1 | Dersin Adı: | RUH SAĞLIĞI VE DİN |
2 | Dersin Kodu: | FDB5159 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. AHMET ALBAYRAK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Ahmet ALBAYRAK ahmetalbayrak1@gmail.com |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Ruh Sağlığı ve Din İlişkisini İnsanın Psikolojik ve Manevî Yapısından Hareketle Öğrenmek |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Modernitenin Yıkıcı Etkileri Karşısında Savunmasız ve Yalnız Kalan İnsanın Ruh Sağlığı | |
2 | Küreselleşme Koşullarında Kültür ve Ruh Sağlığı Etkileşimleri | |
3 | Psikiyatrik Bozuklukların Temel Dinamikleri: Varoluşsal Boşluk, Varoluşsal Kaygı, Benlik Yitimi veya Bölünmesi, Kişilik Bozuklukları, Kimliksizlik | |
4 | Psikiyatrik Bozuklukların Temel Dinamikleri: Suçluluk ve Günahkârlık Duyguları | |
5 | Ruh Sağlığına Kavramsal Bakış; “Normal” ve “Anormal” Kavramlarının Sınırları; Anti-Psikiyatri | |
6 | Psikiyatrinin Dine Bakışı ve Psikopatolojide Dinî Belirtiler | |
7 | Dindarlık ve Ruh Sağlığı Arasındaki İlişkiler | |
8 | Dindarlık, Ahlâkî Davranışlar ve Psiko-Sosyal Uyum Göstergeleri Arasındaki İllişki | |
9 | Dindarlık ve Ruh Sağlığını Korumada Mutluluk ve Öz Saygı | |
10 | Dindarlık, Bedensel Sağlık ve Uzun Yaşam; Evlilik ve Cinsel Hayat | |
11 | Dindarlık, Alkol ve Uyuşturucu Kullanımı | |
12 | Dindarlık ve Kaygı, Depresyon, Umutsuzluk ve İntihar | |
13 | Psikiyatrik Bozukluklarla Başa Çıkma (Coping) Yöntemleri | |
14 | Ruh Sağlığını Korumada Dinî Ritüellerin Katkısı ve İslâmî Kaynaklarda Öneriler |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1) Cengiz Güleç, Pozitif Ruh Sağlığı, Ankara 2010 (2. bs.), Arkadaş Yay. 2) Asım Yapıcı, Ruh Sağlığı ve Din, Psiko-Sosyal Uyum ve Dindarlık, Ankara 2007, Karahan Kitabevi (Adana). 3) Zafer Cirhinlioğlu, Fatma Gül Cirhinlioğlu, Üzeyir Ok, Dindarlık Ruh Sağlığı ve Modernite, Ankara 2013, Nobel Yayın. 4) ed. Edward P. Shafranske, Religion and The Clinical Practice of Psychology, Washington 1997, American Psychology Association. 5) Neda Armaner, Psikopatolojide Dinî Belirtiler, Ankara 1973, Demirbaş Yay. 6) Irvin Yalom, Din ve Psikiyatri, çev. Ö. Arıkan, İst. 2006, Merkez Kitapçılık. 7) Jacop Needlemann, D. Ingleby, R. Skynner, Psikiyatri ve Kutsallık, çev. Abdullah Haklı, İst. 2000, İnsan Yay. 8) A. E. Bergin, “Religiosity and Mental Health: A Critical Revalution and Meta-Analysis”, Professional Psychology: Research and Practice, vol. 14, n. 2, pp. 170-184. 9) S. Pfeifer, U. Waelty, “Anxiety, Depression and Religiosity, A Controlled Clinical Study”, Mental Health, Religion and Culture, vol. 2, pp. 35-45. 10) D. R. Brown, S. C. Ndubuisi, L. E. Gray, “Religiosity and Psychological Distress Among Blacks”, Journal of Religion and Health, vol. 29, n. 1, pp. 55-68. 11) Jean Frete, Delilik, İst. 1947, Remzi Kitabevi. 12) Kriton Dinçmen, Psikiyatri, İst. 1995, İletişim yay. 13) R. D. Laing, Bölünmüş Benlik, çev. Çelik, Selçuk, İst. 1993, Kabalcı Yay. 14) D. Lagache, R. Bastide, S. Evrim, Psikoloji Açısından Dört İnceleme (“Psikolojide Normal ve Anormal Sorunu”), çev. S. Evrim, İst. 1970, İstanbul Ün. Edebiyat Fak. Yay. 15) David Cooper, Psikiyatri ve Anti-Psikiyatri, çev. G. S. Oral, Ankara 1992, Öteki Yay. 16) Mehmet Bekaroğlu, “Statükonun Bir Aracı Olarak Psikoloji ve Psikiyatri”, Bilgi ve Hikmet, sy. 10 (1995), ss. 102-107. 17) Victor Frankl, Duyulmayan Anlam Çığlığı, Psikoterapi ve Hümanizm, çev. Selçuk Budak, Ankara 1994, Öteki Yay. 18) C. Güleç, “Hümanistik Psikoloji Açısından Kaygı Sorunsalı ve Kendini Gerçekleştirme Kavramı”, Doğu Batı Dergisi, c. 2, sy. 6, ss. 159-165. 19) Mustafa Özodaşık, Modern İnsanın Yalnızlığı, Konya 2001, Çizgi Kitabevi. 20) Kemal Sayar, Psikiyatri ve Kültür, İst. 2000, İnsan Yay; Ruhun Labirentleri, İst. 2003, Ufuk Kitapları. 21) H. Fabreka, “Kültür, Maneviyat ve Psikiyatri”, haz. Kemal Sayar, Kültür ve Ruh Sağlığı: Küreselleşme Koşullarında Kültürel Psikiyatri içinde, İst. 2003, Metis Yay., ss. 240-253. 22) Louis A. Sass, Delilik ve Modernizm, çev. Ender Gürol, İst. Aralık 2013, Alfa Yay. 23) I. M. Blackburn, Depresyon ve Başa Çıkma Yolları, çev. N. H. Şahin, R. N. Rugancı, İst. 2003, Remzi Kitabevi. 24) Emile Durkheim, İntihar: Toplumbilimsel İnceleme, Fransızca’dan çev. Zühre İlkgelen, İst. 2013, Pozitif Yay. 25) A. Alvarez, İntihar: Kan Dökücü Tanrı, çev. Z. Ç. Sarıkaya, Ankara 1994, Öteki Yay. 26) C. Andre, F. Lelord, Kendine Saygı, çev. İ. Yerguz, İst. 2001, İletişim Yay. 27) Hasan Bacanlı, Sosyal İlişkilerde Benlik, Kendini Ayarlamanın Psikolojisi, İst. 1997, MEB Yay. 28) Hayati Hökelekli, Din Psikolojisi, Ankara 1998, TDV Yay., ss. 86-119 (2. Bölüm). 29) Recep Yaparel, Yirmi-Kırk Yaş Arası Kişilerde Dinî Hayat ile Psiko-Sosyal Uyum Arasındakin İlişki Üzerine Bir Araştırma, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara 1987, Ankara Ün. SBE. 30) Üzeyir Ok, “Dinî Düşüncede Yaşanan Stresin (Şüphe, Uyumsuzluk, Çelişki vb.) Boyutları, Dinî Araştırmalar, sy. 8, ss. 11-40. 31) Akif Hayta, “İbadetler ve Ruh Sağlığı”, H. Hökelekli (ed.), Gençlik, Din ve Değerler Psikolojisi içinde, Ankara 2002, Ankara Okulu Yay, ss. 117-152. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | |||
Uygulamalı Dersler | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | |||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | |||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |