1 | Dersin Adı: | TEFSİR USULÜ PROBLEMLERİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA3373 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi SELAHATTİN ÖZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
selahattinoz@uludag.edu.tr 0224 243 10 66-60303, B.U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Öğrenciye, Kur’ân’ı anlama ve yorumlama konusunda geçmişten günümüze ortaya çıkan tefsir usulü problemlerini ve bu problemlerin çözümünde ortaya konan farklı metodolojik yaklaşımları öğreterek, akademik ve meslek hayatında karşılaşacağı tefsirle ilgili soruları cevaplama ve sorunları çözümlemede ihtiyacı olan bilgi birikimi ve çözümleme yollarını kazandırmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Tefsir ve Usûl’ün Terim Anlamı | |
2 | Tefsir Usûlü’nün Temel Kaynakları | |
3 | Kur’an Lafzının Kavramsal Çerçevesi | |
4 | Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetler | |
5 | Kur’an’ın Tespiti, Cem, İstinsah ve Harekelenmesi | |
6 | Yedi Harf ve Kıraat | |
7 | Yazılı Yoklama | |
8 | Yazılı Yoklama | |
9 | Ödev Değerlendirme | |
10 | Kur’an’ın Lafzıyla İlgili İlimler | |
11 | Kur’ân’ın Anlamıyla İlgili İlimler | |
12 | Tarih İçerikli İlimler | |
13 | Kur’an’ı Yorumlama ve Kur’an Yorumlama Yöntemleri | |
14 | Genel Değerlendirme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. M. Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri, İstanbul 2009 2. M. Sait Şimşek, Kur’ân Kıssalarına Giriş, İstanbul 1993 3. M. Sait Şimşek, Kur’ân’da İki Mesele: Müteşabih-Nesh, İstanbul 1987 4. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1996 5. Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlık, Ankara 1996 6. J.J.G. Jansen, Kur’ân’a Bilimsel, Filolojik, Pratik Yaklaşımlar, Ankara 1993 7. al-Qasimi, Tefsir İlminin Temel Meseleleri, İstanbul 1990 8. Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur’ân’a Yönelişler, İstanbul tsz. 9. Kur’ân’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu, Bursa 2005 10. Mehmet Paçacı, İslami Bilimde Metodoloji Sorunu, Ankara 1991 11. Mehmet Soysaldı, Kur’an’ı Anlama Metodolojisi, Ankara 2001 12. al-Suyuti, al-Itqan fi Ulum al-Qur’an, İstanbul 1987 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | |||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | |||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |