Geri Dön Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Veteriner-Biyokimya
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
U.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Veteriner Biyokimya Doktora Programı çerçevesinde eğitimini bitiren öğrenciler Biyokimya Doktoru (Ph.D.) unvanını alırlar. Doktora eğitimi sırasında canlı organizmanın temel yapısında meydana gelen kimyasal olaylar, canlılığın sürdürülmesinde gerekli biyomoleküllerin yapıları ve bunların metabolik ilişkileri ve canlılığın temelinde yatan mekanizmalar hakkında temel biyokimyasal bilgileri edinmelerinin yanısıra, öğrencilerin biyokimyadaki güncel gelişmeleri izlemeleri, literatür takip etmeleri, ilgi alanlarında bilimsel projeler planlamaları ve anabilim dalında yapılan araştırmalara katılmaları sağlanır. Doktora öğrencileri seminer sunarak, yayın tarama, seminer hazırlama ve sunma teknikleri konularında da kendilerini geliştirirler. Doktora eğitimi süresince öğrenciler en doğru bilgiye en hızlı nasıl ulaşabileceklerini öğrenirler ve pratik olarak da uygularlar. Araştırmacı kişiliklerinin ve el becerilerinin gelişmesi için deneysel çalışmalarda sorumluluk alırlar. Diğer anabilim dallarından dersler aldırılarak bilimsel ufuklarının genişletilmesi ve konulara çok yönlü bakabilme özelliğini kazanırlar.
2
Verilen Derece
Bu bilim dalı yüksek öğretimde 180-240 ACTS kredilik üçüncü aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Biyokimya Bilim alanında doktora derecesine sahip olunur
3
Derecenin Düzeyi
Doktora
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Bir öğrencinin doktora programına başvurabilmesi için; -Yüksek lisans diplomasına veya tıp, diş hekimliği ve veteriner fakülteleri diplomasına veya eczacılık ve fen-edebiyat fakültesi lisans mezunlarının Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olması gerekir. Lisans diploması ile doktora programına başvuru ise doktora programının özel uygunluk koşuluna bağlıdır. -Yüksek lisans ve lisans diplomasıyla başvuranlardan; sağlık bilimleri için sayısal puan türünde Senatonun belirleyeceği ALES taban puanına sahip olması şartı aranır. -İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, Rusça ve Arapça dillerinin birinden; yabancı uyruklu öğrenciler için İngilizce, Almanca, Fransızca dillerinin birinden; ÜDS, KPDS, TOEFL veya YÖK’ün kabul ettiği eşdeğer sınavlardan Senatonun belirleyeceği taban puanı almış olması gerekir. Bunun dışındaki münferit yabancı dil belgelerinin eşdeğerliğine Senato karar verir. -Yabancı uyruklu adaylarda TÖMER tarafından verilen Türkçe yeterlik ve ilgili ALES sınavı sonuç belgesi veya YÖK tarafından uluslararası düzeyde eşdeğer kabul edilen GRE, GMAT ve benzeri sınavların herhangi birinden sınav sonuç belgesi aranır. - Doktora eğitimine başvuru için adayların en az 55 ALES puanına, Doktora da en az 55 UDS/KPDS ya da eşdeğeri Yabancı Dil puanına sahip olmaları gerekmektedir. Yabancı Uyruklu Öğrencilerden; Türkçe bildiklerine dair TÖMER Belgesi (Türkiye’de eğitim görenler hariç),Yabancı Dil Puanları Eşdeğerliği YÖK tarafından kabul edilen bir sınavdan bu puanların muadili bir puan almakta kabul edilir. TUS belgesi ile doktoraya başvuran adaylarda ilgili puan türünde en az 50 puan şartı aranır. Genel başarı notu 60 puanın altında olan adaylar başarısız sayılır. Değerlendirme aralığı olarak TUS/ALES puanı %50, Yabancı Dil Puanı %15, Lisans/Y.Lisans Not ortalaması %15, Mülakat notu %20 ağırlığa sahiptir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Biyokimya alanında doktora eğitimine başvurabilmek için Veteriner Fakültesi mezunu olmak, Biyoloji ve Eczacılık yüksek lisans derecesine sahip olmak gerekmektedir. Doktora derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken ortak ve alan zorunlu derslerin tümünü başarı ile tamamlamak, her bir dersten 100 üzerinden en az 75 alınması gerekmektedir. Enstitü zorunlu dersi olarak 5 AKTS’lik Biyoistatistik ve kredisiz olarak Gelişim ve Öğrenme dersleri ile Öğretimde Planlama ve Değerlendirme dersleri, alan zorunlu dersleri olarak 27.5 AKTS’lik Karbonhidratlar ve Metabolizmaları, Proteinler ve Metabolizmaları, Lipitler ve Metabolizmaları, Biyokimyasal Analizlerde Kullanılan Çözeltiler ve Hazırlanmaları, İdrar Oluşumu, Analizleri ve Yorumu Enzimler ve Koenzimler dersleri alınmalı ve başarılmalıdır.
7
Program Profili
Veteriner Biyokimya Doktora Programının amacı biyokimya bilimi hakkında gerekli bilgilere sahip, bu bilgileri aktarabilen, bilimsel verilere ulaşıp, yorumlayabilen, laboratuar ile ilgili aletleri, kullanımlarını, bakımlarını, laboratuvarda kullanılan metot ve teknikleri bilen, analizleri gerçekleştirebilen, yorumlayabilen, kendisini sürekli yenileyip geliştiren araştırmacı bilim adamı yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1. Canlı organizmada kullanılan temel yapıları kimyasal, moleküler düzeyde öğrenmek
2. Organizmada süregelen biyokimyasal olaylar, işleyiş mekanizmaları hakkında ileri düzeyde bilgilenmek
3. Canlılığın devamı için meydana gelen olaylar arasında bağlantı kurabilmek, bütünleştirebilmek
4. Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak
5. Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek
6. Biyokimyasal analizlerde kullanılan çeşitli materyal ve laboratuvar düzenekleri hakkında bilgilenmek, kullanma becerisi edinmek, laboratuvar ortamında çalışma prensiplerini öğrenmek.
7. Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek
8. Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak
9. Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek
10. Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek
11. Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; Biyokimya ile ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeterli yabancı dil bilgisine sahip olmak
12. Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
  • Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek
  • Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak
  • Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek
  • Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek
  • Biyokimyasal analizlerde kullanılan çeşitli materyal ve laboratuvar düzenekleri hakkında bilgilenmek, kullanma becerisi edinmek, laboratuvar ortamında çalışma prensiplerini öğrenmek.
  • Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak
  • Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek
  • Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; Biyokimya ile ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeterli yabancı dil bilgisine sahip olmak
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
  • Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek
  • Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek
  • Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak
  • Biyokimyasal analizlerde kullanılan çeşitli materyal ve laboratuvar düzenekleri hakkında bilgilenmek, kullanma becerisi edinmek, laboratuvar ortamında çalışma prensiplerini öğrenmek.
  • Canlı organizmada kullanılan temel yapıları kimyasal, moleküler düzeyde öğrenmek
  • Canlılığın devamı için meydana gelen olaylar arasında bağlantı kurabilmek, bütünleştirebilmek
  • Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak
  • Organizmada süregelen biyokimyasal olaylar, işleyiş mekanizmaları hakkında ileri düzeyde bilgilenmek
  • Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
  • Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak
  • Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek
  • Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak
  • Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek
  • Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; Biyokimya ile ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeterli yabancı dil bilgisine sahip olmak
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak
  • Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak
  • Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek
  • Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak
  • Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek
  • Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak
  • Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; Biyokimya ile ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeterli yabancı dil bilgisine sahip olmak
Öğrenme Yetkinliği
  • Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek
  • Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek 1,2,3,4 1,2,3,4
Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak 1,2,3,4 4
Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek 1,2,3,4 1,4
Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak 1,2
Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek 1,2,3,4 1,2,3
Biyokimyasal analizlerde kullanılan çeşitli materyal ve laboratuvar düzenekleri hakkında bilgilenmek, kullanma becerisi edinmek, laboratuvar ortamında çalışma prensiplerini öğrenmek. 1,2,3,4
Canlı organizmada kullanılan temel yapıları kimyasal, moleküler düzeyde öğrenmek 3
Canlılığın devamı için meydana gelen olaylar arasında bağlantı kurabilmek, bütünleştirebilmek 3
Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak 1,2,3,4 2,3,5
Organizmada süregelen biyokimyasal olaylar, işleyiş mekanizmaları hakkında ileri düzeyde bilgilenmek 3
Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek 1,2,3,4 5,6
Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; Biyokimya ile ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeterli yabancı dil bilgisine sahip olmak 1,2,3,4
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

4- Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.
1- Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
2- Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
3- Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.

1-Eğitim aldığı alanda edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, alana özgün laboratuar, klinik ve benzeri becerileri ustalaşmış düzeyde gerçekleştirir ve alana ilgili sorunlarda çözüm oluşturabilme becerisine sahiptir.
2-Alanıyla ilgili ileri düzeyde/ yeni tanımlanan/ortaya çıkan bir sorun için bilimsel yöntem tasarlama ve geliştirme becerisine sahiptir.
3-Bilinen bilimsel yöntemleri alanıyla ilgili ileri düzeyde/ yeni tanımlanan/ortaya çıkan bir sorun için de kullanabilme konusunda beceri sahibidir.
4-Özgün bir araştırmayı tasarlar ve bağımsız olarak gerçekleştirir.
5-Eğitim aldığı alan ya da gerektiğinde ilişkili olduğu alanlarla ilgili yeni fikirlerin eleştirel analizi, sentezi ve değerlendirmesini yapar.
6-Çalışma alanında sektöre yönelik yeni ve modern teknolojileri sistematik ve eleştirel yaklaşımla ustalaşmış düzeyde kullanır ve geliştirme becerisine sahiptir.
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek 1,2 2,3
Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak 3
Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek 1,2 1,2,5
Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak 1,2 2
Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek 1,2,4
Biyokimyasal analizlerde kullanılan çeşitli materyal ve laboratuvar düzenekleri hakkında bilgilenmek, kullanma becerisi edinmek, laboratuvar ortamında çalışma prensiplerini öğrenmek. 1,2 1
Canlı organizmada kullanılan temel yapıları kimyasal, moleküler düzeyde öğrenmek 1,2 1
Canlılığın devamı için meydana gelen olaylar arasında bağlantı kurabilmek, bütünleştirebilmek 1,2 1
Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak 1,2 1,2
Organizmada süregelen biyokimyasal olaylar, işleyiş mekanizmaları hakkında ileri düzeyde bilgilenmek 1,2 1
Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek 1,2 1,2
Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; Biyokimya ile ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeterli yabancı dil bilgisine sahip olmak 3
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
2- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.

1-Lisans ve/veya uzmanlık düzeyinde elde edilen kazanımlar temelinde, alanında derinlemesine ve alanının ilişkili olduğu disiplinler arası (genişlemesine) bilgilere sahiptir.
2-Lisans ve / veya uzmanlık düzeyindeki temel bilgileri kullanarak, alanıyla ilgili ihtiyaç duyulan konularda özgün fikirleri geliştirir, bu fikirleri derinleştirerek/ sorgulayarak özgün tanım/ürün/tanı yöntemi vb. geliştirebilecek bilgiye sahiptir.
3-Bağımsız bir araştırmayı yürütebilecek düzeyde bilimsel araştırma ve metodolojik yöntemler konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4-Sektöre yönelik aktarılabilir beceriler konusunda (liderlik, girişimci ruhu, kariyer gelişimi, bilgi teknolojilerine ulaşma, organizasyon, sektörel yazışmalar, vb) kuramsal bilgiye sahiptir.
5-Alanında ve alanının ilişkili olduğu konularda mevzuatı tanır.
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek 1,4,5
Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak 1,2,3 1
Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek 1,2,4
Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak 1,2,6
Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek 1,2,3 1,2,3,4,5
Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak 1,2,3 1,4,7
Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek 1,2,3 1,2,6
Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; Biyokimya ile ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeterli yabancı dil bilgisine sahip olmak 1,2,3
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.
2- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.
3- Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.

1-Alanı ile ilgili her türlü veriyi(saha gözlemleri, üretilmiş bilimsel bilgi, vb) derler ve amaca yönelik olarak değerlendirilerek yorumlar.
2-Alanı ile ilgili konularda strateji geliştirir ve kullanır.
3-Kurumsal ve uygulamalı bilgi ve becerilerini ülke ve dünyanın ihtiyaçlarının bilincinde olarak uygular, savunur ve gerektiğinde değiştirme yeterliliğine sahip olur.
4-Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar.
5-Alanına ilgili olarak güncellenen her türlü bilgiyi (bilimsel bilgi, mevzuat, vb) takip eder, kullanır ve gerektiğinde değiştirme yeterliliğine sahiptir.
6-Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir ve araştırmaya dayalı bilginin en önemli kazanım olduğunun bilinci ne sahiptir.
7-Fikri ve sınaî haklarını (patent hakkı) kavrar ve korur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek 4,5
Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak 1,2,3 3,4,5
Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek 2,3,4
Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak 1,2,3 1,4
Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek 1,2,3 1,2
Biyokimyasal analizlerde kullanılan çeşitli materyal ve laboratuvar düzenekleri hakkında bilgilenmek, kullanma becerisi edinmek, laboratuvar ortamında çalışma prensiplerini öğrenmek. 1
Canlı organizmada kullanılan temel yapıları kimyasal, moleküler düzeyde öğrenmek 1
Canlılığın devamı için meydana gelen olaylar arasında bağlantı kurabilmek, bütünleştirebilmek 1,4
Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak 1,2,3 1,2
Organizmada süregelen biyokimyasal olaylar, işleyiş mekanizmaları hakkında ileri düzeyde bilgilenmek 1
Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek 1,2,4
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
2- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
3- Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

1-Eğitimini tamamladığı programın kendisine sağladığı yetki ve sorumlulukların farkında olarak, mesleği icra etme bilincine sahiptir.
2-Akademik çalışma alanına özgün klinik, laboratuar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırır veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak, çözüm önerisi get
3-Alanına ilgili bilinen/ yeni tanımlanan sorunlara çözüm oluşturma amacıyla-gerektiğinde disiplinler arası alanda bir araştırma projesi planlayarak, ekip oluşturur ve ekip bilinci içerisinde proje yürütür ve sonuçlandırır.
4-Alanı veya farklı disiplinlerdeki kongre, panel, sempozyum, çalıştay, seminer, makale tartışma saati, problem çözme oturumları vb. organizasyonlara katılarak, kendi eğitim alanıyla ilgili bilgilerini paylaşır ve diğer disiplinlerdeki uzmanlar ile ilişki
5-Ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilimsel bilginin sınırlarını genişletir.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek 1
Biyokimya alanında bilimsel makale yazabilmek ve ulusal ya da uluslar arası dergilerde yayınlayabilme becerisi kazanmak 1,2,3 4
Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek 1,2,3 1,3,5
Biyokimya alanındaki çalışmaların planlanması, araştırma yöntemlerinin seçilip kullanılması, sonuçların yorumlanmasında üst düzey beceri kazanmak 1,2,3
Canlı organizmada kullanılan temel yapıları kimyasal, moleküler düzeyde öğrenmek 1
Canlılığın devamı için meydana gelen olaylar arasında bağlantı kurabilmek, bütünleştirebilmek 1
Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak 1,2
Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; Biyokimya ile ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeterli yabancı dil bilgisine sahip olmak 1,2,3 4
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.
2- Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.
3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.

1-Eğitim alanıyla ilgili bilgilerini kullanarak, halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verme veya gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
2-Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır.
3-Bilgi toplumu oluşturma bilinci ile sosyal projeler planlar ve hayata geçirir.
4-Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirecek, sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanır.
5-Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır.
Öğrenme Yetkinliği
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına yenilik getiren düşünce, yöntem veya uygulamayı geliştiren ya da bilinen bir yöntemi ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek 1 1
Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirmek 1
Biyokimya çalışma alanına özgün klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları yeni, eksik, kısıtlı fikirleri eleştirel düşünce ve yaklaşım ile daha basit bileşenlere ayırabilmek veya bileşenler arasında bağlantı oluşturma becerisini kullanarak çözüm önerisi getirebilmek 1
Canlı organizmada kullanılan temel yapıları kimyasal, moleküler düzeyde öğrenmek 1
Canlılığın devamı için meydana gelen olaylar arasında bağlantı kurabilmek, bütünleştirebilmek 1
Normal işleyiş mekanizmalarını bilip hastalık ve bozukluk durumlarını biyokimyasal temelde yorumlayabilmek, analizlerin sonuçlarını değerlendirerek elde ettiği verilere göre tedavi alternatifleri sunmak 1
Organizmada süregelen biyokimyasal olaylar, işleyiş mekanizmaları hakkında ileri düzeyde bilgilenmek 1
Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilmek, bilgiye nasıl ulaşılacağını bilmek 1
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.

1-Eğitimi süresince edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgiler, kavramsal ve uygulamalı beceriler, bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetilerini kullanarak teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeler yaratabilecek veya bilgi toplumuna katkıda buluna
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Veteriner Biyokimya Doktora Programının amacı biyokimya bilimi hakkında gerekli bilgilere sahip, bu bilgileri aktarabilen, bilimsel verilere ulaşıp, yorumlayabilen, laboratuar ile ilgili aletleri, kullanımlarını, bakımlarını, laboratuvarda kullanılan metot ve teknikleri bilen, analizleri gerçekleştirebilen, yorumlayabilen, kendisini sürekli yenileyip geliştiren araştırmacı bilim adamı yetiştirmektir.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
-
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
BUÜ senato kararı ile alınan Önlisans ve Lisans Ogretim Yönetmeliğinin 32.maddesi gereği uygulanır.
12
Mezuniyet Koşulları
Yüksek lisans derecesi olan öğrenciler için toplam 24 krediden az, 30 krediden fazla olmamak kaydıyla en az sekiz adet ders, ders ve tez aşamasında birer adet seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması, tez sınavı ve bu Yönetmeliğin 44 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen yayımlardan oluşur. Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilmiş öğrenciler için 42 krediden az, 50 krediden fazla olmamak kaydıyla en az on dört adet ders, ders ve tez aşamasında birer adet seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması, tez sınavı ve bu Yönetmeliğin 44 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen yayınlardan oluşur. Doktora çalışması sonucunda hazırlanacak tezin; bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden birini sağlaması ve tez konusu veya anabilim/bilim dalıyla ilgili tam metin özgün bir makalenin uluslararası indekslere giren dergilerden birinde, yayımlanması gerekir. Bu yayınlarda doktora öğrencisinin birinci isim olması şart değildir. Doktora tez savunma sınavına girecek adayın, yayınının doktora tezinden veya tez yaptığı bilim dalından olması gerekir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Prof.Dr.Meltem Tanrıverdi
Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi
Biyokimya ABD, Bursa
melcetin@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Biyokimya Anabilim Dalında 2 Prof.Dr. ve 2 Doç.Dr. olmak üzere 4 öğretim üyesi görev yapmaktadır. Anabilim Dalı laboratuarı moleküler ve biyokimyasal çalışmalar için uygun donanıma, alet ve malzemeye sahiptir. Veteriner Fakültesi çiftliğinde çeşitli hayvan türlerinde araştırma yapma olanakları bulunmaktadır. Anabilim Dalında AB, Tübitak ve Üniversitemiz BAP kapsamında desteklenen projeler yürütülmektedir. Anabilim dalımız kütüphanesinde çeşitli yerli ve yabancı kitap kaynakları mevcuttur
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Tel : 0224 294 05 00
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr