YETKİNLİK |
Alana Özgü Yetkinlik |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. |
|
3,4,6,7 |
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. |
1,2 |
3,7 |
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. |
1,2 |
2,3,6,7 |
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. |
1,2 |
6 |
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. |
|
1,2,4,6,7 |
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. |
1,2 |
3,6,7 |
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. |
|
1,2,6,7 |
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. |
|
1,2,3,4,5,6,7 |
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. |
1,2 |
1,2,3,4,5,6,7 |
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. |
1,2 |
6 |
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. |
1,2 |
2,3,6,7 |
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. |
1,2 |
3,7 |
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. |
1,2 |
1,2,4,6,7 |
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. |
1,2 |
1,2,3,6,7 |
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. |
1,2 |
2,3,7 |
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. |
|
1,2,4,5,6,7 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 2- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
1-Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur. 2-Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 3-Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4-Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. 5-Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 6-Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir. 7-Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
1-Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 2-Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. 3-Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. |
1,2,3 |
1,2,3, |
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. |
1,2,3 |
1 |
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. |
1,2,3 |
1 |
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. |
1,2,3 |
1,2 |
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. |
1,2,3,4,5 |
1,2,3,4,5,6,7,8 |
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. |
|
3,7 |
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. |
1,2,3,4,5 |
1,7 |
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. |
|
4,5 |
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. |
1,2,3,4,5 |
1,3,4,5,7,8 |
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. |
|
3,7 |
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. |
|
2,3,4,5,6,7 |
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. |
|
1,7 |
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. |
1,2,3,4,5 |
1,3,5,8 |
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. |
|
4,5 |
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. |
|
3 |
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. |
|
3,7 |
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. |
1,2,3,4,5 |
1,3,4,5,7,8 |
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. |
1,2,3,4,5 |
1,2,3,4,5,6,7,8 |
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. |
2,3,4,5 |
1,2,6,8 |
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. |
1,2,3,4,5 |
1,3,4,5,8 |
1- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 4- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 5- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
1-Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır. 2-Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve ve bu gelişmeleri izler. 3-Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. 4-Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. 5-Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 7-Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 8-Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar. |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
|
Öğrenme Yetkinliği |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. |
1,2,3,4 |
1,2,3,4 |
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. |
1,2,3,4 |
1,2,3 |
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. |
1,2,3 |
1,2,3,4 |
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. |
1,2,3 |
1,4 |
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. |
1,2,3 |
1,3 |
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. |
1,2,3,4 |
1,2,3,4 |
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. |
1,2,3 |
1,2,3,4 |
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. |
1,2,3,4 |
1,3 |
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. |
1,2,3 |
1,3 |
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. |
1,2,3 |
1,4 |
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. |
1,2,3,4 |
1,2,3 |
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. |
1,2,3 |
1,3 |
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. |
1,2,3 |
1,2,3,4 |
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. |
1,2,3 |
1,2,3,4 |
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 2- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
1-Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2-Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 3-Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 4-Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
|