Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MUKAYESELİ İBADETLER FIKHI
1 Dersin Adı: MUKAYESELİ İBADETLER FIKHI
2 Dersin Kodu: İLA2231
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi M.SALİH KUMAŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. RECEP CİCİ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Yrd.Doç.Dr. Mehmet Salih KUMAŞ
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslâm hukukunun ortaya çıkışını, gelişimini, temel kavram ve ilkelerini aktarmak ve öğrencinin İslam hukukunu diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilmesini sağlamak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslam Hukukundaki temel kavram ve prensipleri kavrayabilme;
2 İslam hukuk sistematiğini diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilme;
3 Fıkıh ilminin ortaya çıkışını ve gelişim süreçlerini açıklayabilme;
4 Genel anlamda fıkhi ihtilaf noktalarını bilip mezhepler arasında mukayese yapabilme;
5 Mezheplerin kurucu imamlarını, diğer önemli imamlarını ve temel eserlerini bilme ve onlardan istifade yollarını kavrayabilme;
6 Taklid ve mezhep taassubunun ortaya çıkış sebepleri ve sonuçlarını analiz edebilme;
7 Fıkhın genel amaçlarını kavrayabilme;
8 İslam hukukunun genel ilkelerinden hareketle yeni sorunlara çözüm üretebilme;
9 Teorik olarak İslam hukukunun bugünü ve geleceği hakkında değerlendirmelerde bulunabilme;
10 Hüküm kavramını ve hüküm çeşitlerini kavrayabilme ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam Hukuku, fıkıh ve şeriat kavramları, aralarındaki ilişki ve fıkhın diğer İslami ilimler arasındaki yeri
2 Fıkhın sistematiği ve diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırılması
3 Fıkhın özellikleri, ilahi ve beşeri yönü, gayeci özelliği, esnek oluşu, evrensel oluşu, tedriciliği, kolaylık prensibi
4 Fıkıh ilminin ortaya çıkışı, Hz. Peygamber devrinde fıkıh
5 Sahabe ve tabiin devrinde fıkıh ilminin gelişimi
6 Irak ekolü-Hicaz ekolü, Ehl-i re’y-Ehl-i hadis ayrımı ve fıkhi ihtilaf sebepleri
7 Mezheplerin ortaya çıkışı, meşhur fıkıh mezhepleri, Hanefi ve Mâliki mezheplerinin kurucuları, eserleri ve talebeleri
8 Şafii ve Hanbeli, Zahiri, Caferi mezhebi ve yaşamayan diğer mezhepler
9 Mezheplerin yayılması, fıkhın duraklama dönemi ve taklid düşüncesinin ortaya çıkması
10 Fıkhın yeniden uyanması (Mecelle’den sonraki dönem), ictihad ve telfik düşüncesi
11 Hüküm kavramı, hükmün çeşitleri, kanun koyucu, mükellef
12 Şer’i hükümlerin kaynakları, asli ve tali deliller
13 Külli kaide kavramı ve fıkıhta makasid düşüncesi
14 Mecelle’nin bazı önemli külli kaideleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Nasr Ferid Muhammed Vâsıl, al-Medhalu’l-Vasît, Seyyiduna’l-Hüseyn, ty. 2. Abdulkerim Zeydan, el-;Medhal li diraseti’ş-Şer’iyyeti’l-İslamiyye, Bağdat 1969. 3. Mehmet Erdoğan, Fıkıh İlmine Giriş, İstanbul 2009. 4. Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul 1989. 5. Muhammed al-Hudarî, İslam Hukuku Tarihi, İstanbul 1974. 6. Ahmet Hasan, İlk Dönem İslam Hukuk Biliminin Gelişimi, İstanbul 1999. 7. Sellam Medkur, İslam Hukuk Başlangıcı, İstanbul 1995. 8. Ali Bakkal, İslam Fıkıh Mezhepleri, İstanbul 2007. 9. Mustafa Yıldırım, Mecelle’nin Külli Kaideleri, İzmir 2009. 10. Hilmi Ergüney, Mecelle Külli Kaideleri, İstanbul 1965.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,87
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0
OK2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 2 0 1 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK7 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 4 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr