Problemlerine dair çağdaş yaklaşım, görüş ve değerlendirmeleri doğru olarak okuyup yorumlayabilme;
9 Tefsir Usulü Problemlerine dair geçmişte ve günümüzde ortaya çıkan farklı yorum ve değerlendirmeleri muhakeme ve mukayese edebilme;
10 Tefsir Usulü ile elde ettiği metodolojik nosyonu diğer bilim dallarında herhangi bir konuya dair yorum yaparken kullanabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tefsir ve Usûl’ün Terim Anlamı
2 Tefsir Usûlü’nün Temel Kaynakları
3 Kur’an Lafzının Kavramsal Çerçevesi
4 Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetler
5 Kur’an’ın Tespiti, Cem, İstinsah ve Harekelenmesi
6 Yedi Harf ve Kıraat
7 Yazılı Yoklama
8 Yazılı Yoklama
9 Ödev Değerlendirme
10 Kur’an’ın Lafzıyla İlgili İlimler
11 Kur’ân’ın Anlamıyla İlgili İlimler
12 Tarih İçerikli İlimler
13 Kur’an’ı Yorumlama ve Kur’an Yorumlama Yöntemleri
14 Genel Değerlendirme
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. M. Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri, İstanbul 2009
2. M. Sait Şimşek, Kur’ân Kıssalarına Giriş, İstanbul 1993
3. M. Sait Şimşek, Kur’ân’da İki Mesele: Müteşabih-Nesh, İstanbul 1987
4. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1996
5. Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlık, Ankara 1996
6. J.J.G. Jansen, Kur’ân’a Bilimsel, Filolojik, Pratik Yaklaşımlar, Ankara 1993
7. al-Qasimi, Tefsir İlminin Temel Meseleleri, İstanbul 1990
8. Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur’ân’a Yönelişler, İstanbul tsz.
9. Kur’ân’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu, Bursa 2005
10. Mehmet Paçacı, İslami Bilimde Metodoloji Sorunu, Ankara 1991
11. Mehmet Soysaldı, Kur’an’ı Anlama Metodolojisi, Ankara 2001
12. al-Suyuti, al-Itqan fi Ulum al-Qur’an, İstanbul 1987
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
Ödevler 0
Projeler
Arazi Çalışmaları
Arasınavlar
Diğer
Yarıyıl Sonu Sınavları
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30 saat
Dersin AKTS Kredisi
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 5 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK2 3 4 0 0 0 0 0 0 5 0 5 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
OK4 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK6 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr