1 | Dersin Adı: | OSMANLI KURUMLARININ DEĞİŞİM SÜREÇLERİ (17.- 18. Yüzyıllar) |
2 | Dersin Kodu: | TAR5124 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. NİLÜFER ALKAN ( GÜNAY ) |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Nurcan ABACI |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Nilüfer ALKAN GÜNAY E-posta niluferalkan@uludag.edu.tr Telefon: 0 224 2941889 Adres: Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 Bursa |
18 | Dersin Web Adresi: | http://tarih.uludag.edu.tr/ |
19 | Dersin Amacı | Osmanlı kurumsal yapısının 16. yüzyıl sonlarından başlayarak geçirdiği çok yönlü değişimin değerlendirilmesidir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | 16. yüzyıl sonlarından itibaren Osmanlı idarî yapılanmasının geçirdiği değişim hakkında yapılan araştırmalar | |
2 | Osmanlı kurumsal yapısının geçirdiği değişim hakkındaki eski ve yeni yaklaşımlar | |
3 | Osmanlı merkez ve taşra yönetim düzenindeki değişimin analiz edilebileceği birincil kaynaklar: Başbakanlık Osmanlı arşivi kayıtları, Şer’iye Sicilleri, Seyahatnameler ve diğer anlatılar | |
4 | 17. ve 18. yüzyıllarda “Osmanlı Padişahı” kavramı açısından yönetim düzeni | |
5 | Tımar sisteminin çöküşü ve Mukatalaştırma süreci | |
6 | Osmanlı ordusunun geçirdiği değişim ve Kapıhalklarının yükselişi | |
7 | 17. yüzyıl Avrupa’daki gelişmelerin Osmanlı’ya etkisi | |
8 | Malikâne Sistemi | |
9 | Malikâne Sisteminin eyalet yönetimine etkileri | |
10 | 17. ve 18. yüzyıllarda Osmanlı eyalet yönetiminde vekalet sistemi (Mütesellimler-Mültezimler ve diğer vekiller) | |
11 | Osmanlı eyalet yönetiminde yerel otoritelerin yükselişi: Âyan hanedanları | |
12 | Devlet ve eşkıyalık hareketleri | |
13 | 18. yüzyılda devlet ve reaya arasındaki ilişkiler | |
14 | Genel değerlendirme, sorular ve yorumlar. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Abou-El-Haj, Rıfa’at Ali, “Ottoman Vezir and Paşa Households 1683- 1703”, A Preliminary Report, Journal of the American Oriental Society, Vol. 94, No. 4. (Oct-De. 1974), ss. 438-447. Abou-El-Haj, Rıfa’at Ali, Modern Devletin Doğası 16. Yüzyıldan 18. yüzyıla Osmanlı İmparatorluğu, İmge Kitabevi, Ankara 2000. Ergenç, Özer, “Osmanlı Şehirlerindeki Yönetim Kurumlarının Niteliği Üzerinde Bazı Düşünceler”, VIII. Türk Tarih Kongresi Bildirileri, c. II, Ankara, 1981, ss.1265-1274 Ergenç, Özer, “XVIII. Yüzyılda Osmanlı Taşra Yönetiminin Mâlî Nitelikleri”, Journal of Turkish Studies, X (1986), ss. 87-96. Eldem, Edhem, “18. Yüzyıl ve Değişim”, Cogito, sa:19, Yapı Kredi Yay., İstanbul 1999, ss. 189-199. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 0 | 2 | 34 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |