Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
OSMANLI KURUMLARININ DEĞİŞİM SÜREÇLERİ (17.- 18. Yüzyıllar)
1 Dersin Adı: OSMANLI KURUMLARININ DEĞİŞİM SÜREÇLERİ (17.- 18. Yüzyıllar)
2 Dersin Kodu: TAR5124
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NİLÜFER ALKAN ( GÜNAY )
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Nurcan ABACI
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Nilüfer ALKAN GÜNAY
E-posta niluferalkan@uludag.edu.tr
Telefon: 0 224 2941889
Adres: Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 Bursa
18 Dersin Web Adresi: http://tarih.uludag.edu.tr/
19 Dersin Amacı Osmanlı kurumsal yapısının 16. yüzyıl sonlarından başlayarak geçirdiği çok yönlü değişimin değerlendirilmesidir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 16. yüzyıl sonlarından itibaren Osmanlı idarî yapılanmasının geçirdiği değişim hakkındaki literatürü değerlendirme;
2 Osmanlı kurumsal yapısının geçirdiği değişim hakkındaki günümüz tarihçiliğindeki yaklaşımları kavrayabilme;
3 Osmanlı merkez ve taşra yönetim düzenindeki değişimin analiz edilebileceği birincil kaynak gruplarını açıklayabilme.;
4 Osmanlı merkezi yönetiminin geçirdiği değişimi “Osmanlı Padişahı” kavramı açısından değerlendirebilme;
5 Osmanlı yönetim düzeninde mali-idarî-askerî yapının temel kurumu olarak tımar sisteminin yerini iltizam sistemine bırakması ve tımarlı sipahilerin ortadan kalkması süreçlerini neden ve sonuçlarıyla sorgulayabilme.;
6 17. Yüzyılda Osmanlı klasik düzeninin bozulması ile Avrupa’da yaşanan gelişmeleri ilişkilendirebilme.;
7 Osmanlı taşra yönetim düzeninde yerel otoritelerin yükselişi sürecini anlayabilme;
8 Osmanlı taşra yönetiminde ayan hanedanlarının ortaya çıkışının idarî ve toplumsal sonuçlarını anlayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 16. yüzyıl sonlarından itibaren Osmanlı idarî yapılanmasının geçirdiği değişim hakkında yapılan araştırmalar
2 Osmanlı kurumsal yapısının geçirdiği değişim hakkındaki eski ve yeni yaklaşımlar
3 Osmanlı merkez ve taşra yönetim düzenindeki değişimin analiz edilebileceği birincil kaynaklar: Başbakanlık Osmanlı arşivi kayıtları, Şer’iye Sicilleri, Seyahatnameler ve diğer anlatılar
4 17. ve 18. yüzyıllarda “Osmanlı Padişahı” kavramı açısından yönetim düzeni
5 Tımar sisteminin çöküşü ve Mukatalaştırma süreci
6 Osmanlı ordusunun geçirdiği değişim ve Kapıhalklarının yükselişi
7 17. yüzyıl Avrupa’daki gelişmelerin Osmanlı’ya etkisi
8 Malikâne Sistemi
9 Malikâne Sisteminin eyalet yönetimine etkileri
10 17. ve 18. yüzyıllarda Osmanlı eyalet yönetiminde vekalet sistemi (Mütesellimler-Mültezimler ve diğer vekiller)
11 Osmanlı eyalet yönetiminde yerel otoritelerin yükselişi: Âyan hanedanları
12 Devlet ve eşkıyalık hareketleri
13 18. yüzyılda devlet ve reaya arasındaki ilişkiler
14 Genel değerlendirme, sorular ve yorumlar.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Abou-El-Haj, Rıfa’at Ali, “Ottoman Vezir and Paşa Households 1683- 1703”, A Preliminary Report, Journal of the American Oriental Society, Vol. 94, No. 4. (Oct-De. 1974), ss. 438-447.
Abou-El-Haj, Rıfa’at Ali, Modern Devletin Doğası 16. Yüzyıldan 18. yüzyıla Osmanlı İmparatorluğu, İmge Kitabevi, Ankara 2000.
Ergenç, Özer, “Osmanlı Şehirlerindeki Yönetim Kurumlarının Niteliği Üzerinde Bazı Düşünceler”, VIII. Türk Tarih Kongresi Bildirileri, c. II, Ankara, 1981, ss.1265-1274
Ergenç, Özer, “XVIII. Yüzyılda Osmanlı Taşra Yönetiminin Mâlî Nitelikleri”, Journal of Turkish Studies, X (1986), ss. 87-96.
Eldem, Edhem, “18. Yüzyıl ve Değişim”, Cogito, sa:19, Yapı Kredi Yay., İstanbul 1999, ss. 189-199.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 2 34
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 16 16
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 3 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK3 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 5 0 0 4 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr